Global Game Jam in Hilversum

In Hilversum en 138 andere steden (in 39 landen) vond van 29 tot 31 januari de Global Game Jam plaats. Precies 48 uur hebben de deelnemende teams om een werkend spel te bouwen.

Goedkeurend kijkt Niels Keetels naar het beeldscherm. Jawel, hij is voldaan. Dat hij twee dagen niet heeft geslapen, en bijna om valt van vermoeidheid, doet daar niets aan af. Het is gelukt om samen met zijn team in exact 48 uur een game te bouwen. Op vrijdag in de namiddag kregen ze de opdracht van de jury, en twee dagen later is daar ‘Dokemon', een game over celdeling. De speler heeft de rol van dokter. Rode, blauwe en witte cellen dansen door het beeld. De zieke blauwe cellen kunnen pas verwijderd worden als ze gebonden zijn aan rode. Krijg dat maar eens in de vingers.

Het thema van de Global Game Jam 2010 is ‘misleiding'. In 139 steden in 39 landen gaan game developers in het weekend van 29 tot 31 januari aan de slag. Van Tokyo tot Guadalajara, van Islamabad tot Albaquerque. In Hilversum strijden 29 teams (met veelzeggende namen als Alles Moet Stuk, Zuper Space Monkeys en Team Tosti IJzer) om de podiumplaatsen. De developers krijgen behalve het thema nog een tweede opdracht mee. In elk spel moet een donkey, key of monkey zitten. "Vandaar de naam Dokemon", lacht Niels. "We hebben niet voor de directe betekenis van de woorden gekozen. Monkey kan ook een lsd-verslaafde zijn. Daarom hebben we psychedelische muziek gebruikt."

De jury beoordeelt de spellen op ‘speelplezier', ‘originaliteit', ‘voldoen aan de opdracht', ‘concept' en ‘kwaliteit'. Ga er maar aan staan. Niels geeft toe dat de finetuning van Dokemon beter had gekund: "Dat heeft wel een oorzaak. Onze game is gebaseerd op het Marching Cubes-algoritme, dat we van binnen en van buiten dachten te kennen. Maar toen we eenmaal bezig waren bleek dat we het algoritme zelf moesten uitbreiden om onze ideeën te kunnen realiseren. Dat heeft veel tijd gekost. We hebben onszelf nogal overschat. Wat je hier ziet is de testversie."

De Global Game Jam is een begrip onder game developers. De Nederlandse editie is dit jaar volgeboekt met 185 deelnemers. Twee dagen bivakkeren ze in de Hilversumse dependance van de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) in een decor van lege colaflessen en verfomfaaide slaapzakken. Twee dagen keihard werken, weinig slapen, experimenteren on the edge en nieuwe vrienden maken. Ze doen het voor de kick. Misschien worden ze beloond voor alle moeite, ontdekt door een bedrijf (dat hen een baan aanbiedt) of een uitgever die hun concept wil kopen. Dat laatste gebeurde vorig jaar met Virtual Fairground, een bedrijf dat massively multiplayer online games en virtuele werelden bouwt.

Tijdens de Global Game Jam kunnen de game developers ruiken aan het echte werk. "Dit is een fantastisch podium om te laten zien wat je kunt", aldus juryvoorzitter Alma Schaafstal. Als directeur van de Taskforce Innovatie Regio Utrecht besloot Schaafstal de wedstrijd in Hilversum te sponsoren om de game-industrie in de regio een impuls te geven. De branche zucht onder de crisis maar wordt desalniettemin aangemerkt als een van de meest veelbelovende sectoren van ons land. Volgens Schaafstal zijn nog steeds veel bedrijven dringend op zoek naar talent. Begin 2008 becijferde haar organisatie dat 120 bedrijven in de Randstad zo'n 1.000 nieuwe medewerkers zochten. Het aantal openstaande vacatures is sindsdien naar "enkele honderden" gedaald. De uitblinkers vinden ook in crisistijd wel een baan. Schaafstal: "Zelfs mbo'ers kunnen aan de bak als ze knettergoed zijn in een specifieke discipline of bereid zijn een redelijk niveau te compenseren met keihard werken voor een loon dat niet overdreven hoog is."

Schaafstal schetst een realistisch beeld. De game-opleidingen schieten als paddestoelen uit de grond en zijn populair. Maar de studenten hebben vaak te hoge verwachtingen. De kloof tussen opleidingsveld en beroepspraktijk is groot. Volgens Schaafstal denken veel jongeren bij het ontwikkelen van games vooral aan programmeren en vormgeven. Het is echter een multidisciplinair ambacht. Er komt informatica bij kijken en je moet goede verhaallijnen en interessante uitdagingen voor de spelers kunnen maken. Het onderwijs zou jongeren beter moeten voorbereiden op de harde praktijk, vindt Schaafstal. Uit haar onderzoek uit 2008 blijkt dat bedrijven vaak tienduizenden euro's moeten investeren om een nieuw personeelslid in te werken. Maar liefst 65 procent van de nieuw aangenomen medewerkers houdt het geen jaar vol.

Jeroen Warmerdam van Tygron Serious Gaming herkent het beeld: "Er komen voldoende studenten van de opleidingen maar de schaarse uitblinkers worden er snel uit gevist of weggekocht. De grote wolk daaronder matcht niet echt." Warmerdam was zelf op zoek naar een zelfstandig werkende programmeur. "We zochten een assertieve teamspeler die de kar trekt en verder kijkt dan zijn eigen project. Iemand die je met een opdracht het bos in kunt sturen. We vonden er een in ons eigen netwerk."

Ook Derk de Geus, directeur van Paladin, tempert te hoge verwachtingen: "Het is loeihard werken. Veel jongeren realiseren zich dat niet. Ze hebben niet echt de drive om te slagen, missen ervaring of komen op de proppen met obscure talen en verouderde engines. Kijk, echte talenten hebben zo een baan. Als je C#, C++ of Action Script kent en ervaring hebt met Flash of Unity3D, of je bent goed in speciale effecten, dan ga je het redden. Gelukkig zijn de opleidingen op de goede weg. Ze gooien er meer wiskunde en hardcore programmeren in. Dat is hard nodig want alle jongeren willen wel in deze sector werken. Totdat ze erachter komen hoe het er echt aan toe gaat."

De Nederlandse game-industrie, die in totaal zo'n 200 bedrijven telt, kan uitgroeien tot een lucratief exportproduct als de kwaliteitsontwikkeling doorzet, denkt Viktor Wijnen, managing director van Dutch Game Garden. Deze organisatie is aanjager van de branche en initiatiefnemer van de jam in Hilversum. Wijnen legt uit dat Nederland later op gang is gekomen dan bijvoorbeeld de VS en Japan, maar bezig is aan een inhaalslag. Wijnen: "De opleidingen worden beter, de producties steeds mooier. We hebben naam gemaakt met onze typisch Nederlandse look and feel. Dat kun je hier in Hilversum constateren. Het niveau is alweer hoger dan vorig jaar."

In Hilversum is het niveau heel behoorlijk en de inzet van de deelnemers formidabel. Alle 29 teams leveren een werkstuk af. Terwijl de jury haar ronde doet, proberen de deelnemers in de gangen en lokaaltjes elkaars spellen uit. Programmeurs, artists, designers en audio-specialisten gooien hun skills in de strijd. Opvallend is de verbroedering. Sommigen lopen er slonzig bij op sokken, ander dragen een kostuum, allemaal zijn ze gek van gamen. Een meisje wil het spel MoDo Madness van Garbage Game Development uitproberen. "Deze niet", moet een blonde heavy metal-fan met een vlassig baardje haar teleurstellen. "Deze is extreem buggy. Er zitten teveel fouten in. Wij waren iets te ambitieus door voor 3D te kiezen."

Rond zeven uur velt de jury haar finale oordeel. Het muziekspel Resonance wint. De jury is "onder de indruk van dit a-typische en originele spelletje", dat spelers onder begeleiding van klassieke muziek een nauwelijks op te lossen puzzel voorschotelt. Jurylid Ard Bonewald nodigt het team van Resonance uit om in de studio van zijn bedrijf GameHouse Studios te komen kijken en van elkaar te leren. Er zijn felicitaties. En er is bier. Ondertussen lonken de beeldschermen.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

"Installatiebedrijven, hou vooral die achterdeur dicht"

Van de instromende jongeren in de installatiebranche vertrekt 55 procent binnen twee jaar. Dramatisch! Directeur Sven Asijee van Wij Techniek moet de exodus stoppen.

Lees artikel »

Onbewerkt en biologisch voedsel écht (niet) beter

Door corona en problemen in slachthuizen is de consument scherp op voedselveiligheid. Toch biedt ook lokaal, onbewerkt en biologisch voedsel geen enkele garantie.

Lees artikel »

Op welke technologie zet kleine retailer zijn centen?

Hoe ziet een kleine retailer het verschil tussen een nutteloze hype en een onmisbare technologische doorbraak? Een verhaal over beacons, bitcoins, blockchain en bankmakerij.

Lees artikel »

Stedentransformatie: van grauwgrijs naar frisgroen

Slim toegepaste vegetatie in steden werkt positief op klimaatopgave, biodiversiteit, watermanagement en verkoeling in hete zomers. Hoe vergroenen we onze steden?

Lees artikel »

Digitale zelfhulp zonder pil of psychiater in opkomst

Huisartsen hebben door de coronacrisis minder tijd voor depressies, sociale fobieën en eenzaamheid. Gelukkig zijn er apps voor zelfhulp bij psychische klachten.

Lees artikel »

Zelfsturende teams bij bouwer BINX Smartility

Wie krijgt de schuld? Van de vechtcultuur in de bouwsector lusten de honden geen brood. Bij BINX Smartility in Groenlo hebben ze daar iets op gevonden: zelfsturende teams.

Lees artikel »

Toekomst arbeidsmarkt volgens Wim de Ridder

Google for Jobs komt eraan, wederom een revolutie op de arbeidsmarkt. Waar gaat het naartoe? We vragen het aan visionair Wim de Ridder. "Ik vrees de surveillance-economie."

Lees artikel »

Allergrootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Als oud-Rotterdammer zocht ik het uit. Met de nodige nostalgie.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »