Energiezuinige woning ligt voortaan in winkelschap

Zoals een nieuwe auto in de showroom staat, zo ligt de nulenergie-woning in de winkel. De retailformule Reimarkt gaat woonwensen in vervulling brengen zoals het past bij deze tijd: omnichannel, met volwassen klantrelaties, goed advies en snelle levering. Is dit het langverwachte antwoord op de latente consumentenvraag naar duurzaamheid?

Huurders en kopers van woningen zijn eigenlijk net mensen: kritisch, behoudend, altijd in voor een voordeeltje en behoorlijk voorspelbaar. Willen ze spouwisolatie of een cv-ketel? Nee, daar hebben ze geen belangstelling voor. Willen ze duurzaamheid of energiebesparing? Nou... niet echt bewust. Wat willen ze dan wel? Dat hun kinderen kunnen studeren en hun ouders langer thuis kunnen blijven wonen. Ze willen een lage energierekening, gezelligheid, veiligheid en comfort in huis. Als al die woonwensen betaald kunnen worden met duurzaamheid, is dat een mooie bijkomstigheid.

Ziehier het concept van Reimarkt in een notendop. Deze nieuwe retailformule, die dit voorjaar de deuren opent in Enschede en Bergen op Zoom, speelt in op de latente vraag naar energiebesparing, die weliswaar enorm is maar waar de bouwsector zich al vele jaren totaal geen raad mee weet. "De bouw is niet goed ingericht op de dialoog met de consument", aldus Reimar von Meding, product-ontwikkelaar van Reimarkt. "Daar komen wij in beeld."

Reimarkt heeft alle denkbare spullen voor energiebesparing, uitbreiding en modernisering van de woning in het schap. Maar de ‘producten' waarmee de consument wordt verleid zijn van een geheel andere signatuur. Ze spelen in op basale klantbehoeftes zoals ‘geen energierekening', ‘langer thuis' of ‘de evolutiewoning'. Von Meding noemt het "integrale producten voor de vervulling van woonwensen".

Toezeggingen corporaties

Reimarkt opent in april en mei 2014 twee filialen in Enschede en Bergen op Zoom, en enkele pop-up stores -leegstaande corporatiewoningen ingericht als tijdelijke winkels. Reimarkt is een initiatief van KUUB (centrum particuliere bouw) en architectenbureau KAW. In Bergen op Zoom is samenwerking gevonden met woningcorporatie Stadlander en de bedrijven Era Contour, Dura Vermeer en BAM Woningbouw. In Enschede hebben de corporaties Domijn en De Woonplaats, gemeente Enschede, stichting Pioneering, Ten Hag Makelaars en de bedrijven Nijhuis Bouw en Trebbe de handen ineen geslagen.

De winkels van Reimarkt gaan een beetje lijken op een belwinkel of de keukenafdeling van IKEA. Samen met de verkoper maak je de juiste keuze. Je krijgt direct alle informatie (of een offerte) en indien gewenst wordt ook de financiering geregeld. Een ‘menukaart' brengt je huidige energielasten, mogelijke besparingen, de prijs, technische specificatie, de waardeverhoging van de woning, de comfortklasse, financieringsmogelijkheden en -lasten, onderhoudskosten en garanties helder in beeld.

Volgens Ellen van Acht, directeur van zowel Kuub als Reimarkt, heeft het nieuwe initiatief toegevoegde waarde voor de consument: de energierekening gaat naar beneden terwijl comfort, functionaliteit en waarde van de woning stijgen. Het product wordt conform de afspraken en tegen een vaste prijs geleverd. Ook de snelheid van leveren is prettig. Binnen een week is een gewoon huis omgeturnd tot een ‘evolutiewoning'.

Ook de bouwsector gaat van Reimarkt profiteren. Van Acht: "Doordat we de latente consumentenvraag koppelen aan een nieuw aanbod, halen we werk binnen voor aannemers. In Bergen op Zoom hebben we toezeggingen van de corporaties, die 300 huurwoningen gaan aanpakken in samenspraak met de bewoner en misschien nog 300 particuliere woningen. In Enschede hebben we drie jaar de exclusiviteit om de mutatiewoningen te verbeteren."
 
Standaard miskleun

Reimarkt wil het helemaal anders gaan doen. Dat is niet alleen mooi maar ook keihard nodig. Over de miscommunicatie tussen woonconsumenten en aannemers kunnen we een bibliotheek vullen. We kennen allemaal de schrijnende voorbeelden van hoe het niet moet. Bewoner meldt tochtproblemen bij aannemer, die aan de slag gaat. Als de klus is geklaard, blijkt het probleem niet opgelost. Gedenkwaardig telefoongesprek volgt. Aannemer concludeert dat probleem wel degelijk is opgelost. Waarom? Omdat er 16 meter aan tochtprofielen is geplaatst! Conform de offerte! Einde discussie.

Zulke standaard-miskleunen zijn voor Reimarkt de bevestiging dat het anders kan. Van Acht: "We gaan sterk focussen op duurzame klantrelaties: in contact komen en blijven door kleine stapjes te nemen en te kijken wat financieel haalbaar is. In de winkels gaan we goede gesprekken voeren over woonervaringen en lichten we de woning door. Desnoods betrekken we de hele buurt erbij want sommige oplossingen zijn goedkoper samen. Ook online gaan we de dialoog aan, via onze eigen website, Facebook en Twitter. We pakken het degelijk aan. Alle klantcontacten worden opgeslagen in ons CRM-systeem."

Wat Reimarkt pertinent niet wil is meteen die offerte neerleggen, zoals traditionele bouwbedrijven doen. Van Acht: "Als bewoners meteen een offerte willen, kan dat natuurlijk. Als ze er anderhalf jaar de tijd voor willen nemen, is dat ook prima. Bij HEMA en V&D mag je je toch ook vrijblijvend oriënteren?"

Directe klantfeedback

In Enschede zijn inmiddels de belangrijkste woningtypes geanalyseerd. Reimarkt denkt 60 tot 70 procent van de bewoners met een standaardaanbod te kunnen helpen, de overige 30 procent wordt bediend met maatwerk.

Von Meding concludeert: "We krijgen dit alleen van de grond met innovatieve partners. We zijn op zoek naar producenten die de integrale producten kunnen maken waarmee wij woonwensen in vervulling brengen. Veelbelovende concepten testen we in de winkels. We kijken hoe bewoners erop reageren. Zo hebben we direct waardevolle klantfeedback. Wie die producenten zijn? Dat kunnen bouwbedrijven zijn... als ze hun traditionele manier van denken loslaten. Wij willen doorontwikkelen. Daar gaan we ver in. Als we straks een elektrische auto -als accu voor het huis- kunnen financieren met energiebesparing of senioren-aanpassingen kunnen financieren met de besparing op zorgkosten, dan staan we daarvoor open."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

"Installatiebedrijven, hou vooral die achterdeur dicht"

Van de instromende jongeren in de installatiebranche vertrekt 55 procent binnen twee jaar. Dramatisch! Directeur Sven Asijee van Wij Techniek moet de exodus stoppen.

Lees artikel »

Onbewerkt en biologisch voedsel écht (niet) beter

Door corona en problemen in slachthuizen is de consument scherp op voedselveiligheid. Toch biedt ook lokaal, onbewerkt en biologisch voedsel geen enkele garantie.

Lees artikel »

Op welke technologie zet kleine retailer zijn centen?

Hoe ziet een kleine retailer het verschil tussen een nutteloze hype en een onmisbare technologische doorbraak? Een verhaal over beacons, bitcoins, blockchain en bankmakerij.

Lees artikel »

Stedentransformatie: van grauwgrijs naar frisgroen

Slim toegepaste vegetatie in steden werkt positief op klimaatopgave, biodiversiteit, watermanagement en verkoeling in hete zomers. Hoe vergroenen we onze steden?

Lees artikel »

Digitale zelfhulp zonder pil of psychiater in opkomst

Huisartsen hebben door de coronacrisis minder tijd voor depressies, sociale fobieën en eenzaamheid. Gelukkig zijn er apps voor zelfhulp bij psychische klachten.

Lees artikel »

Zelfsturende teams bij bouwer BINX Smartility

Wie krijgt de schuld? Van de vechtcultuur in de bouwsector lusten de honden geen brood. Bij BINX Smartility in Groenlo hebben ze daar iets op gevonden: zelfsturende teams.

Lees artikel »

Toekomst arbeidsmarkt volgens Wim de Ridder

Google for Jobs komt eraan, wederom een revolutie op de arbeidsmarkt. Waar gaat het naartoe? We vragen het aan visionair Wim de Ridder. "Ik vrees de surveillance-economie."

Lees artikel »

Allergrootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Als oud-Rotterdammer zocht ik het uit. Met de nodige nostalgie.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »