Journalistiek, wat is dat eigenlijk? Is het keihard 'nieuwsjagen', en daarbij maling hebben aan het schaden van reputaties? Of is het meewaaien met alle winden en schrijven wat de klant vraagt? Wat mij betreft: allebei niet.

Volgens mij bevindt er zich namelijk iets heel interessants en constructiefs tussen deze twee uitersten, een nieuwe kijk op dit vak: COJO. Dat staat voor COnstructieve JOurnalistiek. Met COJO kom je in vijf stappen tot een helder verhaal, zonder oogkleppen en met een frisse blik op de nieuwste ontwikkelingen:

  1. Verruim het blikveld
  2. Experimenteer met invalshoeken
  3. Stel extra vragen
  4. Betrek je publiek erbij
  5. Breng de wereld in beweging

COJO voegt constructieve elementen toe aan kwaliteitsjournalistiek, kritisch maar niet cynisch, gericht op het bieden van oplossingen en nieuwe perspectieven. Niet alleen de beperkingen maar zeker ook de kansen en gedroomde mogelijkheden zien.

De tools die COJO biedt zijn simpel maar uiterst praktisch toepasbaar in mijn dagelijkse werk. Het draait deels ook gewoon om de juiste vragen stellen. Vragen die journalisten meer zouden moeten stellen -om nieuwe perspectieven te bieden en licht te laten schijnen op donkere en nog niet ontdekte hoeken en gaten:

  • Wie zijn tot elkaar gekomen en hebben samengewerkt?
  • Wat waren de weerstanden en hoe zijn die overwonnen?
  • Welke problemen zijn opgelost en hoe is dat aangepakt?
  • Welke nieuwe inzichten heeft dit opgeleverd?
  • Voor wie is dit goed nieuws en waarom?
  • Welke lessen zijn er geleerd?
  • Wat zijn de mogelijkheden in de toekomst?

Zo maak ik de vertaling naar alle journalistieke genres die je je maar voor kunt stellen: achtergrondverhalen, sfeerverslagen, analyses, nieuwsverhalen, persoonlijke interviews, reconstructies en reportages.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Grootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Journalist en oud-Rotterdammer Ton Verheijen zocht het uit en spreekt zich uit.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »

Virtuele restaurants leunen sterk op slimme software

Sterrenkok Ron Blaauw heeft het virtuele restaurant ontdekt. En niet alleen hij. Virtuele restaurants zijn trending. “De slag wordt gewonnen door beste chef met beste software.”

Lees artikel »

Burgers boos over hoogbouwplannen

Veel gemeentes moeten 'verdichten' en jagen burgers in de gordijnen met hoogbouw. Wat kunnen bouwers doen die de hoogte in gaan en burgers te vriend willen houden?

Lees artikel »

Proef met golfenergie op Texel belooft nogal wat

Uitvinder Erwin Croughs heeft een droom: golfenergie omzetten in elektriciteit. De eerste stap is gezet. Met een subsidie van 2,8 miljoen euro is een pilot gestart voor de kust van Texel.

Lees artikel »

Criminaliteit voorspellen in zenuwcentrum Securitas

In Securitas Operations Center, het Nederlandse zenuwcentrum van de Zweedse beveiligingsmultinational, worden klanten en objecten 24/7 beveiligd. Een reportage.

Lees artikel »

Futuroloog over softskills en virtuele oncologen

De ene futuroloog is de andere niet. Onlangs luisterde ik naar een presentatie van Christian Kromme. En ik was onder de indruk. Hierbij een extract van zijn betoog over tech-trends.

Lees artikel »

Nieuwe auto komt (iets) vaker uit de webshop

Volvo en BMW hebben al stappen gezet. Amazon broedt op plannen en Alibaba heeft vending machines waaruit nieuwe auto’s tevoorschijn komen als kroketten uit de muur. En wij hebben Auto.nl.

Lees artikel »

Samen innoveren in oude RDM-fabriek Heijplaat

Dankzij RDM Makerspace kon de ANWB een slimme fietsverzekering ontwikkelen en Damen Shipyards een scheepsschroef printen in 3D. Een reportage.

Lees artikel »