Oeps, daar gaat je webimago!

Begrip tonen voor klagende klanten... sommige ondernemers hebben er grote moeite mee. Op fora en blogs gaan de klachten vervolgens een eigen leven leiden. Zelfs dan is het nog niet te laat maar u dient zich wel in de online-discussie te mengen. ‘Niet reageren is een slechte keuze.'

Een positief imago kan op internet in korte tijd een flinke deuk oplopen. Wat geldt voor grote bedrijven als Eneco, Albert Heijn, Shell en Dell (Dell Hell), geldt ook voor individuen. De lijst met voorbeelden wordt steeds langer. Onlangs was het de beurt aan docent Piet Kaashoek van de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Kaashoek werd met de dood bedreigd door een 19-jarige leerling die van school was verwijderd en op een forum voor gamers zijn gram haalde: ‘Kent iemand trouwens Piet Kaashoek? Dood hem, mensen. Ouwe met pornosnor, kale hoofd en één übercharisma. Geeft mij onvoldoende voor toets.'

Ook kleine ondernemers zijn zo nu en dan de klos. Neem nou Zoomla.nl, een website waarop bedrijven, overheidsinstanties en beroepsbeoefenaren gevonden kunnen worden. Zoomla moest in de tweede week van juni flink door het slijk op enkele bekende weblogs. Er werden vele tientallen verontwaardigde reacties geplaatst op onder anderen Marketingfacts en Retecool.

De Zoomla-case begint in de Caballero Fabriek in Den Haag, waar ondernemer Gert-Jan van Middelkoop van Cubique Webcreations zich laat verleiden door een aantrekkelijke lenteactie. Als Van Middelkoop lid wordt van Zoomla, betaalt hij geen 99 maar 79 euro. Daarnaast krijgt hij nog eens drie staatsloten met jackpot cadeau.

Van Middelkoop hapt toe en heeft enkele weken later zijn staatsloten binnen. Nou ja... het blijken drie 1/5 staatsloten te zijn. Per e-mail stelt hij de vraag of hij de loten moet terugsturen of misschien nog aanvullende loten krijgt, en dat hij anders misschien de Reclame Code Commissie maar eens zou moeten inschakelen. Zoomla Nederland antwoordt dat Van Middelkoop precies heeft gekregen wat er is beloofd: ‘Laat ik het u anders uitleggen: stel dat het geen staatsloten waren maar drie auto's met mistachterlichten (jackpot). Dan mag u misschien drie Rolls Royces verwachten, maar u moet er niet gek van staan te kijken als het drie Minicoopertjes met mistachterlichten blijken te zijn. En met uw verhaal over de Reclame Code Commissie gaat u wel echt te ver en graag behoed ik u ervoor om u onsterfelijk belachelijk te maken.'

Dat blijkt reuze mee te vallen. De Reclame Code Commissie geeft Van Middelkoop gelijk. Deze heeft de correspondentie ondertussen doorgespeeld naar Marketing Tribune. Vervolgens is het hek van de dam. Marketingfacts publiceert een stuk over de ‘belabberde communicatie van Zoomla.nl'. Het onderwerp werkt als een rode lap op een stier. Enkele reacties: ‘Had zomaar een script voor Jiskefet kunnen zijn!' ‘Zou het juridisch mogen?' ‘In elk geval is de klantbenadering van Zoomla beneden elk peil.' ‘Dit soort faalbazen moet keihard bestreden worden!' ‘Zullen we met de pet rond gaan voor die klacht bij de Reclame Code Commissie?'

Sommigen vinden de discussie overdreven maar vrijwel niemand springt in de bres voor Zoomla. ‘De klant had kunnen begrijpen dat drie hele staatsloten een wel erg genereus cadeau is op een bedrag van 79 euro. Neemt niet weg dat Zoomla.nl en andere bedrijvengidsen oplichters zijn en de vermelding op zo'n site nog geen 79 cent waard is', schrijft ene Thomas. ‘Stel dat ik een ton zou bieden voor Zoomla.nl. Zou de eigenaar dan uiteindelijk genoegen nemen met een vijfde ton?', laat Rens weten.

Grote afwezige op de fora was Zoomla zelf. Waarom heeft het bedrijf zich niet gemengd in de discussies? Is het bedrijf van plan de geleden imagoschade te repareren? Bij Zoomla Nederland is telefonisch niemand bereikbaar. De anonieme webmaster weigert inhoudelijk op de vragen in te gaan. Hij laat weten de discussie op Marketingfacts eenzijdig te vinden, ‘met halve waarheden en verzwegen feiten, van het kaliber indiscrete riooljournalistiek'. Eigenaar Dave Dronrijp klaagt aanvankelijk dat er geen wederhoor wordt toepast en beweert een discussie niet uit de weg te gaan, maar slaat de uitnodiging om in de Caballero Fabriek een goed gesprek te voeren desalniettemin af omdat de journalist niet onpartijdig zou zijn. Kortom: Zoomla doet zelf het licht uit.

‘Niet reageren is een slechte keuze', vindt men bij Hendrikx Van der Spek, bureau voor bedrijfscommunicatie. ‘Als het bedrijf zwijgt, blijft het gerucht bestaan en kan het zelfs groeien.' Ook Beate van Dongen Crombags van VODW Marketing vindt de aanpak van Zoomla niet al te sterk. Volgens Van Dongen Crombags moeten bedrijven altijd zien te voorkomen dat klanten openlijk negatief op het web over hen gaan communiceren. ‘Hoe? Door te zorgen dat ze genoeg mogelijkheden hebben om klachten rechtstreeks te ventileren. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld een kort tevredenheidsonderzoekje per e-mail sturen aan klanten die bij hen gekocht hebben. Als het uit de hand loopt, is het zaak zo snel mogelijk 1-op-1 de discussie te voeren en niet publiekelijk op het web. En nog iets: los eerst het probleem op en plaats pas dan de reactie."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

"Installatiebedrijven, hou vooral die achterdeur dicht"

Van de instromende jongeren in de installatiebranche vertrekt 55 procent binnen twee jaar. Dramatisch! Directeur Sven Asijee van Wij Techniek moet de exodus stoppen.

Lees artikel »

Onbewerkt en biologisch voedsel écht (niet) beter

Door corona en problemen in slachthuizen is de consument scherp op voedselveiligheid. Toch biedt ook lokaal, onbewerkt en biologisch voedsel geen enkele garantie.

Lees artikel »

Op welke technologie zet kleine retailer zijn centen?

Hoe ziet een kleine retailer het verschil tussen een nutteloze hype en een onmisbare technologische doorbraak? Een verhaal over beacons, bitcoins, blockchain en bankmakerij.

Lees artikel »

Stedentransformatie: van grauwgrijs naar frisgroen

Slim toegepaste vegetatie in steden werkt positief op klimaatopgave, biodiversiteit, watermanagement en verkoeling in hete zomers. Hoe vergroenen we onze steden?

Lees artikel »

Digitale zelfhulp zonder pil of psychiater in opkomst

Huisartsen hebben door de coronacrisis minder tijd voor depressies, sociale fobieën en eenzaamheid. Gelukkig zijn er apps voor zelfhulp bij psychische klachten.

Lees artikel »

Zelfsturende teams bij bouwer BINX Smartility

Wie krijgt de schuld? Van de vechtcultuur in de bouwsector lusten de honden geen brood. Bij BINX Smartility in Groenlo hebben ze daar iets op gevonden: zelfsturende teams.

Lees artikel »

Toekomst arbeidsmarkt volgens Wim de Ridder

Google for Jobs komt eraan, wederom een revolutie op de arbeidsmarkt. Waar gaat het naartoe? We vragen het aan visionair Wim de Ridder. "Ik vrees de surveillance-economie."

Lees artikel »

Allergrootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Als oud-Rotterdammer zocht ik het uit. Met de nodige nostalgie.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »