Kids blij met uurtje coderen

Codeerlessen in de klas zijn populair. De initiatieven buitelen over elkaar heen. Van 5 tot 9 december was het de beurt aan Hour of Code. Met dit wereldwijde evenement maken grote tech-bedrijven kinderen vertrouwd met coderen en programmeren. Philips' afdeling Connected Digital Propositions & Platforms deed dit jaar voor het eerst mee. "Hoor eens hoe stil het is in de klas."

Phillips heeft Banana Joe ontdekt. En dat kan, hoe betrekkelijk ook, weleens een strategische stap zijn om de aanwas van toekomstige programmeurs veilig te stellen. Wie is Banana Joe, vraagt u zich af. Nou, het is een karakter uit Gumball, een van de vele spelletjes die werden gebruikt tijdens Hour of Code, een wereldwijd evenement met als doel schoolkinderen van 10 tot 14 jaar in een uurtje vertrouwd te maken met coderen en programmeren. Hour of Code vond dit jaar wereldwijd plaats op meer dan 160.000 locaties, waaronder 94 in Nederland.

Met Hour of Code profileren Philips, Google, Microsoft, Apple, Amazon en al die andere tech-bedrijven zich op de arbeidsmarkt. En dat is te merken op de High Tech Campus in Eindhoven. Op vrijdag 9 december zijn 27 kinderen van groep 8 van de Christoffel School in Waalre naar de campus gekomen om aan coderen te snuffelen. 's Ochtends in alle vroegte zijn ze op hun fiets gestapt en door de mist naar Eindhoven gesjeesd. Bij Philips worden ze opgewacht door front end developer Marina Milo en software architect Gert Jan Kamstra voor een leuk en spannend uurtje coderen.

Voor de afdeling Connected Digital Propositions & Platforms is het de eerste keer dat kennis wordt gemaakt met Hour of Code. Milo en Kamstra hebben niet eens zo gek veel moeite hoeven doen om hun baas te overtuigen van het belang ervan. Kamstra: "Het tekort aan programmeurs wordt steeds groter en spelletjes als Gumball, Frozen, Minecraft en Code Combat zijn prima geschikt om de kinderen mee te laten oefenen. Alle basisprincipes die ik en mijn collega's elke dag gebruiken, leren de kinderen zo kennen."

Push yourself

We zijn in Eindhoven. Op deze kille vrijdagochtend in december is een kerstman met een rode neus al vroeg in touw op de High Tech Campus. Maar bij Philips is van kerststemming nog geen sprake. Vandaag moet er gecodeerd worden, en wel door 27 kinderen uit Waalre. Die nemen het klusje serieus. "Hoor eens hoe stil het is in de klas", fluistert Kamstra, die geniet van de hoge concentratie. De kinderen hebben zelf een spelletje gekozen waar ze mee aan de slag willen. Ze ‘kloppen' de codes in en maken zo hun eigen verhaal. Fien en Sara tekenen sneeuwvlokken in het ijs (Frozen). Rico en Lars kappen bomen en delven erts (Minecraft).

Alle koppeltjes proberen de programmeercodes naar hun hand te zetten om Banana Joe, Anton en al die andere digitale helden in de juiste richting te sturen. Een stukje competitie hoort daar natuurlijk bij. "Zij hebben pas één blokje verplaatst en wij al 32", weegt Kees de buren de maat. "Ja wij kunnen beter voetballen", krijgt hij te horen. En zo is het weer gewoon 1-1.

Hour of Code is niet zomaar een initiatief. Het is een ‘wereldwijde beweging' die al meer dan 100 miljoen kinderen in 180 landen heeft bereikt. Het ‘CodeUur' wordt georganiseerd door Code.org, een non-profit die de interesse in informatica wil verspreiden en materiaal beschikbaar stelt. Code.org, opgericht in 2012 door de Amerikaans-Iraanse broers Hadi en Ali Partovi, heeft inmiddels 325 miljoen uren geregistreerd.

Iedereen kan, waar dan ook, een les organiseren en materiaal downloaden. De lessen zijn in meer dan 40 talen beschikbaar. Op de website spreken grootheden uit de sport kinderen toe in allerlei talen. Tennisster Serena Williams, basketballer Kobe Bryant, de voetballers Neymar, Marcelo en Sergio Ramos, en tal van andere topsporters vertellen kinderen met oneliners wat er nodig is om goed te worden in je vak: ‘Succes is not just about training your body. It's also about training your mind. Anybody can learn. Just give it a try. But it's not easy. It takes years of commitment, persistence and hard work. Push yourself!'

Overal initiatieven

Coderen in de klas is populair. Overal vinden initiatieven plaats, georganiseerd door tal van organisatie, bedrijven, scholen en overheidsinstanties. Zo faciliteert de provincie Limburg het driejarige programma ‘Programmeren en coderen in de klas'. Zeven schoolbesturen in het primair onderwijs en twee in het voortgezet onderwijs doen mee. Voor minimaal 100 Limburgse scholen, 760 leerkrachten en 14.500 kinderen wordt het vak programmeren onderdeel van het lespakket. In Amsterdam wordt via ‘Coding for Amsterdam' programmeren onderdeel van het curriculum.

Ook internationaal laat Nederland zich horen. Op vrijdag 14 oktober verbeterden Nederlandse basisscholen het wereldrecord programmeren. Het record was in handen van 9.782 Australische kinderen, die simultaan leerden programmeren. Leuk aantal hoor, maar 11.368 Nederlandse kinderen uit groep 7 en 8 lieten geen spaan heel van het Australische record. De geslaagde recordpoging was de aftrap voor de Europese CodeWeek.

En er is meer. Google, dat onlangs haar tweede datacenter opende in de Eemshaven, gaf te kennen betrokken te willen zijn bij de regio met initiatieven zoals programmeerles aan scholieren (in samenwerking met de Hanze Hogeschool en De Digitale Werkplaats). En studenten van de TU Delft maakten onlangs een gratis online cursus programmeren voor kinderen vanaf 8 jaar. Het onderwerp leeft. En Hour of Code spant de kroon.

Het lesmateriaal van de Nederlandse startup Bomberbot is inmiddels geadopteerd door Code.org. Bomberbot is een volledig uitgewerkte lesmethode om kinderen van 8 tot 12 jaar te leren programmeren. Scholen kunnen een licentie aanschaffen, te beginnen met één klas. "We zijn trots dat onze activiteiten ook zijn toegelaten tot Hour of Code", aldus onderwijsspecialist Kirsten van Smirren van Bomberbot. "Mocht je verder willen met programmeren in de klas? Dan kun je naast de Hour of Code deelnemen aan onze gratis pilot. Wij raden leerkrachten aan om iedere week één les in te plannen. Zo kunnen zij tijdens de pilot een goed beeld vormen."

Super excited

Code.org stelt dat leren programmeren probleemoplossende vaardigheden bevordert en helpt de logica en creativiteit te ontwikkelen. Door vroeg te beginnen met programmeren, leren kinderen de basis voor een succesvolle hedendaagse loopbaan. Ook helpt het kinderen bij het begrijpen van de technologie achter de apparaten die zij in het dagelijkse leven gebruiken.

In het klasje bij Philips zijn de kinderen ondertussen aan het coderen alsof hun leven er vanaf hangt. En straks krijgen ze nog een certificaat ook, en ontbijtkoek en appelsap. Man wat een ochtend! "It makes fun", zegt Gert Jan Kamstra nog maar eens. Ook Anja Welvaarts van Jet-Net is blij met het initiatief. Jet-Net, het Jongeren en Technologie Netwerk Nederland, wil leerlingen van HAVO en VWO interesseren voor een bèta-technische vervolgopleiding. Volgens Welvaarts kan Hour of Code leiden tot een betere doorstroming: "Het moet eigenlijk al beginnen op de PABO, waar meer leraren van basisscholen tech-minded kunnen worden gemaakt." Ook Marina Milo, initiatiefneemster van Hour of Code bij Philips, is "super excited". Zij zou liefst één keer per maand, of misschien zelfs een keer in de twee weken, een CodeUur willen organiseren. Milo vat samen: "Méér kinderen, méér scholen, méér Philips-afdelingen en méér landen, dat is mijn insteek."

Codeerlessen in de klas zijn populair. De initiatieven buitelen over elkaar heen. Van 5 tot 9 december was het de beurt aan Hour of Code. Met dit wereldwijde evenement maken grote tech-bedrijven kinderen vertrouwd met coderen en programmeren. Philips' afdeling Connected Digital Propositions & Platforms deed dit jaar voor het eerst mee. "Hoor eens hoe stil het is in de klas."

Phillips heeft Banana Joe ontdekt. En dat kan, hoe betrekkelijk ook, weleens een strategische stap zijn om de aanwas van toekomstige programmeurs veilig te stellen. Wie is Banana Joe, vraagt u zich af. Nou, het is een karakter uit Gumball, een van de vele spelletjes die werden gebruikt tijdens Hour of Code, een wereldwijd evenement met als doel schoolkinderen van 10 tot 14 jaar in een uurtje vertrouwd te maken met coderen en programmeren. Hour of Code vond dit jaar wereldwijd plaats op meer dan 160.000 locaties, waaronder 94 in Nederland.

Met Hour of Code profileren Philips, Google, Microsoft, Apple, Amazon en al die andere tech-bedrijven zich op de arbeidsmarkt. En dat is te merken op de High Tech Campus in Eindhoven. Op vrijdag 9 december zijn 27 kinderen van groep 8 van de Christoffel School in Waalre naar de campus gekomen om aan coderen te snuffelen. 's Ochtends in alle vroegte zijn ze op hun fiets gestapt en door de mist naar Eindhoven gesjeesd. Bij Philips worden ze opgewacht door front end developer Marina Milo en software architect Gert Jan Kamstra voor een leuk en spannend uurtje coderen.

Voor de afdeling Connected Digital Propositions & Platforms is het de eerste keer dat kennis wordt gemaakt met Hour of Code. Milo en Kamstra hebben niet eens zo gek veel moeite hoeven doen om hun baas te overtuigen van het belang ervan. Kamstra: "Het tekort aan programmeurs wordt steeds groter en spelletjes als Gumball, Frozen, Minecraft en Code Combat zijn prima geschikt om de kinderen mee te laten oefenen. Alle basisprincipes die ik en mijn collega's elke dag gebruiken, leren de kinderen zo kennen."

Push yourself

We zijn in Eindhoven. Op deze kille vrijdagochtend in december is een kerstman met een rode neus al vroeg in touw op de High Tech Campus. Maar bij Philips is van kerststemming nog geen sprake. Vandaag moet er gecodeerd worden, en wel door 27 kinderen uit Waalre. Die nemen het klusje serieus. "Hoor eens hoe stil het is in de klas", fluistert Kamstra, die geniet van de hoge concentratie. De kinderen hebben zelf een spelletje gekozen waar ze mee aan de slag willen. Ze ‘kloppen' de codes in en maken zo hun eigen verhaal. Fien en Sara tekenen sneeuwvlokken in het ijs (Frozen). Rico en Lars kappen bomen en delven erts (Minecraft).

Alle koppeltjes proberen de programmeercodes naar hun hand te zetten om Banana Joe, Anton en al die andere digitale helden in de juiste richting te sturen. Een stukje competitie hoort daar natuurlijk bij. "Zij hebben pas één blokje verplaatst en wij al 32", weegt Kees de buren de maat. "Ja wij kunnen beter voetballen", krijgt hij te horen. En zo is het weer gewoon 1-1.

Hour of Code is niet zomaar een initiatief. Het is een ‘wereldwijde beweging' die al meer dan 100 miljoen kinderen in 180 landen heeft bereikt. Het ‘CodeUur' wordt georganiseerd door Code.org, een non-profit die de interesse in informatica wil verspreiden en materiaal beschikbaar stelt. Code.org, opgericht in 2012 door de Amerikaans-Iraanse broers Hadi en Ali Partovi, heeft inmiddels 325 miljoen uren geregistreerd.

Iedereen kan, waar dan ook, een les organiseren en materiaal downloaden. De lessen zijn in meer dan 40 talen beschikbaar. Op de website spreken grootheden uit de sport kinderen toe in allerlei talen. Tennisster Serena Williams, basketballer Kobe Bryant, de voetballers Neymar, Marcelo en Sergio Ramos, en tal van andere topsporters vertellen kinderen met oneliners wat er nodig is om goed te worden in je vak: ‘Succes is not just about training your body. It's also about training your mind. Anybody can learn. Just give it a try. But it's not easy. It takes years of commitment, persistence and hard work. Push yourself!'

Overal initiatieven

Coderen in de klas is populair. Overal vinden initiatieven plaats, georganiseerd door tal van organisatie, bedrijven, scholen en overheidsinstanties. Zo faciliteert de provincie Limburg het driejarige programma ‘Programmeren en coderen in de klas'. Zeven schoolbesturen in het primair onderwijs en twee in het voortgezet onderwijs doen mee. Voor minimaal 100 Limburgse scholen, 760 leerkrachten en 14.500 kinderen wordt het vak programmeren onderdeel van het lespakket. In Amsterdam wordt via ‘Coding for Amsterdam' programmeren onderdeel van het curriculum.

Ook internationaal laat Nederland zich horen. Op vrijdag 14 oktober verbeterden Nederlandse basisscholen het wereldrecord programmeren. Het record was in handen van 9.782 Australische kinderen, die simultaan leerden programmeren. Leuk aantal hoor, maar 11.368 Nederlandse kinderen uit groep 7 en 8 lieten geen spaan heel van het Australische record. De geslaagde recordpoging was de aftrap voor de Europese CodeWeek.

En er is meer. Google, dat onlangs haar tweede datacenter opende in de Eemshaven, gaf te kennen betrokken te willen zijn bij de regio met initiatieven zoals programmeerles aan scholieren (in samenwerking met de Hanze Hogeschool en De Digitale Werkplaats). En studenten van de TU Delft maakten onlangs een gratis online cursus programmeren voor kinderen vanaf 8 jaar. Het onderwerp leeft. En Hour of Code spant de kroon.

Het lesmateriaal van de Nederlandse startup Bomberbot is inmiddels geadopteerd door Code.org. Bomberbot is een volledig uitgewerkte lesmethode om kinderen van 8 tot 12 jaar te leren programmeren. Scholen kunnen een licentie aanschaffen, te beginnen met één klas. "We zijn trots dat onze activiteiten ook zijn toegelaten tot Hour of Code", aldus onderwijsspecialist Kirsten van Smirren van Bomberbot. "Mocht je verder willen met programmeren in de klas? Dan kun je naast de Hour of Code deelnemen aan onze gratis pilot. Wij raden leerkrachten aan om iedere week één les in te plannen. Zo kunnen zij tijdens de pilot een goed beeld vormen."

Super excited

Code.org stelt dat leren programmeren probleemoplossende vaardigheden bevordert en helpt de logica en creativiteit te ontwikkelen. Door vroeg te beginnen met programmeren, leren kinderen de basis voor een succesvolle hedendaagse loopbaan. Ook helpt het kinderen bij het begrijpen van de technologie achter de apparaten die zij in het dagelijkse leven gebruiken.

In het klasje bij Philips zijn de kinderen ondertussen aan het coderen alsof hun leven er vanaf hangt. En straks krijgen ze nog een certificaat ook, en ontbijtkoek en appelsap. Man wat een ochtend! "It makes fun", zegt Gert Jan Kamstra nog maar eens. Ook Anja Welvaarts van Jet-Net is blij met het initiatief. Jet-Net, het Jongeren en Technologie Netwerk Nederland, wil leerlingen van HAVO en VWO interesseren voor een bèta-technische vervolgopleiding. Volgens Welvaarts kan Hour of Code leiden tot een betere doorstroming: "Het moet eigenlijk al beginnen op de PABO, waar meer leraren van basisscholen tech-minded kunnen worden gemaakt." Ook Marina Milo, initiatiefneemster van Hour of Code bij Philips, is "super excited". Zij zou liefst één keer per maand, of misschien zelfs een keer in de twee weken, een CodeUur willen organiseren. Milo vat samen: "Méér kinderen, méér scholen, méér Philips-afdelingen en méér landen, dat is mijn insteek."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Burgers boos over hoogbouwplannen

Veel gemeentes staan voor een stevige verdichtingsopgave en ontkomen niet aan hoogbouw. Maar de weerstand groeit onder burgers. Wat kunnen bouwers doen die de hoogte in gaan en burgers te vriend willen houden?

Lees artikel »

Proef met golfenergie op Texel belooft nogal wat

Uitvinder Erwin Croughs heeft een droom: golfenergie omzetten in elektriciteit. De eerste stap is gezet. Met een subsidie van 2,8 miljoen euro is een pilot gestart voor de kust van Texel.

Lees artikel »

Criminaliteit voorspellen in zenuwcentrum Securitas

Het Securitas Operations Center in Geldrop is het Nederlandse zenuwcentrum van de Zweedse beveiligingsmultinational Securitas. Van hieruit worden klanten en objecten 24/7 beveiligd. Een reportage.

Lees artikel »

Futuroloog over softskills en virtuele oncologen

De ene futuroloog is de andere niet. Onlangs luisterde ik naar een presentatie van Christian Kromme. En ik was onder de indruk. Hierbij een extract van zijn betoog over tech-trends.

Lees artikel »

Nieuwe auto komt (iets) vaker uit de webshop

Volvo en BMW hebben al stappen gezet. Amazon broedt op plannen en Alibaba heeft vending machines waaruit nieuwe auto’s tevoorschijn komen als kroketten uit de muur. En wij hebben Auto.nl.

Lees artikel »

Baanbrekend innoveren in oude RDM-fabriek

Dankzij RDM Makerspace kon de ANWB een slimme fietsverzekering ontwikkelen en Damen Shipyards een scheepsschroef printen in 3D. Een reportage.

Lees artikel »

Afgeschermde blockchain lijkt een tijger van papier

Dat de public blockchain baanbrekend is, zien we aan de opkomst van cryptovaluta. In de slipstream ontstaan projecten met ‘private blockchain’. "Daarmee kun je de waarheid toch weer verdraaien."

Lees artikel »

Vastgoedwereld ontdekt gezonde gebouwen

Op 30 oktober tijdens het congres 'Gezonde gebouwen, gezonde marges' gaf Lara Muller van Blue Building Institute een presentatie over gezonde gebouwen. Een interview.

Lees artikel »

Mentale begeleiding helpt jonge schaatstoppers

‘Niet zeuren’ is de norm in topsport. In de schaatswereld komt men daarvan terug. Coaches Jetske Wiersma en Wouter van der Ploeg geloven in mentale begeleiding van schaatstalenten.

Lees artikel »

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Een burn-out wordt wel omschreven als ‘mentale en emotionele uitputting’. Dat je daardoor niet of slecht functioneert is een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »