De zesjescultuur beu

De Savage Rivale Roadyacht GTS wordt de eerste 4-deurs cabriolet ter wereld. Met dank aan Emile Pop en Justin de Boer, die nu de laatste hand leggen aan deze sportauto van 400.000 euro. Dat ging niet vanzelf: "Ik ben acht kilo afgevallen. Emile had last van hartkloppingen."

Waar Justin de Boer (25) uit Lochem en Emile Pop (28) uit Riethoven nou precies mee bezig zijn, is soms niet helemaal duidelijk. Op het eerste oog is het een bloedstollend avontuur, maar als ze weer eens nachtenlang op koffie, hamburgers en adrenaline hebben doorgesleuteld, en zich realiseren dat er nog geen enkele garantie is op concreet succes, heeft het ook wel iets weg van een persoonlijke tragedie. Dan smijten ze het gereedschap in een hoek en trekken de garagedeur achter zich dicht. Maar ja, de dag erna lonkt weer die droom: een zelfgebouwde sportauto. Dan gaan ze, hopla, toch weer aan de slag.

De twee studenten Industrieel Produkt Ontwerp (Haagse Hogeschool) werken nu anderhalf jaar aan de Savage Rivale Roadyacht GTS. Deze superieure sportauto moet straks 400.000 euro gaan kosten. Een beest op wielen, waaraan nu de laatste hand wordt gelegd. In een garage in Den Haag ("straatnaam niet noemen, anders komen er teveel mensen kijken") wordt nu druk getest om in augustus goed voor de dag te komen op de keuring van de RDW. Daarna volgen er proefritten en zal het ding 330 kilometer per uur rijden. Op 2 oktober is de auto te zien op het Business Event in de Caballero Fabriek in Den Haag.

De aanloop naar deze feestelijke gebeurtenis was een ware hel. Wat Pop en De Boer aan kritiek, scepsis en gesloten deuren voor hun kiezen kregen, is echt niet gezond meer. Pop: "Vanaf het begin hebben we er met de rug tegen de muur in gezeten. De kritiek was voor ons een extra brandstof om door te gaan. Ik geef toe: sommige dingen leken onmogelijk. Vind maar eens een bedrijf dat bereid is gratis de benodigde mallen op ware grootte uit te frezen. Zoiets kost normaal gesproken 40.000 euro. Al met al zit er nu voor 300.000 euro aan investeringen in de auto, waarvan 20.000 euro van onszelf. Wij hebben niks, nou ja, studiefinanciering..."

Geld is de kritische factor in dit beoogde succesverhaal. Een jaar geleden stopten Pop en De Boer tijdelijk met hun studie om fulltime aan de auto te gaan werken. In Alkmaar (en later Purmerend) bouwden ze hem voor 75 procent af. De laatste 25 procent moet nu gerealiseerd worden in de Haagse garage waarvan de gemeente tot september de huur betaalt. Verder hebben tal van organisaties een bijdrage geleverd. Rep-Air was het eerste bedrijf dat viel voor de savage. All Stoff, Custom Dreams, Duwako en twintig andere bedrijven volgden. Progression Industry (twee studenten van de TU Eindhoven) nam een aandeel van tien procent. De participanten zorgden voor geld, onderdak, materialen, stageplekken en kennis.

Afgelopen voorjaar was het voor de studenten een compleet gekkenhuis. De auto moest visueel klaar zijn voor de presentatie in april op de AutoRAI, maar was dat nog lang niet. De Boer: "Wij hadden de arrogantie gehad om te beweren dat we het konden. Als we toen met een halve auto aan waren gekomen, hadden alle critici gelijk gekregen. Dat lieten we niet gebeuren. We werkten van zeven uur 's ochtends tot drie uur 's nachts. Ik ben in die periode acht kilo afgevallen. Emile had last van hartkloppingen." Het lijdensverhaal van de twee studenten was echter snel vergeten toen de auto uiteindelijk op de beursvloer stond te blinken. De Savage Rivale verkocht zichzelf: 667 pk, van 0 naar 100 in 3,4 seconden, motorinhoud van 6,2 liter, een wegligging als die van een Chevrolet Corvette ZR 1.

Het is een jongensdroom. Emile Pop droomde ervan langs de Côte d'Azur te rijden in een zelf gebouwde 4-deurs cabriolet. Het idee liet hem nooit meer los. Het eerste prototype is van 2001. Waar komt die naam eigenlijk vandaan? Pop: "Mijn opa was Roemeen. Zijn achternaam was Pop de Savarosi. Ik heb gekeken wat ik ermee kon doen. Dat is Savage Rivale geworden. Roadyacht staat voor jacht op de weg. De vormgeving is namelijk geïnspireerd op de jachtbouw. GTS staat voor Gran Turismo Supercharger."

Als deze zomer alle vlakken, randen, naden en knopjes hoogwaardig zijn afgewerkt, als de auto door de keuring komt, en rijdt, moeten er kopers worden gevonden. Het plan is elk seizoen één auto af te leveren in de zomerkleur oranje, herfstkleur antraciet, winterkleur zwart en lentekleur wit. Pop en De Boer willen er twintig bouwen maar als ze een fabrikant vinden die er honderd wil bouwen, gaan ze outsourcen en regisseren: alle onderdelen samenbrengen in een centrale assemblagehal.

Ondertussen roept de studieplicht. De Boer: "In januari 2010 gaan we afstuderen. Financieel kunnen we dit verhaal tot die tijd rekken. Als we dan nog geen geld aan de auto verdienen, moeten we iets anders verzinnen. Misschien proberen we ontwerp-opdrachten binnen te halen, of we gaan twee auto's voor onszelf bouwen in de avonduren." Pop: "Zelfs dan is dit allemaal niet voor niks geweest. We hebben laten zien dat we binnen een jaar een project succesvol kunnen afsluiten. En ja, we hebben nog andere dingen op de tekentafel liggen, zoals een energieneutraal resort in Spanje. Wij zijn bang voor een negen tot vijf baantje. Het is gewoon de bedoeling dat we voor de rest van ons leven een beetje lol hebben."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

"Installatiebedrijven, hou vooral die achterdeur dicht"

Van de instromende jongeren in de installatiebranche vertrekt 55 procent binnen twee jaar. Dramatisch! Directeur Sven Asijee van Wij Techniek moet de exodus stoppen.

Lees artikel »

Onbewerkt en biologisch voedsel écht (niet) beter

Door corona en problemen in slachthuizen is de consument scherp op voedselveiligheid. Toch biedt ook lokaal, onbewerkt en biologisch voedsel geen enkele garantie.

Lees artikel »

Op welke technologie zet kleine retailer zijn centen?

Hoe ziet een kleine retailer het verschil tussen een nutteloze hype en een onmisbare technologische doorbraak? Een verhaal over beacons, bitcoins, blockchain en bankmakerij.

Lees artikel »

Stedentransformatie: van grauwgrijs naar frisgroen

Slim toegepaste vegetatie in steden werkt positief op klimaatopgave, biodiversiteit, watermanagement en verkoeling in hete zomers. Hoe vergroenen we onze steden?

Lees artikel »

Digitale zelfhulp zonder pil of psychiater in opkomst

Huisartsen hebben door de coronacrisis minder tijd voor depressies, sociale fobieën en eenzaamheid. Gelukkig zijn er apps voor zelfhulp bij psychische klachten.

Lees artikel »

Zelfsturende teams bij bouwer BINX Smartility

Wie krijgt de schuld? Van de vechtcultuur in de bouwsector lusten de honden geen brood. Bij BINX Smartility in Groenlo hebben ze daar iets op gevonden: zelfsturende teams.

Lees artikel »

Toekomst arbeidsmarkt volgens Wim de Ridder

Google for Jobs komt eraan, wederom een revolutie op de arbeidsmarkt. Waar gaat het naartoe? We vragen het aan visionair Wim de Ridder. "Ik vrees de surveillance-economie."

Lees artikel »

Allergrootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Als oud-Rotterdammer zocht ik het uit. Met de nodige nostalgie.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »