Projectontwikkelaar zonder opdracht? Dan maar crowdfunden

Projectontwikkelaar Phoen'x haalde 100.000 euro op voor drie geschakelde woningen in Arnhem via crowdfundingplatform Bouwaandeel.nl. Een nieuw businessmodel wil Jeroen Helder, architect bij Phoen'x, het niet direct noemen. Maar dat Phoen'x particuliere investeerders nog vaker met mooie voorstellen gaat verleiden, staat al vast. Helder: "Wij geloven in crowdfunding, vooral voor bijzondere projecten. Mensen vinden het geweldig om met ons hun eigen omgeving te creëren."


Misschien hoorde u over het drijvende zwembad in de East River, op steenworp afstand van het vasteland en de wolkenkrabbers van Manhattan. Voor deze zogenaamde +POOL (in de vorm van een kruis) werd via crowdfundingplatform Kickstarter 273.000 dollar opgehaald. Een mooi bedrag voor de ontwerpbureaus Family en PlayLab om haalbaarheidsstudies uit te voeren.

Of het knotsgekke zwembad er ooit komt is de vraag, maar toen Jeroen Helder het bericht over +POOL onlangs las op Archdaily.com, was dat voor hem een bevestiging dat hij en zijn compagnons van Phoen'x goed bezig zijn. Phoen'x is namelijk een flinke stap verder dan de twee bureaus uit New York. Via het crowdfundingplatform Bouwaandeel.nl werd financiering opgehaald voor drie geschakelde woningen aan de Vosdijk in Arnhem. Naar alle waarschijnlijkheid gaat in oktober de eerste spade de grond in. Dat is different cookies.

Helder: "Het kavel aan de Vosdijk lag al sinds de jaren zestig braak. Ze wisten niet wat ze ermee aan moesten. Het terrein was eigenlijk niet voor woningen bedoeld maar we hebben het bestemmingsplan kunnen wijzigen. Phoen'x heeft de grond zelf gekocht. Inderdaad, we zagen er iets in. Als bedrijf richten we ons vooral op ontwikkeling van achtergebleven gebieden en dit terrein was daar een mooi voorbeeld van."

Het leek Phoen'x om meerdere redenen een goed idee om de financiering met crowdfunding te regelen. Het bureau is nieuw in de projectontwikkeling. Met crowdfunding kon men a) geld ophalen en b) naam maken als nieuwe marktpartij. En dus werd contact gezocht met crowdfundingplatform Bouwaandeel.nl. Helder: "We hebben samen de juridische zaken uitgezocht en zijn van start gegaan met een pr-campagne via vakbladen, regionale kranten en social media. Op Bouwaandeel.nl hebben we het project aangeprezen als ‘Wonen in een stadsparadijs'. Dat sloeg aan."

Binnen drie weken was er 100.000 euro beschikbaar. Meer hadden Helder en zijn compagnons Egbert van den Brink en Maaike van der Gaag niet nodig. De leningen van de crowdfunders liggen tussen de 200 en 5.000 euro. Zodra de drie huizen zijn verkocht (totaalbedrag: 885.000 euro) krijgen de funders hun geld terug met een rentebonus van 6 procent.

Behoort u toevallig tot de categorie ‘architect met crowdfundingplannen'? U moet volgens Helder goed beeldmateriaal in 3D beschikbaar hebben om mensen mee te krijgen. Helder: "Het is cruciaal om goed in beeld te brengen wat er met het geld gaat gebeuren. Dat geeft vertrouwen. En vertrouwen is de sleutel. Mensen zien concreet waarin ze investeren: in stenen."

Hoe staat het met de verkoop van de drie woningen? Helder: "De eerste woning hebben we verkocht, de tweede zo goed als. Zodra ook die weg is, gaan we van start. Waarschijnlijk dus in oktober. We zijn ervan overtuigd dat we ook de derde woning kwijtraken. Daar is in elk geval belangstelling voor. Of we dit zonder crowdfunding hadden kunnen doen? Ik denk dat we de bank wel mee hadden gekregen. Maar dit geeft een veel positievere vibe: samen creëren, betrokken zijn bij."

De filosofie van Phoen'x viel in goede aarde bij Bouwaandeel.nl. De oprichters van Bouwaandeel.nl stellen zich ten doel vastgoed voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk te maken. Bouwaandeel.nl is bestemd voor vastgoedprojecten en beleggingsobjecten die (een deel van) hun financieringsbehoefte via crowdfunding willen organiseren. Als alternatief voor bankfinanciering, om een groep investeerders te enthousiasmeren, of om bekendheid te krijgen voor een specifiek project.

Wat betekent dit alles voor de toekomst van Phoen'x? Helder: "Dit gaan we vaker doen. We hebben hier veel van geleerd. Tips voor andere bureaus? Die heb ik wel. Als je gemakkelijk geld ophaalt, moet je juridisch wel goed uitzoeken hoe het zit. Ook moet je vooral veel media inschakelen, zeker voor grotere projecten, waarvoor je veel participanten nodig hebt. De looptijd moet je kort houden: in enkele weken moet het landen. Als mensen het bedrag zien oplopen, krijgen ze de smaak te pakken. Dat momentum moet je benutten want daarna zakt het snel weer in."

Helder legt uit dat lang niet alle projecten geschikt zijn voor deze financieringsvorm: "Herbestemmingsprojecten in het publieke domein zijn heel geschikt. Denk aan tot de verbeelding sprekende projecten van het kaliber ‘kasteel wordt restaurant' of ‘watertoren wordt kunstenaarsatelier'. Maar als je iets in de huur gaat doen, of een belegger zoekt, dan werkt dit volgens mij niet. Kantoren zijn niet geschikt, commerciële projecten ook niet. Te groot, te kostbaar... behalve als het de pier van Scheveningen is. Die dan weer wel."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Mentale begeleiding voor jonge schaatstoppers

‘Niet zeuren’ is de norm in topsport. In de schaatswereld komt men daarvan terug. Coaches Jetske Wiersma (KNSB) en Wouter van der Ploeg (RTC Noord) geloven heilig in mentale begeleiding van schaatstalenten.

Lees artikel »

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Een burn-out wordt wel omschreven als ‘mentale en emotionele uitputting’. Dat je daardoor niet of slecht functioneert is een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »

zeldzaam ambacht: natuursteenbewerker

Voor steenhouwers heeft Nederland nog één opleiding, die jaarlijks een handjevol vakmensen aflevert. Bij Slotboom Steenhouwers staan klanten in de rij. “Jemig, bestaat dat vak nog?”

Lees artikel »

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »