Sinds ik in 1981 het Paleis van Versailles zag, ben ik schrijver. En sinds ik in 1995 afstudeerde aan de School voor Journalistiek, ben ik bedrijfsjournalist. Specialisatie: economie. Handelsmerk: sprankelende teksten en verhalen.

De nieuwsgierigheid zat er al vroeg in. Als kind vroeg ik mijn vader het hemd van het lijf. Hoe lang duurt het voordat het licht van de zon de aarde bereikt? Wanneer is Europa gesticht? Zijn de allergrootste schildpadden groter dan een Volkswagen Kever? Vragen en nog eens vragen, dat ging de hele dag zo door. Hoe vaak weert een zebra de aanval van een leeuw af? Wanneer gaat een land failliet? Word ik groter dan 1 meter 85?

Op veel vragen heb ik een antwoord gekregen. Op minstens zoveel vragen hangt het antwoord nog in de lucht. Dat maakt de journalistiek zo'n fascinerend beroep. Ik doe het nu 22 jaar en het verveelt me nog steeds niet. Die interesse en verbazing zet ik om in mijn werk, het schrijven van artikelen.

Artikelen mogen kritisch zijn en schuren. Graag zelfs! Maar het is geen must. En zeker geen vooropgezet plan. Ik werk met open vizier. Zonder mijn ogen te sluiten voor wat zich aandient, probeer ik altijd het positieve te zien. Zo breng ik de wereld in beweging. Het is mijn taak en verantwoordelijkheid.

Ethiek heb ik hoog zitten. Natuurlijk kan het zijn dat geïnterviewden zich kritisch, beschuldigend of negatief uitlaten over personen, instellingen of bedrijven. Dan geldt het principe van hoor en wederhoor. Degene die wordt beschuldigd, krijgt de kans zich te verweren. Het is een van de leidende principes in de journalistiek.

Ik denk dat ik mijn vak versta, en daarin word ik bevestigd door Tekstnet. In 2006 kwam ik door de strenge selectie van Tekstnet, het crème de la crème van zo'n 250 Nederlandse tekstschrijvers. Dit vonden de beoordelaars:

  • "Ton Verheijen kiest voor vlot taalgebruik dat dicht bij spreektaal ligt"
  • "Lekker lopende, bondige stukken met vlotte intro's en veel voorbeelden"
  • "Hier is een echte tekstschrijver aan het werk met een (te?) vlotte pen"
  • "Prettig leesbaar en licht verteerbaar. De start trekt de lezer het artikel in"

Naast journalist en tekstschrijver ben ik yogi, danser, sportman, filmfanaat, kunstverzamelaar, bewonderaar van Raphael, Leonardo en Michelangelo, lange afstandswandelaar, stedentripper, kookgek, wijndrinker, muziekliefhebber, voetbaldier, kattengek en al 21 jaar samen met Annemarie. Mijn levensmotto? Just do it and b.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Mentale begeleiding voor jonge schaatstoppers

‘Niet zeuren’ is de norm in topsport. In de schaatswereld komt men daarvan terug. Coaches Jetske Wiersma (KNSB) en Wouter van der Ploeg (RTC Noord) geloven heilig in mentale begeleiding van schaatstalenten.

Lees artikel »

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Een burn-out wordt wel omschreven als ‘mentale en emotionele uitputting’. Dat je daardoor niet of slecht functioneert is een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »

zeldzaam ambacht: natuursteenbewerker

Voor steenhouwers heeft Nederland nog één opleiding, die jaarlijks een handjevol vakmensen aflevert. Bij Slotboom Steenhouwers staan klanten in de rij. “Jemig, bestaat dat vak nog?”

Lees artikel »

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »