IBM's Chef Watson meer dan handig keukenprinsje
Gepubliceerd op vrijdag 23 januari 2015
Dat IBM's supercomputer Watson subliem jeopardy speelt en geweldig kan schaken, wisten we al. Dat zijn alter-ego Chef Watson fantastische recepten kan schrijven, heeft sterrenkok Onno Kokmeijer van het Okura Hotel onlangs bewezen. Dat Watson de e-commerce op z'n kop gaat zetten, is een boude bewering die Retail Consultant Jerry Stam van IBM wel aandurft.
Watson, exponent van zelflerende computersystemen, herkent spraak, begrijpt de context van complexe vraagstukken en geeft ook nog eens braaf antwoord. Stam: "Met zelflerende computersystemen kunnen we klanten veel beter helpen. De technologie wordt gebruikt om artsen te helpen bij het opstellen van diagnoses en behandelplannen voor kankerpatiënten. De computer observeert, interpreteert, evalueert en maakt beslissingen. Zulke functionaliteiten integreren we in toenemende mate ook in webshops."
Dat laatste kunnen we constateren op de website van The North Face. De computer helpt bij het plannen van je reis naar bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland, geeft informatie over het gebied, het seizoen en wat je nodig hebt aan equipment. Zulke technologie stelt webwinkels in staat te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van de klant, die gepersonaliseerde antwoorden wil. Webshops die daarin mee willen, moeten dit kunnen bieden.
Stam: "In de Twinkle Top 100 zien we dat grote spelers steeds groter worden. De anderen haken af. Je handhaven in de top vraagt om personalisatie, klanten centraal stellen en naadloos communiceren, via welk kanaal dan ook. Gelukkig worden oplossingen met abonnementen in de cloud steeds laagdrempeliger aangeboden. Zo kunnen kleine retailers toch aanhaken op belangrijke ontwikkelingen en klanten op alle contactmomenten goed bedienen. En dat gaat verder dan het scherm van je smartphone, iPad of desktop. Communicatie gaat zich uitstrekken tot in de huiskamer. Het boodschappenlijstje wordt straks gemaakt met stemcommando's, of door het scannen van barcodes." Want een scherm is ook maar een scherm, vindt men bij IBM.