Recruitment na de crisis: nog meer online

RECRUITMENT NA DE CRISIS: NOG MEER ONLINE

We zitten nog volop in de crisis. Toch zijn veel IT-bedrijven alweer volop bezig met werving en selectie van nieuw personeel. Wat zijn de trends? Online recruitment-goeroe Shally Steckerl en anderen vertellen welke recruiters in 2010 aan het langste eind gaan trekken.

Gesignaleerd deze lente: Logica zoekt ervaren Microsoft-professionals. Het bedrijf plaatste een klein bericht op Linkedin. Getronics zoekt systeembeheerder en netwerkbeheerder. Op Frankwatching werd een uitgebreide vacaturetekst geplaatst. Ook Capgemini is weer begonnen met het werven van young professionals en senior consultants. Bericht op Hyves. Saillant detail: de young professionals hoeven voor Capgemini geen ict-ervaring te hebben. Een leaseauto, laptop, telefoon ‘en andere leuke extra's' behoren wel tot de deal. Opmerkelijk. Hoewel we nog midden in de economische crisis zitten, lijkt het erop dat de dans om talent weer is losgebarsten.

Recruitment na de crisis. Wat is er veranderd? Hoe pakken we het aan? Wie kan het ons beter vertellen dan recruitment-goeroe en online-vernieuwer Shally Steckerl, die internet als wervingsinstrument zo'n beetje persoonlijk heeft uitgevonden. De Amerikaan is oprichter van JobMachine. ‘Vinden van mensen die niet beschikbaar zijn' is zijn handelsmerk. Op het congres OTYS Recruitment Technology op 22 april in Burgers Zoo in Arnhem zou Steckerl een presentatie geven. Dat een vulkaanuitbarsting op IJsland roet in het eten gooide, was niet voorzien en vroeg om improvisatie ter plekke. En dus sprak Steckerl de zaal vanuit standplaats Atlanta toe via een slecht functionerende skype-verbinding.

Facebook, Linkedin en Twitter zijn momenteel oppermachtig in de recruitmentwereld, legt Steckerl uit. Waar het aan ontbreekt is strategie. Van de recruiters op Facebook heeft 88 procent geen strategie, blijkt uit Steckerl's eigen benchmark. Van de recruiters op Linkedin doet 36 procent maar wat en op Twitter rommelt 87 procent een beetje in de marge. Steckerl geeft adviezen: "Niet alleen zoeken maar vooral ook participeren op Linkedin. Niet alleen posten maar vooral ook engagement tonen op Twitter. Maak gebruik van de mogelijkheden. Op Twitter wordt de vraag ‘what are you doing now?' gesteld. Gebruik die vraag om volgers te informeren en om uit te vinden waar klanten mee bezig zijn." Het is zo simpel. Steckerl vertelt dat u uw echte naam moet gebruiken, zodat mensen u kunnen vinden. Varieer in zoekopdrachten met functieomschrijvingen, locaties en gevraagde skills. En vergeet niet naast Google ook andere zoekmachines te gebruiken, want ook Google heeft maar een deel van alle content in kaart gebracht. Het zijn eenvoudige weetjes, die u niet strategisch kunt inzetten... als u geen strategie hebt.

Naar schatting 90 miljoen accounts wereldwijd heeft Twitter momenteel. De relatief lage gemiddelde leeftijd van twitteraars -een paar jaar geleden nog een bezwaar voor recruiters- gaat langzaam omhoog want ook veertigers en vijftigers stromen toe. De populariteit van het medium brengt nieuwe problemen met zich mee. Hoe meer accounts, hoe lastiger het zoeken naar geschikte kandidaten. Nieuwe zoekfunctionaliteiten brengen uitkomst. Op Tweepz.com zoekt, vindt en ontdekt u welke interessante mensen twitteren. Op Followerwonk.com zoekt u biografieën van Twitter-gebruikers. Op Locafollow.com achterhaalt u of ze misschien in uw stad wonen en op Twiangulate.com analyseert u de relaties tussen vrienden en followers op Twitter. Komt u er nog steeds niet uit? Probeer dan Twellow, Twubble, Twilert, TweetBeep of TweetEffect. De lijst is eindeloos.

Het zijn goudmijntjes voor recruiters met het oog op de aankomende krapte op de arbeidsmarkt. Marcel van der Meer, directeur-eigenaar van het in ict gespecialiseerd recruitmentbureau Klikwork: "Van de 1,4 miljoen Nederlanders met een account op Linkedin staat 55 procent open voor een nieuwe baan. Toegegeven: nog steeds zijn kandidaten minder mobiel dan voor de crisis. Ze stappen nog niet zo snel over want de risico's zijn nog aanzienlijk. Maar het omslagpunt lijkt bereikt. Wat we zien is dat de grote system integrators weer massaal aan het werven zijn. Het midden- en kleinbedrijf volgt schoorvoetend. Bedrijven met 0 tot 250 medewerkers zien ook dat ze online zichtbaar moeten worden op portals en in netwerken."

Van der Meer is helemaal gestopt met jobsites als Monsterboard en de Nationale Vacaturebank. Klikwork werkt alleen nog met Twitter, Linkedin en Hyves, in combinatie met Google. Het heeft alles te maken met afbakenen van de doelgroep. Bedenk bijvoorbeeld dat alleen al in de groep Dutch ICT op Linkedin duizenden ict'ers participeren. Van der Meer gaat online het contact aan: "We posten jobs, brengen bedrijven onder de aandacht en participeren in de discussie. Dat laatste is essentieel. We realiseren ons dat we moeten zorgen voor relevante content. We beginnen met geven. Als we ons daar zouden introduceren met de melding dat we banen beschikbaar hebben, heeft dat geen enkele zin. Het draait online volledig om het aangaan van de dialoog. Dat kost tijd. Het is echt niet zo dat recruiters morgen succes hebben als ze vandaag gaan participeren in een community."

In sneltreinvaart verschijnen de nieuwe web-concepten. Kent u DARRL? Dat is een benchmarkplatform waar recruitmentbureau's opdrachtgevers en kandidaten kunnen enquêteren met als doel hun eigen dienstverlening te verbeteren. Al gehoord van CV Central? Dit concept gaat van start zodra vijftig bij softwareleverancier OTYS aangesloten bureau's zich hebben ingeschreven. Zij kunnen straks anonieme kandidaten uitwisselen. Als de kandidaat bij bureau A niet te bemiddelen is, en zelf toestemming geeft voor het doorsturen van zijn of haar contactgegevens naar bureau B, blijft de business binnen de OTYS-familie. Schitterend concept. Prachtige tool. "Maar vergeet niet dat recruitment mensenwerk is", aldus Shally Steckerl. Daarom tot slot: op 22 april om 16.52 uur werd Bob Tenniglo van Tjellens Recruitment uit Hengelo uitgeroepen tot de beste recruiter van 2009. Tenniglo werd geprezen om zijn persoonlijke benadering. Natuurlijk stond het bericht diezelfde minuut al op Twitter.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Bouwvallig Blackpool, walhalla voor kansarmen

De Engelse badplaats Blackpool werd onlangs belachelijk gemaakt door minister Helen Wheeler. Ze bood daarna haar excuses aan. Met financiele steun schiet de stad meer op.

Lees artikel »

Mark Soetman levert de primeur: rauw krabbenvlees

Start-up Crustalicious heeft een machine ontwikkeld die kleine krabben in zes stappen ontdoet van pcb's, zware metalen, ingewanden en schaal. Een wereldprimeur!

Lees artikel »

Meneer Parkinson gaat niet weg, maar boksen helpt wel

Parkinson dendert als een epidemie door Europa. Om het ziektebeeld te vertragen worden steeds meer bokstrainingen speciaal voor Parkinson-patiënten verzorgd.

Lees artikel »

Brusselse bezorgdheid om onze rechten op internet

Europa wil dat de mens centraal staat, niet de technologie. Daarom wordt in Brussel gewerkt aan een ‘ontwerpverklaring’ en nieuwe wet. Lopen de plannen in lijn met de burgerbelangen?

Lees artikel »

Mooi mens, blijf jezelf en word vooral geen robot

Volgens futuroloog Christian Kromme zorgt digitalisering in combinatie met hiërarchische organisaties voor psychische klachten. De oplossing? Multidisciplinaire teams.

Lees artikel »

Geprinte 3D-groente slikt lekker en gemakkelijk weg

Dysfagie-patiënten met kauw- en slikproblemen kunnen geen normale gerechten eten. Gastronology wil hen helpen door verse groenten grootschalig te printen in 3D.

Lees artikel »

Gina Doekhie: "Schaam je niet als je gehackt bent"

Digital detective Gina Doekhie snuffelt net zo lang aan telefoons, laptops en harde schijven tot ze sporen vindt die criminelen per ongeluk achterlieten. Bingo!

Lees artikel »

Afrika kweekvijver voor superslimme developers

Outsourcen naar Kenia, Oeganda, Ghana of Nigeria is in opkomst. “Er zit daar een gigantisch potentieel aan hoogbegaafden”, merken Nederlandse ondernemers.

Lees artikel »

Bruggen, sluizen en tunnels kunnen ook gehackt worden

Cybercrime is big business. Ook onze vitale infrastructuur ligt onder het vergrootglas. Alle hens moet aan dek want Shloubi en Bosco666 zitten niet stil op het dark web.

Lees artikel »

Personeel weggekocht? Bescherm kroonjuwelen

Als personeel wordt weggekocht, ligt uw unieke aanpak, intellectueel eigendom of klantenbestand ‘op straat’. Wat kunt u juridisch doen om kroonjuwelen te beschermen?

Lees artikel »