Ecologisch bezorgen: landelijke dekking fietskoeriers

Bezorgen per fiets is een sympathiek alternatief voor de bestelbusjesvloot die onze binnensteden dagelijks naar adem doet happen. Toch willen fietskoeriersbedrijven maar niet echt groot worden. De extra schakel in de keten kost geld... en tijd. Bovendien is er geen overkoepelende partij die webwinkels landelijke dekking garandeert. Maar er is goed nieuws. Nieuwe marktpartijen dienen zich aan. "We willen in die elektronische checkout."

Wilt u een pakket laten bezorgen door een fietskoerier? Probeer het eens bij FietsXpress, Komeet, Cycloon, Kappa Koeriers, Per Fiets, Demarrage, Shortcut, De Versnelling, Velocity, Groot Verzet, MSG of Aelita. Nog geen geschikte partner gevonden? Klop eens aan bij Parkstad Fietskoeriers, TringTring, Fietskoeriers Apeldoorn, 2Wielkoeriers, Drechtcycle, Zoef of GreenSpeed. Er is keuze genoeg. En dat is nou precies het probleem. Geen webwinkelier die het in zijn hoofd haalt relaties aan te gaan met twintig verschillende koeriersbedrijven in twintig verschillende steden. Logisch. Dat zou nooit rendabel worden. Daarmee zit de fietskoeriersbranche in een spagaat.

"Stadspecifiek leveren werkt niet", vindt ook Margreeth Pape, adviseur Logistiek & Duurzaamheid bij Thusiwinkel.org. "Als webwinkel moet je met ongelofelijk veel partijen gaan samenwerken om Nederland te bedienen. Ik ken geen webwinkel die daartoe bereid is. Een bijkomend en minstens zo groot probleem is die extra schakel in de keten. In de hub aan de rand van stad moet het pakket worden overgedragen op de fietskoerier. Deze extra stap in de last mile is niet in overeenstemming met wat de consument wil. Die kiest voor snelle levering en een lage prijs. Maar logistiek is nu eenmaal niet gratis. En snelle levering heeft milieutechnische consequenties."

Groen gas

Naast problemen zijn er gelukkig ook nieuwe kansen en mogelijkheden. En daarover gaat dit artikel. Fietskoeriers maken de wereld een stukje groener. Hoe groter en wijdvertakter hun netwerk, hoe schoner en rustiger Nederland wordt. En laat er nu net goed nieuws zijn van Fietskoeriers.nl, een landelijk platform dat sinds begin mei in de lucht is. Fietskoeriers.nl werd opgezet door FietsXpress (Den Haag), Velocity (Nijmegen) en Cycloon (vier vestigingen) om de impact van de branche te vergroten. "We merken al langer dat er grote vraag is naar duurzame bezorging", aldus Thomas van Maanen van Fietskoeriers.nl. "Het werk bleef ondertussen altijd beperkt tot één stad. Dat vonden we veel te lokaal. Wij snappen ook dat webwinkels landelijke partners willen. Het leek ons dus goed om samen te gaan werken als één platform en benaderbaar te worden als één organisatie."

Al in 27 steden (tussen Alphen a/d Rijn en Zwolle) is Fietskoeriers.nl actief voor winkels en webshops. Het bedrijf garandeert same day delivery in heel Nederland. Van Maanen: "We collecteren ‘s middags en bezorgen 's avonds. Aanmelden voor 12:00 uur betekent dat we diezelfde dag nog leveren tussen 18:00 en 22:00 uur. Daarbij vinden we klantcontact belangrijk om dichte deuren zoveel mogelijk te voorkomen. Via live chat, whatsapp en telefoon zijn we bereikbaar van 08:00 tot 22:30 uur. In onze steden doen we alles op de fiets vanaf 6,50 euro per pakket. Buiten de stad bezorgen we met auto's die rijden op groen gas."

Koeriersbedrijven uit heel Nederland zijn bij Fietskoeriers.nl aangesloten. Van Maanen: "Ons doel is zoveel mogelijk pakketjes van webshops op de fiets bezorgen in heel Nederland. Dit kan nu door via ons netwerk de pakketten met elkaar uit te wisselen. Fietskoeriers.nl zorgt dat alle pakketten in de juiste stad terechtkomen zodat de koeriers ze uit kunnen fietsen. De klanten die koeriersbedrijven zelf binnenhalen, hebben dus direct invloed op het werk van collega-bedrijven in andere steden. Samen kunnen we het werk aan. We hoeven niets weg te geven aan traditionele pakketbezorgers als PostNL of DHL."

Het verhaal van Fietskoeriers.nl is in overeenstemming met de trends. Er wordt steeds meer rechtstreeks vanuit winkels geleverd in combinatie met ‘thuisbezorging op maat'. Met dit gegeven in het achterhoofd wil Fietskoeriers.nl straks meerdere diensten gaan leveren. Van Maanen: "We denken aan express-leveringen rechtstreeks uit de winkel, die binnen 1 of 2 uur in eigen stad worden bezorgd. Ook gaan we pickups naar de hubs rond de stad brengen. Deze hubs zitten vlakbij de snelweg, zodat onze autokoerier maar een paar minuten van de snelweg af hoeft. Er leven veel ideeën. Producten die even niet op voorraad zijn in de winkel, kunnen we eenvoudig per fietskoerier nasturen. Producten ter reparatie kunnen we supersnel bij klanten ophalen en na reparatie weer thuisbezorgen. Zware boodschappen kunnen we bij klanten thuis afleveren. Met dit soort dienstverlening gaan we onszelf profileren."

Gent: droog èn gekoeld

Een andere nieuwkomer met een goed verhaal is het Belgische Bubble Post. ‘Honderd procent ecologisch leveren', dat is de belofte van Bubble Post, gespecialiseerd in first-and-last-mile-delivery. Het bedrijf is grenzeloos ambitieus en heeft bepaald geen last van valse bescheidenheid. ‘De stad weer teruggeven aan de inwoners', dat is de inzet. Maatschappelijk engagement is daarbij leidend. Een groot deel van de CO?-uitstoot komt op rekening van pakkettenleveranciers, stelt Bubble Post op de website. Die leveranciers vervoeren teveel lucht, en bellen te vaak voor niks aan. Daar wil het bedrijf een stokje voor steken. Geleverd wordt er du moment dat de klant het wil.

Het concept slaat aan: in 2013 gestart in Gent en nu al staat de teller op 14 vestigingen in België, 4.000 leveringen per dag en 150 mensen op de payroll (de zogenaamde bubble heroes). De dienstverlening van Bubble Post lijkt op die van Fietskoeriers.nl. De goederen worden aan de rand van de stad afgeleverd in magazijnen waarna ze gesorteerd en gebundeld worden. Met slimme software wordt de meest efficiënte route berekend en het meest geschikte voertuig gekozen. Goederen buiten de stad worden geleverd door partners van Bubble Post. Daarmee heeft het bedrijf toch landelijke dekking.

Raimond Zegveld, commercieel-directeur Nederland, reist momenteel stad en land af om Bubble Post ook hier op de kaart te krijgen. "Steden openen", noemt hij het zelf. De inspanning van Zegveld hebben al resultaat opgeleverd. Het bedrijf heeft sinds kort vestigingen in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Zegveld: "De komende maanden komen Breda, Den Haag en Eindhoven daarbij. En we voeren gesprekken met Groningen en Maastricht. We willen doorbreken in de Benelux en daarna in de rest van Europa. We willen onze duurzame oplossing voor stedelijke distributie in zoveel mogelijk Europese steden."

Bubble Post heeft in vergelijking met Fietskoeriers.nl nog iets extra's te bieden. Het bedrijf levert zowel droog als gekoeld (lees: voedingswaren). De bikes en trikes van Bubble Post zijn hypermoderne elektrische transportfietsen (inclusief live tracking, elektronisch ondertekenen, een persoonlijke login en WMS-beheer) met actieve koeling en een laadvermogen van 1,8 kubieke meter. Voor grotere leveringen heeft Bubble Post de E-van en CNG-sprinter ter beschikking. Deze bestelbusjes rijden op aardgas.

Het verhaal van Bubble Post doet het goed bij de koffieautomaat. Maar een kanttekening is wel op zijn plaats want makkelijk scoren is er niet bij. Marktaandeel veroveren gaat gepaard met zweet en tranen. Zegveld: "De consument vindt ons interessant, dat merken we aan alles. Toch is dat nog geen reden om over te stappen. Selecteren doen consumenten nog steeds vooral op prijs. Wij sturen daarom aan op een bredere discussie. ‘Groen' vraagt om een joint effort van webwinkel, consument en logistieke partner. De consument zo ver krijgen dat die bereid is iets meer te betalen, wordt nu de grote uitdaging. We willen in die elektronische checkout."

Pakketkluiswanden

Margreeth Pape van Thuiswinkel.org is blij met nieuwe marktpartijen die Nederland gaan bedienen. Pape: "Zeker gezien het feit dat er steeds meer direct vanuit winkels wordt geleverd. Dat betekent: nòg meer logistiek en nòg meer verkeersstromen in de binnenstad. Winkels worden kleine distributiecentra en same day delivery neemt een hoge vlucht. Fietskoeriers zijn dan een ideale duurzame oplossing."

Volgens Pape zijn er meer duurzame opties die nu nog niet (of te weinig) worden benut. Pape: "Wat te denken van pakketkluiswanden? Iedere vervoerder heeft nu zijn eigen pakketkluiswand. Meer samenwerking kan leiden tot kluiswanden voor een hele buurt of wijk. Zulke onbemande afhaalpunten zijn net als fietskoeriers in opkomst. En dat is logisch. De huidige aflevermethodes zijn te beperkt en de situatie wordt langzaam maar zeker onhoudbaar."

De gestage ontwikkeling van alternatieve logistieke oplossingen heeft als nadeel dat die eigenlijk te traag verloopt om de overvolle binnensteden te ontlasten. Margreet Pape noemt CO?-beprijzing, waar de overheid over nadenkt, als een van de mogelijkheden om meer druk op de ketel te zetten. Een hogere prijs voor CO? is een aanmoediging voor bedrijven om actief te zoeken naar duurzame oplossingen. Europees gezien is er nog geen overeenstemming. Op landelijk niveau zijn al successen geboekt. Zweden en Engeland hebben initiatieven genomen om CO?-besparing te belonen. Ondertussen wordt er onderzoek verricht.

Onderzoeksbureau Ecofys kijkt hoe CO?-tarieven duurzame groei kunnen versterken. Ecofys' onderzoek naar kansen en effecten van CO?-beprijzing zal drie jaar duren.
Ondertussen kunt u gewoon een fietskoerier nemen om uw pakketje te laten bezorgen. Met partijen als Fietskoeriers.nl en Bubble Post lijkt de markt flink in beweging te komen. Zitten deze twee partijen niet in elkaars vaarwater? Raimond Zegveld van Bubble Post vindt van niet: "Soms komen we elkaar tegen en dat is alleen maar mooi. We werken juist graag samen. De markt is groot genoeg voor meerdere partijen. We kunnen dit niet alleen. Ook DHL en PostNL zie ik als partners, met name voor leveringen buiten ons netwerk. We vinden het prettig als zij goederen bij ons aanbieden en wij de last mile doen. Voor same day delivery hebben zij aan de fietskoerier een ideale partner."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Wetenschappers zijn het niet helemaal eens over wat burn-out nou precies is maar ‘mentale en emotionele uitputting’ komt aardig in de buurt. Dat je daardoor niet of slecht functioneert lijkt een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »

Uitstervend beroep: natuursteenbewerker

Voor steenhouwers is er in heel Nederland nog één opleiding, die jaarlijks een handjevol vakmensen aflevert voor de hele branche. Bij restauratiebedrijf Slotboom Steenhouwers staan klanten in de rij. “Jemig, bestaat dat vak nog?”

Lees artikel »

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games als League of Legends en Call of Duty speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken. Dat kan nieuw talent opleveren.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken (om geen burn-out te krijgen) is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »