Ecologisch bezorgen: landelijke dekking fietskoeriers

Bezorgen per fiets is een sympathiek alternatief voor de bestelbusjesvloot die onze binnensteden dagelijks naar adem doet happen. Toch willen fietskoeriersbedrijven maar niet echt groot worden. De extra schakel in de keten kost geld... en tijd. Bovendien is er geen overkoepelende partij die webwinkels landelijke dekking garandeert. Maar er is goed nieuws. Nieuwe marktpartijen dienen zich aan. "We willen in die elektronische checkout."

Wilt u een pakket laten bezorgen door een fietskoerier? Probeer het eens bij FietsXpress, Komeet, Cycloon, Kappa Koeriers, Per Fiets, Demarrage, Shortcut, De Versnelling, Velocity, Groot Verzet, MSG of Aelita. Nog geen geschikte partner gevonden? Klop eens aan bij Parkstad Fietskoeriers, TringTring, Fietskoeriers Apeldoorn, 2Wielkoeriers, Drechtcycle, Zoef of GreenSpeed. Er is keuze genoeg. En dat is nou precies het probleem. Geen webwinkelier die het in zijn hoofd haalt relaties aan te gaan met twintig verschillende koeriersbedrijven in twintig verschillende steden. Logisch. Dat zou nooit rendabel worden. Daarmee zit de fietskoeriersbranche in een spagaat.

"Stadspecifiek leveren werkt niet", vindt ook Margreeth Pape, adviseur Logistiek & Duurzaamheid bij Thusiwinkel.org. "Als webwinkel moet je met ongelofelijk veel partijen gaan samenwerken om Nederland te bedienen. Ik ken geen webwinkel die daartoe bereid is. Een bijkomend en minstens zo groot probleem is die extra schakel in de keten. In de hub aan de rand van stad moet het pakket worden overgedragen op de fietskoerier. Deze extra stap in de last mile is niet in overeenstemming met wat de consument wil. Die kiest voor snelle levering en een lage prijs. Maar logistiek is nu eenmaal niet gratis. En snelle levering heeft milieutechnische consequenties."

Groen gas

Naast problemen zijn er gelukkig ook nieuwe kansen en mogelijkheden. En daarover gaat dit artikel. Fietskoeriers maken de wereld een stukje groener. Hoe groter en wijdvertakter hun netwerk, hoe schoner en rustiger Nederland wordt. En laat er nu net goed nieuws zijn van Fietskoeriers.nl, een landelijk platform dat sinds begin mei in de lucht is. Fietskoeriers.nl werd opgezet door FietsXpress (Den Haag), Velocity (Nijmegen) en Cycloon (vier vestigingen) om de impact van de branche te vergroten. "We merken al langer dat er grote vraag is naar duurzame bezorging", aldus Thomas van Maanen van Fietskoeriers.nl. "Het werk bleef ondertussen altijd beperkt tot één stad. Dat vonden we veel te lokaal. Wij snappen ook dat webwinkels landelijke partners willen. Het leek ons dus goed om samen te gaan werken als één platform en benaderbaar te worden als één organisatie."

Al in 27 steden (tussen Alphen a/d Rijn en Zwolle) is Fietskoeriers.nl actief voor winkels en webshops. Het bedrijf garandeert same day delivery in heel Nederland. Van Maanen: "We collecteren ‘s middags en bezorgen 's avonds. Aanmelden voor 12:00 uur betekent dat we diezelfde dag nog leveren tussen 18:00 en 22:00 uur. Daarbij vinden we klantcontact belangrijk om dichte deuren zoveel mogelijk te voorkomen. Via live chat, whatsapp en telefoon zijn we bereikbaar van 08:00 tot 22:30 uur. In onze steden doen we alles op de fiets vanaf 6,50 euro per pakket. Buiten de stad bezorgen we met auto's die rijden op groen gas."

Koeriersbedrijven uit heel Nederland zijn bij Fietskoeriers.nl aangesloten. Van Maanen: "Ons doel is zoveel mogelijk pakketjes van webshops op de fiets bezorgen in heel Nederland. Dit kan nu door via ons netwerk de pakketten met elkaar uit te wisselen. Fietskoeriers.nl zorgt dat alle pakketten in de juiste stad terechtkomen zodat de koeriers ze uit kunnen fietsen. De klanten die koeriersbedrijven zelf binnenhalen, hebben dus direct invloed op het werk van collega-bedrijven in andere steden. Samen kunnen we het werk aan. We hoeven niets weg te geven aan traditionele pakketbezorgers als PostNL of DHL."

Het verhaal van Fietskoeriers.nl is in overeenstemming met de trends. Er wordt steeds meer rechtstreeks vanuit winkels geleverd in combinatie met ‘thuisbezorging op maat'. Met dit gegeven in het achterhoofd wil Fietskoeriers.nl straks meerdere diensten gaan leveren. Van Maanen: "We denken aan express-leveringen rechtstreeks uit de winkel, die binnen 1 of 2 uur in eigen stad worden bezorgd. Ook gaan we pickups naar de hubs rond de stad brengen. Deze hubs zitten vlakbij de snelweg, zodat onze autokoerier maar een paar minuten van de snelweg af hoeft. Er leven veel ideeën. Producten die even niet op voorraad zijn in de winkel, kunnen we eenvoudig per fietskoerier nasturen. Producten ter reparatie kunnen we supersnel bij klanten ophalen en na reparatie weer thuisbezorgen. Zware boodschappen kunnen we bij klanten thuis afleveren. Met dit soort dienstverlening gaan we onszelf profileren."

Gent: droog èn gekoeld

Een andere nieuwkomer met een goed verhaal is het Belgische Bubble Post. ‘Honderd procent ecologisch leveren', dat is de belofte van Bubble Post, gespecialiseerd in first-and-last-mile-delivery. Het bedrijf is grenzeloos ambitieus en heeft bepaald geen last van valse bescheidenheid. ‘De stad weer teruggeven aan de inwoners', dat is de inzet. Maatschappelijk engagement is daarbij leidend. Een groot deel van de CO?-uitstoot komt op rekening van pakkettenleveranciers, stelt Bubble Post op de website. Die leveranciers vervoeren teveel lucht, en bellen te vaak voor niks aan. Daar wil het bedrijf een stokje voor steken. Geleverd wordt er du moment dat de klant het wil.

Het concept slaat aan: in 2013 gestart in Gent en nu al staat de teller op 14 vestigingen in België, 4.000 leveringen per dag en 150 mensen op de payroll (de zogenaamde bubble heroes). De dienstverlening van Bubble Post lijkt op die van Fietskoeriers.nl. De goederen worden aan de rand van de stad afgeleverd in magazijnen waarna ze gesorteerd en gebundeld worden. Met slimme software wordt de meest efficiënte route berekend en het meest geschikte voertuig gekozen. Goederen buiten de stad worden geleverd door partners van Bubble Post. Daarmee heeft het bedrijf toch landelijke dekking.

Raimond Zegveld, commercieel-directeur Nederland, reist momenteel stad en land af om Bubble Post ook hier op de kaart te krijgen. "Steden openen", noemt hij het zelf. De inspanning van Zegveld hebben al resultaat opgeleverd. Het bedrijf heeft sinds kort vestigingen in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Zegveld: "De komende maanden komen Breda, Den Haag en Eindhoven daarbij. En we voeren gesprekken met Groningen en Maastricht. We willen doorbreken in de Benelux en daarna in de rest van Europa. We willen onze duurzame oplossing voor stedelijke distributie in zoveel mogelijk Europese steden."

Bubble Post heeft in vergelijking met Fietskoeriers.nl nog iets extra's te bieden. Het bedrijf levert zowel droog als gekoeld (lees: voedingswaren). De bikes en trikes van Bubble Post zijn hypermoderne elektrische transportfietsen (inclusief live tracking, elektronisch ondertekenen, een persoonlijke login en WMS-beheer) met actieve koeling en een laadvermogen van 1,8 kubieke meter. Voor grotere leveringen heeft Bubble Post de E-van en CNG-sprinter ter beschikking. Deze bestelbusjes rijden op aardgas.

Het verhaal van Bubble Post doet het goed bij de koffieautomaat. Maar een kanttekening is wel op zijn plaats want makkelijk scoren is er niet bij. Marktaandeel veroveren gaat gepaard met zweet en tranen. Zegveld: "De consument vindt ons interessant, dat merken we aan alles. Toch is dat nog geen reden om over te stappen. Selecteren doen consumenten nog steeds vooral op prijs. Wij sturen daarom aan op een bredere discussie. ‘Groen' vraagt om een joint effort van webwinkel, consument en logistieke partner. De consument zo ver krijgen dat die bereid is iets meer te betalen, wordt nu de grote uitdaging. We willen in die elektronische checkout."

Pakketkluiswanden

Margreeth Pape van Thuiswinkel.org is blij met nieuwe marktpartijen die Nederland gaan bedienen. Pape: "Zeker gezien het feit dat er steeds meer direct vanuit winkels wordt geleverd. Dat betekent: nòg meer logistiek en nòg meer verkeersstromen in de binnenstad. Winkels worden kleine distributiecentra en same day delivery neemt een hoge vlucht. Fietskoeriers zijn dan een ideale duurzame oplossing."

Volgens Pape zijn er meer duurzame opties die nu nog niet (of te weinig) worden benut. Pape: "Wat te denken van pakketkluiswanden? Iedere vervoerder heeft nu zijn eigen pakketkluiswand. Meer samenwerking kan leiden tot kluiswanden voor een hele buurt of wijk. Zulke onbemande afhaalpunten zijn net als fietskoeriers in opkomst. En dat is logisch. De huidige aflevermethodes zijn te beperkt en de situatie wordt langzaam maar zeker onhoudbaar."

De gestage ontwikkeling van alternatieve logistieke oplossingen heeft als nadeel dat die eigenlijk te traag verloopt om de overvolle binnensteden te ontlasten. Margreet Pape noemt CO?-beprijzing, waar de overheid over nadenkt, als een van de mogelijkheden om meer druk op de ketel te zetten. Een hogere prijs voor CO? is een aanmoediging voor bedrijven om actief te zoeken naar duurzame oplossingen. Europees gezien is er nog geen overeenstemming. Op landelijk niveau zijn al successen geboekt. Zweden en Engeland hebben initiatieven genomen om CO?-besparing te belonen. Ondertussen wordt er onderzoek verricht.

Onderzoeksbureau Ecofys kijkt hoe CO?-tarieven duurzame groei kunnen versterken. Ecofys' onderzoek naar kansen en effecten van CO?-beprijzing zal drie jaar duren.
Ondertussen kunt u gewoon een fietskoerier nemen om uw pakketje te laten bezorgen. Met partijen als Fietskoeriers.nl en Bubble Post lijkt de markt flink in beweging te komen. Zitten deze twee partijen niet in elkaars vaarwater? Raimond Zegveld van Bubble Post vindt van niet: "Soms komen we elkaar tegen en dat is alleen maar mooi. We werken juist graag samen. De markt is groot genoeg voor meerdere partijen. We kunnen dit niet alleen. Ook DHL en PostNL zie ik als partners, met name voor leveringen buiten ons netwerk. We vinden het prettig als zij goederen bij ons aanbieden en wij de last mile doen. Voor same day delivery hebben zij aan de fietskoerier een ideale partner."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Extreem veel IT'ers raken overwerkt en opgebrand

Uit recente studies blijkt dat IT'ers vijf keer meer kans hebben op een burn-out dan andere professionals. Gaat de IT-sector ten onder aan het eigen succes? "Durf eens te falen."

Lees artikel »

Nanoknutselen in de cleanroom van TU Delft

Het Else Kooi Lab van de TU Delft is een cleanroom van wereldformaat. Op 20 maart mocht de pers naar binnen. "De volgende stap? Deeltjes isoleren op atomair niveau op één chip."

Lees artikel »

Hoe gaan we dat doen, samenwerken met bots?

Volgens leiderschapsgoeroe Joseph Folkman stelt AI nieuwe eisen aan managers. Ze moeten kunnen samenwerken in hybride teams met bots en mensen die (soms) meer weten dan zij.

Lees artikel »

“Wat gezondheid is mag iedereen zelf bepalen”

Noord-Limburg wil de gezondste regio van Nederland worden en heeft grootse plannen. Het klinkt aantrekkelijk maar een burgerraadslid uit Horst aan de Maas heeft felle kritiek.

Lees artikel »

Securityproject Melissa hackt Russische hackers

Na Deadbolt en Genesis Market werd onlangs de hackersgroep Qakbot opgerold, mede dankzij het cybersecurityproject Melissa. Arwi van der Sluijs is er trots op en vertelt.

Lees artikel »

Pfas-zaak Dordrecht zet forever chemicals op radar

Het gevaar van pfas voor de volksgezondheid is niet meer te bagatelliseren door de recente rechtszaak tegen Chemours in Dordrecht. Maar pfas is here to stay. Hoe nu verder?

Lees artikel »

Het wonder van geperst, verhit en gefilterd gras

Start-up Grassa claimt meer eiwit uit gras te kunnen halen dan de koe. Gras is niets minder dan een wonderplantje volgens directeur Rieks Smook: "Er kan zoveel méér met gras."

Lees artikel »

Moleculair bioloog over gedrag en kwantumfysica

Moleculair bioloog en therapeut Lianne Hermers gebruikt de kwantumfysica om bewustzijnskracht te ontdekken. Haar cliënten lossen mentale problemen zelf op zonder pillen.

Lees artikel »

Overvolle binnensteden hunkeren naar fresh air

Bedrijfsbussen op diesel mogen vanaf 2025 veel Nederlandse stadscentra niet meer in. Met elektrische steps, cargo-bikes en (bak)fietsen vinden monteurs hun weg in de binnenstad.

Lees artikel »

Google wil onze medische data, maar wat willen wij?

Care Studio van Google Health heeft aangekondigd in de VS patiëntendossiers te willen gaan beheren. Huisarts Huib Rutten ziet risico's: "De regie moet altijd bij de patiënt blijven."

Lees artikel »