Energiezuinige woning ligt voortaan in winkelschap

Zoals een nieuwe auto in de showroom staat, zo ligt de nulenergie-woning in de winkel. De retailformule Reimarkt gaat woonwensen in vervulling brengen zoals het past bij deze tijd: omnichannel, met volwassen klantrelaties, goed advies en snelle levering. Is dit het langverwachte antwoord op de latente consumentenvraag naar duurzaamheid?

Huurders en kopers van woningen zijn eigenlijk net mensen: kritisch, behoudend, altijd in voor een voordeeltje en behoorlijk voorspelbaar. Willen ze spouwisolatie of een cv-ketel? Nee, daar hebben ze geen belangstelling voor. Willen ze duurzaamheid of energiebesparing? Nou... niet echt bewust. Wat willen ze dan wel? Dat hun kinderen kunnen studeren en hun ouders langer thuis kunnen blijven wonen. Ze willen een lage energierekening, gezelligheid, veiligheid en comfort in huis. Als al die woonwensen betaald kunnen worden met duurzaamheid, is dat een mooie bijkomstigheid.

Ziehier het concept van Reimarkt in een notendop. Deze nieuwe retailformule, die dit voorjaar de deuren opent in Enschede en Bergen op Zoom, speelt in op de latente vraag naar energiebesparing, die weliswaar enorm is maar waar de bouwsector zich al vele jaren totaal geen raad mee weet. "De bouw is niet goed ingericht op de dialoog met de consument", aldus Reimar von Meding, product-ontwikkelaar van Reimarkt. "Daar komen wij in beeld."

Reimarkt heeft alle denkbare spullen voor energiebesparing, uitbreiding en modernisering van de woning in het schap. Maar de ‘producten' waarmee de consument wordt verleid zijn van een geheel andere signatuur. Ze spelen in op basale klantbehoeftes zoals ‘geen energierekening', ‘langer thuis' of ‘de evolutiewoning'. Von Meding noemt het "integrale producten voor de vervulling van woonwensen".

Toezeggingen corporaties

Reimarkt opent in april en mei 2014 twee filialen in Enschede en Bergen op Zoom, en enkele pop-up stores -leegstaande corporatiewoningen ingericht als tijdelijke winkels. Reimarkt is een initiatief van KUUB (centrum particuliere bouw) en architectenbureau KAW. In Bergen op Zoom is samenwerking gevonden met woningcorporatie Stadlander en de bedrijven Era Contour, Dura Vermeer en BAM Woningbouw. In Enschede hebben de corporaties Domijn en De Woonplaats, gemeente Enschede, stichting Pioneering, Ten Hag Makelaars en de bedrijven Nijhuis Bouw en Trebbe de handen ineen geslagen.

De winkels van Reimarkt gaan een beetje lijken op een belwinkel of de keukenafdeling van IKEA. Samen met de verkoper maak je de juiste keuze. Je krijgt direct alle informatie (of een offerte) en indien gewenst wordt ook de financiering geregeld. Een ‘menukaart' brengt je huidige energielasten, mogelijke besparingen, de prijs, technische specificatie, de waardeverhoging van de woning, de comfortklasse, financieringsmogelijkheden en -lasten, onderhoudskosten en garanties helder in beeld.

Volgens Ellen van Acht, directeur van zowel Kuub als Reimarkt, heeft het nieuwe initiatief toegevoegde waarde voor de consument: de energierekening gaat naar beneden terwijl comfort, functionaliteit en waarde van de woning stijgen. Het product wordt conform de afspraken en tegen een vaste prijs geleverd. Ook de snelheid van leveren is prettig. Binnen een week is een gewoon huis omgeturnd tot een ‘evolutiewoning'.

Ook de bouwsector gaat van Reimarkt profiteren. Van Acht: "Doordat we de latente consumentenvraag koppelen aan een nieuw aanbod, halen we werk binnen voor aannemers. In Bergen op Zoom hebben we toezeggingen van de corporaties, die 300 huurwoningen gaan aanpakken in samenspraak met de bewoner en misschien nog 300 particuliere woningen. In Enschede hebben we drie jaar de exclusiviteit om de mutatiewoningen te verbeteren."
 
Standaard miskleun

Reimarkt wil het helemaal anders gaan doen. Dat is niet alleen mooi maar ook keihard nodig. Over de miscommunicatie tussen woonconsumenten en aannemers kunnen we een bibliotheek vullen. We kennen allemaal de schrijnende voorbeelden van hoe het niet moet. Bewoner meldt tochtproblemen bij aannemer, die aan de slag gaat. Als de klus is geklaard, blijkt het probleem niet opgelost. Gedenkwaardig telefoongesprek volgt. Aannemer concludeert dat probleem wel degelijk is opgelost. Waarom? Omdat er 16 meter aan tochtprofielen is geplaatst! Conform de offerte! Einde discussie.

Zulke standaard-miskleunen zijn voor Reimarkt de bevestiging dat het anders kan. Van Acht: "We gaan sterk focussen op duurzame klantrelaties: in contact komen en blijven door kleine stapjes te nemen en te kijken wat financieel haalbaar is. In de winkels gaan we goede gesprekken voeren over woonervaringen en lichten we de woning door. Desnoods betrekken we de hele buurt erbij want sommige oplossingen zijn goedkoper samen. Ook online gaan we de dialoog aan, via onze eigen website, Facebook en Twitter. We pakken het degelijk aan. Alle klantcontacten worden opgeslagen in ons CRM-systeem."

Wat Reimarkt pertinent niet wil is meteen die offerte neerleggen, zoals traditionele bouwbedrijven doen. Van Acht: "Als bewoners meteen een offerte willen, kan dat natuurlijk. Als ze er anderhalf jaar de tijd voor willen nemen, is dat ook prima. Bij HEMA en V&D mag je je toch ook vrijblijvend oriënteren?"

Directe klantfeedback

In Enschede zijn inmiddels de belangrijkste woningtypes geanalyseerd. Reimarkt denkt 60 tot 70 procent van de bewoners met een standaardaanbod te kunnen helpen, de overige 30 procent wordt bediend met maatwerk.

Von Meding concludeert: "We krijgen dit alleen van de grond met innovatieve partners. We zijn op zoek naar producenten die de integrale producten kunnen maken waarmee wij woonwensen in vervulling brengen. Veelbelovende concepten testen we in de winkels. We kijken hoe bewoners erop reageren. Zo hebben we direct waardevolle klantfeedback. Wie die producenten zijn? Dat kunnen bouwbedrijven zijn... als ze hun traditionele manier van denken loslaten. Wij willen doorontwikkelen. Daar gaan we ver in. Als we straks een elektrische auto -als accu voor het huis- kunnen financieren met energiebesparing of senioren-aanpassingen kunnen financieren met de besparing op zorgkosten, dan staan we daarvoor open."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Wetenschappers zijn het niet helemaal eens over wat burn-out nou precies is maar ‘mentale en emotionele uitputting’ komt aardig in de buurt. Dat je daardoor niet of slecht functioneert lijkt een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »

Uitstervend beroep: natuursteenbewerker

Voor steenhouwers is er in heel Nederland nog één opleiding, die jaarlijks een handjevol vakmensen aflevert voor de hele branche. Bij restauratiebedrijf Slotboom Steenhouwers staan klanten in de rij. “Jemig, bestaat dat vak nog?”

Lees artikel »

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games als League of Legends en Call of Duty speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken. Dat kan nieuw talent opleveren.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken (om geen burn-out te krijgen) is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »