Strijd om controle huisinstallatie en cv-ketel

Met de introductie van de zelflerende Google-thermostaat Nest barst de strijd los om controle over de huisinstallatie en cv-ketel. Elektronica-bedrijven, ketelfabrikanten en energiebedrijven buitelen over elkaar heen en hebben de detailhandel nodig om dit sexy hebbeding te verkopen aan energiebespaarders en gadgetfreaks. Wat wordt de rol van de installateur?

In het hippe designhotel Droog in Amsterdam kon de Nederlandse (vak)pers op woensdag 24 september officieel kennismaken met de zelflerende Google-thermostaat Nest, waarin de allernieuwste technologie is gebundeld om van uw huis een ‘bewuste woning' te maken. "Wij komen als gast en moeten uw vertrouwen verdienen", zei Lionel Paillet, general manager van Nest Europe tijdens de officiële presentatie. "Privacy staat bij ons op één. Als we ons niet netjes gedragen, kunt u ons het huis uit trappen. We gaan pertinent géén data delen met Google."

Voor wat het waard is (want u en ik hebben geen verstand van nullen en enen). Hoe dan ook, de Nest-thermostaat is een wonderlijk apparaat. Hij leert van bewonersgedrag en programmeert zichzelf. Het enige wat de bewoner hoeft te doen is de temperatuur één week handmatig hoger of lager zetten. Na deze korte periode maakt Nest zelf een gepersonaliseerd schema, dat verfijnder en verfijnder wordt naarmate de tijd verstrijkt. Dankzij de ingebouwde bewegingssensoren weet de thermostaat precies wanneer het huis leeg, zodat de afwezigheidsfunctie automatisch de temperatuur kan verlagen.

"De thermostaat leidt bewoners naar meer energiebesparing", aldus Paillet. "De gemiddelde energierekening in Nederland bedraagt 1.152 euro per jaar. Daarvan komt 65 procent op rekening van verwarming. We hebben een pilot gedaan bij 100 huishoudens en geconstateerd dat de thermostaat tussen 13 en 29 procent kan besparen op jaarbasis, afhankelijk van het huis, het klimaat en de gebruikte functies op de thermostaat. De exacte resultaten ziet de bewoner eens per maand in een per e-mail gestuurd Energy Report."

(On)geliefd
Nest is niet naar Nederland gekomen om hier de tweede viool te spelen. Dat blijkt uit alles. Neem nou de installatie van de thermostaat. De consument mag het natuurlijk zelf doen, dat is niet verboden. Maar aangezien er gebruik wordt gemaakt van 230V-kabels, adviseert Nest de consument nadrukkelijk een professional in te schakelen. Het bedrijf heeft 200 servicemonteurs opgeleid -een landelijk dekkend netwerk- bij vijf grote installatiebedrijven: Feenstra Verwarming, Geas, Energiewacht, Volta Limburg en Kemkens. De montage duurt ongeveer een uur en kost tussen de 79 en 100 euro.

Ook het verkoopkanaal staat als een huis. Nest wordt sinds 25 september verkocht voor 219 euro (incl. BTW) in 90 winkels en online via MediaMarkt, iCentre, Dixons, Coolblue, Google Play, Nest Store en Essent. Deze partijen verkopen zowel de thermostaat als de eveneens geïntroduceerde rookmelder Nest Protect.
Thermostaten zijn nooit echt sexy geweest maar lijken dat nu wel te worden. De intuïtieve bediening en gelikte vormgeving hebben van de Nest een sexy hebbeding gemaakt, een lust opwekkende gadget die zich kan meten met een iWatch of nieuwe smartphone. Paillet bevestigt dat: "Wij wilden de houding van de Nederlandse consument tegenover deze ongeliefde producten veranderen en hen daarnaast helpen bij het besparen van energie, het creëren van meer comfort in huis en het verbeteren van de veiligheid."

Ook de Bijenkorf heeft de sexy thermostaat ontdekt. Op 2 oktober tijdens de Drie Dwaze Dagen wordt in dit warenhuis ThermoSmart geintroduceerd (consumentenprijs: 250 euro). Ook ThermoSmart is een en al lifestyle. ThermoSmart is een slimme, gebruiksvriendelijke, strak vormgegeven Wi-Fi thermostaat van een jonge Nederlandse start-up. De thermostaat is eenvoudig te bedienen (thuis en op afstand) via de smartphone, tablet of pc. ThermoSmart opereert onafhankelijk van energie- en ketelleveranciers. Uit het persbericht: ‘Het is jouw eigendom na aankoop. Je tekent geen contract. Het gebruik van onze webportal en apps is gratis. Je betaalt geen abonnement. Bovendien zijn je verbruiksgegevens degelijk beveiligd.'
ThermoSmart is te installeren met een online wizard, die de bewoner stap voor stap door het installatieproces loodst. Voor ‘gemakszoekers' biedt het bedrijf bovendien installatieservice. Marktleider Feenstra komt ThermoSmart bij bewoners thuis installeren.

Nest PRO-installateurs gezocht

Naast ThermoSmart en Nest hebben ook ketelfabrikanten en energieleveranciers hun slimme thermostaat. Denk aan Nefit Easy en Atag One. Marktleider Toon van Eneco, dat dit jaar haar 100.000ste exemplaar denkt te gaan verkopen, kondigt aan dat Toon vanaf november ook verlichting kan aansturen. Hiervoor is in samenwerking met Philips een slimme stekker voor HUE-lampen ontwikkeld. Toon zal vanaf eind dit jaar geschikt zijn voor stadsverwarming. Vanaf begin 2015 loopt de optie om ook de opbrengst van zonnepanelen via de thermostaat te monitoren. Toon is gekoppeld aan een energiecontract bij Eneco en wordt door de eigen installatiebedrijven van Eneco geïnstalleerd.

De markt wordt al met al flink opgeschud door allerlei grote partijen en kleine installateurs kunnen maar beter deel uitmaken van het een of andere consortium. Volgens Nest is dat snel gepiept. Ondernemers die direct na het lezen van dit artikel de daad bij het woord willen voegen, kunnen partner worden door naar https://pro.nest.com/ te gaan. Nest PRO -PRO staat voor professional- biedt exclusieve trainingen en tools, live-ondersteuning en klantreferenties. Partner worden van Nest, het is wellicht een wat ongemakkelijk idee voor ‘ons' nuchtere Hollandse installateurs in de regio. Van de ene op de andere dag lopen we hand in hand met onze vrienden uit de VS, de mannen van Nest en vadertje Google. Anderzijds kan dit ook gewoon extra werk opleveren. Noem het een kans.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Mentale begeleiding voor jonge schaatstoppers

‘Niet zeuren’ is de norm in topsport. In de schaatswereld komt men daarvan terug. Coaches Jetske Wiersma (KNSB) en Wouter van der Ploeg (RTC Noord) geloven heilig in mentale begeleiding van schaatstalenten.

Lees artikel »

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Een burn-out wordt wel omschreven als ‘mentale en emotionele uitputting’. Dat je daardoor niet of slecht functioneert is een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »

zeldzaam ambacht: natuursteenbewerker

Voor steenhouwers heeft Nederland nog één opleiding, die jaarlijks een handjevol vakmensen aflevert. Bij Slotboom Steenhouwers staan klanten in de rij. “Jemig, bestaat dat vak nog?”

Lees artikel »

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »