Sinds ik in 1981 het Paleis van Versailles zag, ben ik schrijver. En sinds ik in 1995 afstudeerde aan de School voor Journalistiek, ben ik bedrijfsjournalist. Specialisatie: economie. Handelsmerk: sprankelende teksten en verhalen.

De nieuwsgierigheid zat er al vroeg in. Als kind vroeg ik mijn vader het hemd van het lijf. Hoe lang duurt het voordat het licht van de zon de aarde bereikt? Wanneer is Europa gesticht? Zijn de allergrootste schildpadden groter dan een Volkswagen Kever? Vragen en nog eens vragen, dat ging de hele dag zo door. Hoe vaak weert een zebra de aanval van een leeuw af? Wanneer gaat een land failliet? Word ik groter dan 1 meter 85?

Op veel vragen heb ik een antwoord gekregen. Op minstens zoveel vragen hangt het antwoord nog in de lucht. Dat maakt de journalistiek zo'n fascinerend beroep. Ik doe het nu 22 jaar en het verveelt me nog steeds niet. Die interesse en verbazing zet ik om in mijn werk, het schrijven van artikelen.

Artikelen mogen kritisch zijn en schuren. Graag zelfs! Maar het is geen must. En zeker geen vooropgezet plan. Ik werk met open vizier. Zonder mijn ogen te sluiten voor wat zich aandient, probeer ik altijd het positieve te zien. Zo breng ik de wereld in beweging. Het is mijn taak en verantwoordelijkheid.

Ethiek heb ik hoog zitten. Natuurlijk kan het zijn dat geïnterviewden zich kritisch, beschuldigend of negatief uitlaten over personen, instellingen of bedrijven. Dan geldt het principe van hoor en wederhoor. Degene die wordt beschuldigd, krijgt de kans zich te verweren. Het is een van de leidende principes in de journalistiek.

Ik denk dat ik mijn vak versta, en daarin word ik bevestigd door Tekstnet. In 2006 kwam ik door de strenge selectie van Tekstnet, het crème de la crème van zo'n 250 Nederlandse tekstschrijvers.

Dit vonden de beoordelaars:

  • "Ton Verheijen kiest voor vlot taalgebruik dat dicht bij spreektaal ligt."
  • "Lekker lopende, bondige stukken met vlotte intro's en veel voorbeelden."
  • "Hier is een echte tekstschrijver aan het werk met een (te?) vlotte pen."
  • "Prettig leesbaar en licht verteerbaar. De start trekt de lezer het artikel in."

En dit vonden anderen:

  • Henk de Ruiter op LinkedIn: "Wat een verademing deze journalist en wat dapper van Ton Verheijen! Hij durft wat alle zogenaamde kwaliteitskranten/media in Nederland niet durven. Hij benoemt de feiten. Step up and lead. Het gaat over onze gezondheid. Verdiep jezelf in de feiten en neem niet voor waar aan wat je dagelijks repeterend over je heen gestort krijgt op tv en in kranten."
  • Eddy Buiting (redacteur Eisma Vakmedia): "Ik vind het een goed verhaal. Mooi puntig, to-the-point en scherp. Echt zoals ik ze van jou verwacht en wat ik waardeer. Gaan we mooi mee uitpakken."
  • Arjan van Oosterhout (hoofdredacteur Twinkle Magazine): "Lekker verhaal, mooi werk! Muller kletst er stevig in."
  • Annelies de Jong (directeur IMOZ): "Goed hoor, hoe jij dit schrijft. Wat word ik hier toch blij van."
  • Resi Lankester (redacteur Yoga Magazine): "Wauw Ton, wat een mooi rakend verhaal. Er gaat heel veel rust vanuit. Bijzonder hoor."
  • Rik Sanders (redacteur Computable): "Mijn complimenten, mooi verhaal, bij vlagen spannend. Een boeiend inkijkje in een sector die we niet goed kennen. Knap!"
  • Christine van Hulst (beëdigd vertaler): "Leuk artikel, het enthousiasme spat er vanaf!"
  • Robert Verhaaf (kunstenaar): "Prachtig verhaal, goed geschreven. Bijzonder qua onderwerp. En met een mooie spanning erin. In één keer uitgelezen."
  • Ed Stibbe (oprichter Brand Preference): "Wat een ontzettend leuk stuk! Met veel vaart en energie verteld."
  • Hans Koster (coach): "Prachtig Ton, ik moet bijna huilen. Echt goed!"

Naast journalist en tekstschrijver ben ik yogi, danser, sportman, filmfanaat, kunstverzamelaar, bewonderaar van Raphael, Leonardo en Michelangelo, lange afstandswandelaar, stedentripper, kookgek, wijndrinker, muziekliefhebber, voetbaldier, kattengek en al 24 jaar samen met Annemarie. Mijn levensmotto? Just do it and b.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Bouwvallig Blackpool, walhalla voor kansarmen

De Engelse badplaats Blackpool werd onlangs belachelijk gemaakt door minister Helen Wheeler. Ze bood daarna haar excuses aan. Met financiele steun schiet de stad meer op.

Lees artikel »

Mark Soetman levert de primeur: rauw krabbenvlees

Start-up Crustalicious heeft een machine ontwikkeld die kleine krabben in zes stappen ontdoet van pcb's, zware metalen, ingewanden en schaal. Een wereldprimeur!

Lees artikel »

Meneer Parkinson gaat niet weg, maar boksen helpt wel

Parkinson dendert als een epidemie door Europa. Om het ziektebeeld te vertragen worden steeds meer bokstrainingen speciaal voor Parkinson-patiënten verzorgd.

Lees artikel »

Brusselse bezorgdheid om onze rechten op internet

Europa wil dat de mens centraal staat, niet de technologie. Daarom wordt in Brussel gewerkt aan een ‘ontwerpverklaring’ en nieuwe wet. Lopen de plannen in lijn met de burgerbelangen?

Lees artikel »

Mooi mens, blijf jezelf en word vooral geen robot

Volgens futuroloog Christian Kromme zorgt digitalisering in combinatie met hiërarchische organisaties voor psychische klachten. De oplossing? Multidisciplinaire teams.

Lees artikel »

Geprinte 3D-groente slikt lekker en gemakkelijk weg

Dysfagie-patiënten met kauw- en slikproblemen kunnen geen normale gerechten eten. Gastronology wil hen helpen door verse groenten grootschalig te printen in 3D.

Lees artikel »

Gina Doekhie: "Schaam je niet als je gehackt bent"

Digital detective Gina Doekhie snuffelt net zo lang aan telefoons, laptops en harde schijven tot ze sporen vindt die criminelen per ongeluk achterlieten. Bingo!

Lees artikel »

Afrika kweekvijver voor superslimme developers

Outsourcen naar Kenia, Oeganda, Ghana of Nigeria is in opkomst. “Er zit daar een gigantisch potentieel aan hoogbegaafden”, merken Nederlandse ondernemers.

Lees artikel »

Bruggen, sluizen en tunnels kunnen ook gehackt worden

Cybercrime is big business. Ook onze vitale infrastructuur ligt onder het vergrootglas. Alle hens moet aan dek want Shloubi en Bosco666 zitten niet stil op het dark web.

Lees artikel »

Personeel weggekocht? Bescherm kroonjuwelen

Als personeel wordt weggekocht, ligt uw unieke aanpak, intellectueel eigendom of klantenbestand ‘op straat’. Wat kunt u juridisch doen om kroonjuwelen te beschermen?

Lees artikel »