Introductiedagen: Sogeti spuit nieuwe aanwas rood

We krabbelen langzaam uit de crisis. Voor IT-bedrijven betekent dit: recruiteren van nieuw personeel. Bij Sogeti gebeurt dit maandelijks. AutomatiseringGids liep op 1 april een dagje mee. "Wij willen Sogetisten van jullie maken. Je zou het hersenspoeling kunnen noemen maar dat klinkt zo vervelend."

"Het begint weer een aardig groepje te worden Ruud", meldt Hanneke Driessen van de Sogeti Academy tevreden aan Ruud Poels in de kantine van het hoofdkantoor in Vianen. Communicatie-manager Poels beaamt dat. Hoewel er een paar jaar geleden soms meer dan honderd nieuwelingen per maand deelnamen aan de introductiedagen, is hij blij dat het er deze ochtend 36 zijn. Met zulke aantallen gaat Sogeti de streefcijfers halen. Tussen de 350 en 500 professionals wil het bedrijf in 2011 een contract aanbieden.

Het is vrijdag 1 april. Een gemêleerd gezelschap heeft zich verzameld in de Sogiëteit op de eerste etage. Testers, programmeurs, adviseurs, architecten, unit-managers, sales-managers en project-managers. Veel vrouwen deze keer, ongeveer een derde. De meesten zijn via/via geworven, op netwerksites of carrièrebeurzen.

Ook op de campussen van 's lands technische universiteiten manifesteert het bedrijf zich nadrukkelijk. "We willen zo snel mogelijk op het netvlies van studenten staan", aldus Chiel Kronenburg, relatie-manager HBO WO: "Als studenten het rode schoppen-teken zien, moeten ze meteen aan ons denken. Vervolgens proberen we hen met de inhoud te triggeren. Bij ons kunnen ze de meest interessante technische uitdagingen verwachten."

Bij Sogeti is men overtuigd van de eigen kwaliteiten. Het bedrijf beweert zelfs de beste opleider van Nederland te zijn. Voor Adriana Koenraadt (26), een van de nieuwelingen, was dat een belangrijke reden om voor dit bedrijf te kiezen. Koenraadt is aangenomen voor 32 uur bij de divisie Software Control. Ze studeerde technische informatica aan de TU Eindhoven. In oktober had ze een prima gesprek met een recruiter op een carrièrebeurs. Koenraadt: "Er was veel persoonlijke aandacht. Hij stelde de juiste vragen en heeft me daarna nog regelmatig gebeld om te informeren hoe het ging. Het contact verliep prettig. Ik ben ervan overtuigd dat ik hier mijn persoonlijke ontwikkeling kan vormgeven. Ik wil mijn softskills verbeteren, zoals omgang met klanten en presentatievaardigheden. Op de Sogeti Academy kan ik echt alle kanten op."

Wereldwijd heeft het van oorsprong Franse bedrijf meer dan 20.000 medewerkers. In Nederland zijn het er 3.200 (verdeeld over acht vestigingen). Vanuit Mumbai en Bangalore in India werken nog eens 200 mensen voor Sogeti Nederland. CEO Jeroen Versteeg legt de nieuwelingen uit hoe dat zit: "Offshoring is bij ons volledig geïntegreerd. Logisch. Indiërs zijn goed en kostentechnisch interessant. De komende jaren willen we die verhouding meer naar onze hand zetten want 200 is veel te weinig op een totaal van 3.200. Offshoring heeft de toekomst. IT-bedrijven die daar niet in meegaan, gaan het niet redden."

Opvallend is het informele contact tussen de nieuwelingen en de CEO, die niet van dikdoenerij houdt, door bijna iedereen met ‘je' wordt aangesproken en zo nu en dan pardoes wordt geïnterrumpeerd. Versteeg dist de nieuwelingen een smakelijk verhaal op over zakelijke gebruikers ("zij willen functionaliteiten via smartphone en PDA ontsloten hebben"), nieuwe concurrenten ("ook Amazon en Cisco bieden geïntegreerde oplossingen"), de exponentiële groei van de hoeveelheid data ("in 2011 is die even groot als alle jaren daarvoor bij elkaar") en the internet of things ("heeft impact op opslag, security, nieuwe toepassingen en business intelligence").

Informatietechnologie zit volgens Versteeg in een "volledige transitie". De vraag naar personeel zal daardoor flink stijgen: "We gaan weer naar tekorten op de arbeidsmarkt. Dat is goed èn slecht nieuws voor jullie. Het goede nieuws is dat niemand in de zaal bang hoeft te zijn zonder werk te komen. Het slechte nieuws is dat jullie waarschijnlijk tot je 72ste aan de bak moeten."

De CEO is overigens ook niet bang om gevoelige kwesties aan te snijden. Zoals deze: "Als industrie moeten we stoppen met dingen leveren die technisch niet kunnen. Met informatietechnologie kan niet alles. Laten we dus niet doen alsof dat wel zo is. Als het te ingewikkeld is wat de klant vraagt, is het onze taak om ‘nee' te zeggen." Dat geeft ademruimte. Een van de aanwezigen in de zaal gaat voor de bevestiging: "Jeroen je bedoelt dus dat wij tegen een klant mogen zeggen dat we geen tovenaars zijn en niet alles kunnen fixen?" Precies, dat bedoelt de CEO.

Het geeft mooi aan waar dit bedrijf voor staat. Nieuwe medewerkers mogen kritisch zijn. Verder behoren openheid en passie tot de gereedschapskist. Arbeidsmarktdeskundige Kronenburg vult het wensenlijstje aan: "Een Sogetist wil altijd beter worden in zijn specialisme, heeft een pro-actieve houding, kan zichzelf verkopen, is ondernemend en weet te lobbyen voor nieuwe opdrachten."

We voegen er nog één eigenschap aan toe: een Sogetist houdt niet van bedrijven die massaal personeel ontslaan bij economische tegenwind. Want waar de vier grootste IT-bedrijven van Nederland tijdens de kredietcrisis bijna 6.000 mensen ontsloegen, hield de nummer vijf iedereen aan boord. "Natuurlijk heeft dat geld gekost. Maar gelukkig konden we het betalen", aldus Kronenburg. "We hebben geleerd van de internetbubbel begin deze eeuw. Toen hebben we mensen ontslagen en kostte het vijf jaar om het evenwicht te herstellen. Deze keer wilden we het anders doen. We hebben veel mogelijkheden gegeven voor bijscholing. En we hebben een andere verdeling over de sectoren gemaakt. Nu zijn we minder afhankelijk van de financiële sector."

De nieuwelingen konden ondertussen bijna niet wachten om aan de slag te gaan. Op 1, 4 en 5 april beleefden ze hun vuurdoop en konden ze alvast wennen aan de joviale bedrijfscultuur. Jeroen Versteeg: "Onze klanten vinden Sogetisten aardiger dan medewerkers van onze concurrenten. Wij willen dus Sogetisten van jullie maken. Je zou het hersenspoeling kunnen noemen maar dat klinkt zo vervelend. Wij houden het liever op rood spuiten."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

"Installatiebedrijven, hou vooral die achterdeur dicht"

Van de instromende jongeren in de installatiebranche vertrekt 55 procent binnen twee jaar. Dramatisch! Directeur Sven Asijee van Wij Techniek moet de exodus stoppen.

Lees artikel »

Onbewerkt en biologisch voedsel écht (niet) beter

Door corona en problemen in slachthuizen is de consument scherp op voedselveiligheid. Toch biedt ook lokaal, onbewerkt en biologisch voedsel geen enkele garantie.

Lees artikel »

Op welke technologie zet kleine retailer zijn centen?

Hoe ziet een kleine retailer het verschil tussen een nutteloze hype en een onmisbare technologische doorbraak? Een verhaal over beacons, bitcoins, blockchain en bankmakerij.

Lees artikel »

Stedentransformatie: van grauwgrijs naar frisgroen

Slim toegepaste vegetatie in steden werkt positief op klimaatopgave, biodiversiteit, watermanagement en verkoeling in hete zomers. Hoe vergroenen we onze steden?

Lees artikel »

Digitale zelfhulp zonder pil of psychiater in opkomst

Huisartsen hebben door de coronacrisis minder tijd voor depressies, sociale fobieën en eenzaamheid. Gelukkig zijn er apps voor zelfhulp bij psychische klachten.

Lees artikel »

Zelfsturende teams bij bouwer BINX Smartility

Wie krijgt de schuld? Van de vechtcultuur in de bouwsector lusten de honden geen brood. Bij BINX Smartility in Groenlo hebben ze daar iets op gevonden: zelfsturende teams.

Lees artikel »

Toekomst arbeidsmarkt volgens Wim de Ridder

Google for Jobs komt eraan, wederom een revolutie op de arbeidsmarkt. Waar gaat het naartoe? We vragen het aan visionair Wim de Ridder. "Ik vrees de surveillance-economie."

Lees artikel »

Allergrootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Als oud-Rotterdammer zocht ik het uit. Met de nodige nostalgie.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »