Futuroloog over softskills en virtuele oncologen

Tijdens een bijeenkomst van de VNSG eind november kreeg futuroloog Christian Kromme dik een uur de tijd om zijn verhaal over tech-trends in de grondverf te zetten en af te lakken. Zijn verhaal was zeer overtuigend en gaf een grauwe novemberdag glans door nieuwe inzichten. Kromme: “We kunnen onze problemen niet oplossen met de manier van denken waarmee we ze ooit veroorzaakt hebben.”

We moeten anders gaan denken, vindt Kromme. Dat doen super-disruptors als Uber ook. Ze zijn hun tijd ver vooruit. Omdat ze waanzinnig goed georganiseerd zijn, hebben ze invloed op tientallen miljoenen mensen.

Kromme’s verhaal is een analogie tussen de menselijke evolutie en de technologische revolutie. Hij geeft praktijkvoorbeelden van wetmatigheden die zowel in de natuur als in de technologie zijn terug te vinden. Boeiend is zijn verhaal over de zwerm spreeuwen. Elke spreeuw houdt met wiskundige nauwkeurigheid de zeven omliggende spreeuwen in de gaten. Iedere spreeuw vliegt exact 36 kilometer per uur. Ze botsen niet. Samen functioneren ze als één organisme. Ze zijn perfect georganiseerd. Net als Uber, dat op algoritmisch niveau 3,7 miljoen taxi’s aanstuurt. De ultieme automatisering. 

De hardskills kunnen we vadaag de dag bijna volledig automatiseren, aldus Kromme. Het zijn de softskills die we moeten ontwikkelen. Als onze mindset verschuift naar ‘zelfbewust’ en ‘empathisch’, hebben we allemaal de motorische beheersing van een spreeuw, het overzicht van een orkestleider, de strategische doortastendheid van een veldmaarschalk. Samen worden we “human centered holistische organisaties”, zoals Kromme het noemt.

“Artificial intelligence begint onze wereld te begrijpen”, aldus Kromme. Door artificial intelligence stijgt het aantal mogelijkheden exponentieel. Volgens de Wet van Moore kan onze technologie rond 2020 de complexiteit van één menselijk brein aan en rond 2040 van de complete mensheid. (De lijn schiet omhoog. Denk aan de hockeystick-curve van Ray Kurzweil.)

Tal van nieuwe mogelijkheden dienen zich aan. Zelflerende systemen gaan we zien in het verkeer, in taal, in de zorg en op het gebied van organisatorische beslissingen. Artificial intelligence kan medicijnen verbeteren, ons bewegingsapparaat kopiëren, onze favoriete gerechten bereiden in de keuken (en afwassen). We gaan extreme personalisatie zien op het niveau van virtuele assistenten. De skills van Alexa, Siri en Cortana groeien met de dag. En zo rijgt Kromme de praktijkvoorbeelden aan elkaar. De nieuwste oordopjes van Google vertalen veertig talen realtime. Artificial intelligence gaat complete advocatenkantoren overbodig maken. En artsen. Voor 9,95 per jaar heb je straks je virtuele oncoloog in je broekzak.

Kromme: “De grote tsunami van digitale disruptie moet nog komen, met nieuwe problemen zoals cybercrime, nepnieuws en verslaving aan social media. Dit alles geeft stress. En angst dat er banen verdwijnen. Daar moeten we vanuit een ander perspectief naar gaan kijken. Mijn stelling is dat de mens centraal zal staan in zelfbewuste, zwermachtige organisaties. Zelfsturing is in de natuur heel normaal. Kijk naar de spreeuwen. We moeten er alleen nog even aan wennen.”

De hardskills zijn geautomatiseerd, zoals we eerder al concludeerden. Nu moeten we ons focussen op de softskills en de purpose driven mindset: doen waar je goed in bent. Volgens Kromme moeten we “onze binnenkant ontwikkelen om beslissingen te gaan nemen met ons hart”. In plaats van een generatie van idioten te worden die is overgeleverd aan computers, moeten we leren begrijpen dat we als mens unieke eigenschappen hebben. De combinatie van empathie, intuïtie, ethisch besef, creativiteit en ons vermogen om de verbinding aan te gaan met onze medemens, en dat allemaal tegelijkertijd, is niet te automatiseren. Zo bekeken is het nog steeds behelpen met die suffe computers.   

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Bouwvallig Blackpool, walhalla voor kansarmen

De Engelse badplaats Blackpool werd onlangs belachelijk gemaakt door minister Helen Wheeler. Ze bood daarna haar excuses aan. Met financiele steun schiet de stad meer op.

Lees artikel »

Mark Soetman levert de primeur: rauw krabbenvlees

Start-up Crustalicious heeft een machine ontwikkeld die kleine krabben in zes stappen ontdoet van pcb's, zware metalen, ingewanden en schaal. Een wereldprimeur!

Lees artikel »

Meneer Parkinson gaat niet weg, maar boksen helpt wel

Parkinson dendert als een epidemie door Europa. Om het ziektebeeld te vertragen worden steeds meer bokstrainingen speciaal voor Parkinson-patiënten verzorgd.

Lees artikel »

Brusselse bezorgdheid om onze rechten op internet

Europa wil dat de mens centraal staat, niet de technologie. Daarom wordt in Brussel gewerkt aan een ‘ontwerpverklaring’ en nieuwe wet. Lopen de plannen in lijn met de burgerbelangen?

Lees artikel »

Mooi mens, blijf jezelf en word vooral geen robot

Volgens futuroloog Christian Kromme zorgt digitalisering in combinatie met hiërarchische organisaties voor psychische klachten. De oplossing? Multidisciplinaire teams.

Lees artikel »

Geprinte 3D-groente slikt lekker en gemakkelijk weg

Dysfagie-patiënten met kauw- en slikproblemen kunnen geen normale gerechten eten. Gastronology wil hen helpen door verse groenten grootschalig te printen in 3D.

Lees artikel »

Gina Doekhie: "Schaam je niet als je gehackt bent"

Digital detective Gina Doekhie snuffelt net zo lang aan telefoons, laptops en harde schijven tot ze sporen vindt die criminelen per ongeluk achterlieten. Bingo!

Lees artikel »

Afrika kweekvijver voor superslimme developers

Outsourcen naar Kenia, Oeganda, Ghana of Nigeria is in opkomst. “Er zit daar een gigantisch potentieel aan hoogbegaafden”, merken Nederlandse ondernemers.

Lees artikel »

Bruggen, sluizen en tunnels kunnen ook gehackt worden

Cybercrime is big business. Ook onze vitale infrastructuur ligt onder het vergrootglas. Alle hens moet aan dek want Shloubi en Bosco666 zitten niet stil op het dark web.

Lees artikel »

Personeel weggekocht? Bescherm kroonjuwelen

Als personeel wordt weggekocht, ligt uw unieke aanpak, intellectueel eigendom of klantenbestand ‘op straat’. Wat kunt u juridisch doen om kroonjuwelen te beschermen?

Lees artikel »