Goldman Sachs zegt niets over klantbenadering tot 2011

Nederlandse media meldden in april de schikking van zakenbank Goldman Sachs (4,4 miljard euro) voor de verkoop van ‘herverpakte' woninghypotheken tussen 2005 en 2007. De bank erkent de misleiding en zegt maatregelen te hebben getroffen om de bedrijfscultuur te versterken. Voor concrete vragen hierover wordt verwezen naar het Business Standards Committee Impact Report van mei 2013. Concrete vragen over het rapport worden niet beantwoord.

Wat is er hoopgevender dan een bank die haar bedrijfscultuur wil verbeteren? Elke organisatie verdient een tweede kans. Ook banken moeten in de gelegenheid worden gesteld om aan te tonen dat ze geleerd hebben van fouten. Goldman Sachs wil daar aanspraak op maken, zoals werd gemeld in een persbericht op 11 april. Goldman Sachs schikt voor 4,4 miljard euro, belooft beterschap en ‘versterkt' de bedrijfscultuur.

Ik las het persbericht en de artikelen die Nederlandse media vervolgens publiceerden. Het een en ander riep vragen op. De belofte van een betere bedrijfscultuur is mooi, maar beter voor wie? Ik belde eerst met medewerker Jake Siewert, wiens naam onder het eigenlijke persbericht stond, en vervolgens met Megan Riley van de pr-afdeling. Of ik mijn verzoek op de mail wilde zetten. Natuurlijk mevrouw Riley, geen probleem. Ik refereerde in die mail aan een zinsnede uit het persbericht. "Sinds de crisis hebben we een aantal significante stappen gezet om onze bedrijfscultuur te versterken." De vraag is dan natuurlijk wat er concreet is verbeterd, want roepen hoe goed we bezig zijn kunnen we allemaal.

Er kwam een antwoord. Op 18 april stuurde pr-medewerker Michael DuVally een link naar het Business Standards Committee Impact Report van mei 2013, een 30 pagina's tellend rapport over de manier waarop de bank zaken wil doen. Ik las het rapport kritisch en hoewel ik lichtelijk bedwelmd raakte door het grote gehalte aan werkgroepen, grootschalige implementaties van trainingen voor medewerkers en zorg voor klanten, kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat hier een uitzonderlijk professioneel bureau aan het werk was geweest, met als resultaat een rapport dat zich niet zomaar lek liet prikken.

Een paar vragen had ik wel. Driftig begon ik te tikken: "Hallo Michael! Het rapport heb ik gelezen. Het is erg interessant. Het schijnt me toe dat de situatie flink is verbeterd de laatste jaren, hoewel het voor mij als buitenstaander onmogelijk is om dit vermoeden te checken. Dus heb ik maar één brandende vraag om meer begrip te krijgen voor de situatie. Die gaat over de klantbenadering. Het rapport meldt dat in januari 2011 het Client and Business Standards Committee (CBSC) is gecreëerd om de klant "in het centrum van de besluitvorming" te plaatsen, zo lees ik. Voor mij is dat vanzelfsprekend, net als voor ieder ander gezond bedrijf. Een bakker die zijn klanten niet in het centrum van zijn besluitvorming plaatst, is binnen een paar maanden failliet."

Al schrijvende bedacht ik me hoe lang deze bank al bestond. Goldman Sachs bleek opgericht te zijn in 1869 in New York door Marcus Goldman. Dat riep een interessante nieuwe vraag op. Wat was het centrum van de besluitvorming geweest tussen 1869 en 2011? Daar was ik benieuwd naar. En ik wilde ook weten of er feitelijke bewijzen waren waaruit bleek dat de nieuwe klantbenadering al iets had opgeleverd. Waren klant tevredener? Zo ja, waaruit bleek dit? Waaruit bleek dat de nieuwe koers de juiste was? En de juiste voor wie?

De vragen werden geadresseerd aan deze Michael DuVally. Na een week niets gehoord te hebben, stuurde ik een reminder. DuVally reageerde direct. Hij vond mijn verwijzing naar de bakker ‘retorisch'. Het rapport was bedoeld om het niveau van de klantenzorg naar een hoger niveau te tillen. De overige vragen had hij uitgezet. Op mijn volgende reminder kreeg ik ietwat bits te horen dat hij op veel vragen al had gereageerd. Dat klopt. DuValley was niet te beroerd geweest om mails te sturen, maar had nog geen enkel inhoudelijk antwoord gegeven. Ik besloot het artikel af te ronden en toe te sturen om onwaarheden te voorkomen. Graag gaf ik Goldman Sachs de gelegenheid een mening te geven over het geschrevene. Had ik de plank mis geslagen? Be my guest. Shoot! Na drie dagen was er nog steeds geen reactie binnen van deze Amerikaanse zakenbank. De taak van de journalist? Niet speculeren maar de feiten beschrijven. Bij deze.


recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Grootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Journalist en oud-Rotterdammer Ton Verheijen zocht het uit en spreekt zich uit.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »

Virtuele restaurants leunen sterk op slimme software

Sterrenkok Ron Blaauw heeft het virtuele restaurant ontdekt. En niet alleen hij. Virtuele restaurants zijn trending. “De slag wordt gewonnen door beste chef met beste software.”

Lees artikel »

Burgers boos over hoogbouwplannen

Veel gemeentes moeten 'verdichten' en jagen burgers in de gordijnen met hoogbouw. Wat kunnen bouwers doen die de hoogte in gaan en burgers te vriend willen houden?

Lees artikel »

Proef met golfenergie op Texel belooft nogal wat

Uitvinder Erwin Croughs heeft een droom: golfenergie omzetten in elektriciteit. De eerste stap is gezet. Met een subsidie van 2,8 miljoen euro is een pilot gestart voor de kust van Texel.

Lees artikel »

Criminaliteit voorspellen in zenuwcentrum Securitas

In Securitas Operations Center, het Nederlandse zenuwcentrum van de Zweedse beveiligingsmultinational, worden klanten en objecten 24/7 beveiligd. Een reportage.

Lees artikel »

Futuroloog over softskills en virtuele oncologen

De ene futuroloog is de andere niet. Onlangs luisterde ik naar een presentatie van Christian Kromme. En ik was onder de indruk. Hierbij een extract van zijn betoog over tech-trends.

Lees artikel »

Nieuwe auto komt (iets) vaker uit de webshop

Volvo en BMW hebben al stappen gezet. Amazon broedt op plannen en Alibaba heeft vending machines waaruit nieuwe auto’s tevoorschijn komen als kroketten uit de muur. En wij hebben Auto.nl.

Lees artikel »

Samen innoveren in oude RDM-fabriek Heijplaat

Dankzij RDM Makerspace kon de ANWB een slimme fietsverzekering ontwikkelen en Damen Shipyards een scheepsschroef printen in 3D. Een reportage.

Lees artikel »