De zesjescultuur beu

De Savage Rivale Roadyacht GTS wordt de eerste 4-deurs cabriolet ter wereld. Met dank aan Emile Pop en Justin de Boer, die nu de laatste hand leggen aan deze sportauto van 400.000 euro. Dat ging niet vanzelf: "Ik ben acht kilo afgevallen. Emile had last van hartkloppingen."

Waar Justin de Boer (25) uit Lochem en Emile Pop (28) uit Riethoven nou precies mee bezig zijn, is soms niet helemaal duidelijk. Op het eerste oog is het een bloedstollend avontuur, maar als ze weer eens nachtenlang op koffie, hamburgers en adrenaline hebben doorgesleuteld, en zich realiseren dat er nog geen enkele garantie is op concreet succes, heeft het ook wel iets weg van een persoonlijke tragedie. Dan smijten ze het gereedschap in een hoek en trekken de garagedeur achter zich dicht. Maar ja, de dag erna lonkt weer die droom: een zelfgebouwde sportauto. Dan gaan ze, hopla, toch weer aan de slag.

De twee studenten Industrieel Produkt Ontwerp (Haagse Hogeschool) werken nu anderhalf jaar aan de Savage Rivale Roadyacht GTS. Deze superieure sportauto moet straks 400.000 euro gaan kosten. Een beest op wielen, waaraan nu de laatste hand wordt gelegd. In een garage in Den Haag ("straatnaam niet noemen, anders komen er teveel mensen kijken") wordt nu druk getest om in augustus goed voor de dag te komen op de keuring van de RDW. Daarna volgen er proefritten en zal het ding 330 kilometer per uur rijden. Op 2 oktober is de auto te zien op het Business Event in de Caballero Fabriek in Den Haag.

De aanloop naar deze feestelijke gebeurtenis was een ware hel. Wat Pop en De Boer aan kritiek, scepsis en gesloten deuren voor hun kiezen kregen, is echt niet gezond meer. Pop: "Vanaf het begin hebben we er met de rug tegen de muur in gezeten. De kritiek was voor ons een extra brandstof om door te gaan. Ik geef toe: sommige dingen leken onmogelijk. Vind maar eens een bedrijf dat bereid is gratis de benodigde mallen op ware grootte uit te frezen. Zoiets kost normaal gesproken 40.000 euro. Al met al zit er nu voor 300.000 euro aan investeringen in de auto, waarvan 20.000 euro van onszelf. Wij hebben niks, nou ja, studiefinanciering..."

Geld is de kritische factor in dit beoogde succesverhaal. Een jaar geleden stopten Pop en De Boer tijdelijk met hun studie om fulltime aan de auto te gaan werken. In Alkmaar (en later Purmerend) bouwden ze hem voor 75 procent af. De laatste 25 procent moet nu gerealiseerd worden in de Haagse garage waarvan de gemeente tot september de huur betaalt. Verder hebben tal van organisaties een bijdrage geleverd. Rep-Air was het eerste bedrijf dat viel voor de savage. All Stoff, Custom Dreams, Duwako en twintig andere bedrijven volgden. Progression Industry (twee studenten van de TU Eindhoven) nam een aandeel van tien procent. De participanten zorgden voor geld, onderdak, materialen, stageplekken en kennis.

Afgelopen voorjaar was het voor de studenten een compleet gekkenhuis. De auto moest visueel klaar zijn voor de presentatie in april op de AutoRAI, maar was dat nog lang niet. De Boer: "Wij hadden de arrogantie gehad om te beweren dat we het konden. Als we toen met een halve auto aan waren gekomen, hadden alle critici gelijk gekregen. Dat lieten we niet gebeuren. We werkten van zeven uur 's ochtends tot drie uur 's nachts. Ik ben in die periode acht kilo afgevallen. Emile had last van hartkloppingen." Het lijdensverhaal van de twee studenten was echter snel vergeten toen de auto uiteindelijk op de beursvloer stond te blinken. De Savage Rivale verkocht zichzelf: 667 pk, van 0 naar 100 in 3,4 seconden, motorinhoud van 6,2 liter, een wegligging als die van een Chevrolet Corvette ZR 1.

Het is een jongensdroom. Emile Pop droomde ervan langs de Côte d'Azur te rijden in een zelf gebouwde 4-deurs cabriolet. Het idee liet hem nooit meer los. Het eerste prototype is van 2001. Waar komt die naam eigenlijk vandaan? Pop: "Mijn opa was Roemeen. Zijn achternaam was Pop de Savarosi. Ik heb gekeken wat ik ermee kon doen. Dat is Savage Rivale geworden. Roadyacht staat voor jacht op de weg. De vormgeving is namelijk geïnspireerd op de jachtbouw. GTS staat voor Gran Turismo Supercharger."

Als deze zomer alle vlakken, randen, naden en knopjes hoogwaardig zijn afgewerkt, als de auto door de keuring komt, en rijdt, moeten er kopers worden gevonden. Het plan is elk seizoen één auto af te leveren in de zomerkleur oranje, herfstkleur antraciet, winterkleur zwart en lentekleur wit. Pop en De Boer willen er twintig bouwen maar als ze een fabrikant vinden die er honderd wil bouwen, gaan ze outsourcen en regisseren: alle onderdelen samenbrengen in een centrale assemblagehal.

Ondertussen roept de studieplicht. De Boer: "In januari 2010 gaan we afstuderen. Financieel kunnen we dit verhaal tot die tijd rekken. Als we dan nog geen geld aan de auto verdienen, moeten we iets anders verzinnen. Misschien proberen we ontwerp-opdrachten binnen te halen, of we gaan twee auto's voor onszelf bouwen in de avonduren." Pop: "Zelfs dan is dit allemaal niet voor niks geweest. We hebben laten zien dat we binnen een jaar een project succesvol kunnen afsluiten. En ja, we hebben nog andere dingen op de tekentafel liggen, zoals een energieneutraal resort in Spanje. Wij zijn bang voor een negen tot vijf baantje. Het is gewoon de bedoeling dat we voor de rest van ons leven een beetje lol hebben."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Bouwvallig Blackpool, walhalla voor kansarmen

De Engelse badplaats Blackpool werd onlangs belachelijk gemaakt door minister Helen Wheeler. Ze bood daarna haar excuses aan. Met financiele steun schiet de stad meer op.

Lees artikel »

Mark Soetman levert de primeur: rauw krabbenvlees

Start-up Crustalicious heeft een machine ontwikkeld die kleine krabben in zes stappen ontdoet van pcb's, zware metalen, ingewanden en schaal. Een wereldprimeur!

Lees artikel »

Meneer Parkinson gaat niet weg, maar boksen helpt wel

Parkinson dendert als een epidemie door Europa. Om het ziektebeeld te vertragen worden steeds meer bokstrainingen speciaal voor Parkinson-patiënten verzorgd.

Lees artikel »

Brusselse bezorgdheid om onze rechten op internet

Europa wil dat de mens centraal staat, niet de technologie. Daarom wordt in Brussel gewerkt aan een ‘ontwerpverklaring’ en nieuwe wet. Lopen de plannen in lijn met de burgerbelangen?

Lees artikel »

Mooi mens, blijf jezelf en word vooral geen robot

Volgens futuroloog Christian Kromme zorgt digitalisering in combinatie met hiërarchische organisaties voor psychische klachten. De oplossing? Multidisciplinaire teams.

Lees artikel »

Geprinte 3D-groente slikt lekker en gemakkelijk weg

Dysfagie-patiënten met kauw- en slikproblemen kunnen geen normale gerechten eten. Gastronology wil hen helpen door verse groenten grootschalig te printen in 3D.

Lees artikel »

Gina Doekhie: "Schaam je niet als je gehackt bent"

Digital detective Gina Doekhie snuffelt net zo lang aan telefoons, laptops en harde schijven tot ze sporen vindt die criminelen per ongeluk achterlieten. Bingo!

Lees artikel »

Afrika kweekvijver voor superslimme developers

Outsourcen naar Kenia, Oeganda, Ghana of Nigeria is in opkomst. “Er zit daar een gigantisch potentieel aan hoogbegaafden”, merken Nederlandse ondernemers.

Lees artikel »

Bruggen, sluizen en tunnels kunnen ook gehackt worden

Cybercrime is big business. Ook onze vitale infrastructuur ligt onder het vergrootglas. Alle hens moet aan dek want Shloubi en Bosco666 zitten niet stil op het dark web.

Lees artikel »

Personeel weggekocht? Bescherm kroonjuwelen

Als personeel wordt weggekocht, ligt uw unieke aanpak, intellectueel eigendom of klantenbestand ‘op straat’. Wat kunt u juridisch doen om kroonjuwelen te beschermen?

Lees artikel »