Apollo 13 Game wijst IT’ers Dunea de weg

Waterbedrijf Dunea kiest voor serious gaming om IT'ers te leren procesgerichter te werken. In de Apollo 13 Game, gebaseerd op ITIL V3, gaan stress en fun samen op. "De astronaut is onze klant."

In Space Expo in Noordwijk beëindigen 36 IT'ers van waterbedrijf Dunea puffend de ochtendsessie van de Apollo 13 Game. Trainer Eppo Luppes van Getronics Consulting Educational Services wil nog evalueren en richt zich tot cursist Jaap Korving: "Hoe vond je het gaan? Drie woorden graag." De cursist denkt niet lang na: "Aan drie letters heb ik al genoeg." Ha ha, die Jaap. Zo gaat het wel vaker bij serious gaming. Collega's leren elkaar op een ongedwongen manier beter kennen. Samen een educatief spel spelen (lees: een project oefenen) is goed voor de teamspirit maar kan ook behoorlijk stressvol zijn. Je neemt je verantwoordelijkheid want je wilt je teamgenoten natuurlijk niet laten vallen. Zeker niet als je samen naar de maan vliegt.

Drie trainers van Getronics sturen vandaag drie teams van 12 mensen aan. De trainers spelen de rol van astronaut. Ze briefen de incidenten door naar het team op aarde, de Mission Control. De opdracht luidt: breng Apollo 13 veilig aan de grond. De teams moeten hun budget in de gaten houden (ze krijgen elk 220 miljoen dollar), de rollen verdelen, anticiperen op situaties aan boord, reflecteren op het spelproces en reflecteren op de Dunea-situatie.

Tijdens het spel wordt de legendarische vlucht uit 1970 gesimuleerd. De astronauten Lovell, Swigert en Haise werden op 11 april 1970 gelanceerd om onderzoek te doen in het Fra Mauro-gebergte, daar foto's te maken en met een lading maanstenen terug te komen. De vlucht verliep uiterst moeizaam. Al bij de start viel een motor uit. Tijdens de vlucht explodeerde een zuurstoftank. Die diende niet alleen om te ademen maar was ook bestemd voor elektriciteitsproductie. Na de ontploffing liet James Lovell weten: "Houston, we've had a problem out here." Hij keek naar buiten en vervolgde: "We are venting something out into the ... into space. It's a gas of some sort." Het was zuurstof uit de tweede en enige overgebleven zuurstoftank.

Op 322.000 kilometer van de aarde zaten Lovell, Swigert en Haise in de nesten. Zuurstof en elektriciteit werden steeds schaarser. Om het uit te houden moest onder meer de verwarming uit, waardoor de temperatuur zakte tot het vriespunt. Ook ontstonden er problemen met de luchtzuivering, die was berekend op twee astronauten. Filters werden vervangen met karton en plakband. Er volgden een paar bloedstollende dagen. Handmatig stuurde de bemanning Apollo 13 terug. Koerscorrectie werd uitgevoerd aan de hand van de sterren en de stand van de aarde. Deze ‘geslaagde' operatie leidde ertoe dat de raket op 17 april 1970 bij Samoa de Stille Oceaan in zeilde. De astronauten waren moe en ziek, maar leefden alledrie nog, dankzij de goede samenwerking met de Mission Control.

De Apollo 13 Game is gebaseerd op ITIL V3. Het is een intensieve training van één dag waarin ITIL-concepten en processen door de interactiviteit van het spel worden ervaren. De Dunea-medewerkers ontwerpen zelf processen, die na elke ronde worden geëvalueerd en geoptimaliseerd. Alle 24 fases van de vlucht (en het spel) worden betrokken op ITIL. In elke fase moeten er moeilijkheden worden overwonnen.

"Mensen ik krijg alleen maar ruis door." Trainer Jeroen Moolhuijsen is ontevreden over team twee. Een buitenstaander ziet meteen waar het aan schort. De samenwerking verloopt chaotisch. Er wordt vanalles geroepen maar nauwelijks gecommuniceerd. Sommige teamleden zeggen helemaal niets, terwijl dat wel van hen wordt verwacht. "Kolere!" Marc de Visser, salesmanager van Getronics Consulting Educational Services, bekijkt het allemaal met een brede grijns: "Primair gedrag zien we graag. Daarop is het goed feedback geven."

Serious gaming is als onderwijsvorm aan een flinke opmars bezig. Ook vandaag zien we weer waarom: je kunt je er niet aan onttrekken. Trainer Eppo Luppes geeft nog een ander geheim prijs: "De metafoor werkt perfect in games. Doordat je als cursist een rol speelt, ga je meer vanuit je eigen natuur werken. Dat is heel wonderlijk en leidt tot een ongekende betrokkenheid. Een game herinneren mensen zich jaren later nog, een klassikale cursus zijn ze vaak na een week al vergeten."

Uiteindelijk doel is dat de Service Desk en de afdelingen Technisch Beheer en Functioneel Beheer van Dunea beter inzicht krijgen in elkaars processen en efficiënter gaan werken. Frans van Velzen, hoofd Functioneel Systeembeheer: "Dunea moet procesmatiger gaan werken. Daarin speelt ITIL een belangrijke rol. Vanwege ITIL lopen processen nu dwars door de afdelingen heen terwijl we vroeger alles binnen de afdelingen hielden. Ons financiële systeem communiceert tegenwoordig met tien andere systemen. Die complexiteit en onderlinge afhankelijkheid maakt procesbeheer noodzakelijk. Dit spel wijst ons de weg ernaartoe. De astronaut is onze klant. Tijdens het spelen leren we dat verantwoordelijkheden niet meer hiërarchisch bepaald zijn maar procesmatig. Het is niet meer per definitie de leidinggevende die de knopen doorhakt. Als mensen problemen zien, moeten ze bereid zijn uit hun rol te stappen. Dat proces maken we bij Dunea nu ook mee. Binnen een half jaar denken we onze transitie te hebben voltooid."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Extreem veel IT'ers raken overwerkt en opgebrand

Uit recente studies blijkt dat IT'ers vijf keer meer kans hebben op een burn-out dan andere professionals. Gaat de IT-sector ten onder aan het eigen succes? "Durf eens te falen."

Lees artikel »

Nanoknutselen in de cleanroom van TU Delft

Het Else Kooi Lab van de TU Delft is een cleanroom van wereldformaat. Op 20 maart mocht de pers naar binnen. "De volgende stap? Deeltjes isoleren op atomair niveau op één chip."

Lees artikel »

Hoe gaan we dat doen, samenwerken met bots?

Volgens leiderschapsgoeroe Joseph Folkman stelt AI nieuwe eisen aan managers. Ze moeten kunnen samenwerken in hybride teams met bots en mensen die (soms) meer weten dan zij.

Lees artikel »

“Wat gezondheid is mag iedereen zelf bepalen”

Noord-Limburg wil de gezondste regio van Nederland worden en heeft grootse plannen. Het klinkt aantrekkelijk maar een burgerraadslid uit Horst aan de Maas heeft felle kritiek.

Lees artikel »

Securityproject Melissa hackt Russische hackers

Na Deadbolt en Genesis Market werd onlangs de hackersgroep Qakbot opgerold, mede dankzij het cybersecurityproject Melissa. Arwi van der Sluijs is er trots op en vertelt.

Lees artikel »

Pfas-zaak Dordrecht zet forever chemicals op radar

Het gevaar van pfas voor de volksgezondheid is niet meer te bagatelliseren door de recente rechtszaak tegen Chemours in Dordrecht. Maar pfas is here to stay. Hoe nu verder?

Lees artikel »

Het wonder van geperst, verhit en gefilterd gras

Start-up Grassa claimt meer eiwit uit gras te kunnen halen dan de koe. Gras is niets minder dan een wonderplantje volgens directeur Rieks Smook: "Er kan zoveel méér met gras."

Lees artikel »

Moleculair bioloog over gedrag en kwantumfysica

Moleculair bioloog en therapeut Lianne Hermers gebruikt de kwantumfysica om bewustzijnskracht te ontdekken. Haar cliënten lossen mentale problemen zelf op zonder pillen.

Lees artikel »

Overvolle binnensteden hunkeren naar fresh air

Bedrijfsbussen op diesel mogen vanaf 2025 veel Nederlandse stadscentra niet meer in. Met elektrische steps, cargo-bikes en (bak)fietsen vinden monteurs hun weg in de binnenstad.

Lees artikel »

Google wil onze medische data, maar wat willen wij?

Care Studio van Google Health heeft aangekondigd in de VS patiëntendossiers te willen gaan beheren. Huisarts Huib Rutten ziet risico's: "De regie moet altijd bij de patiënt blijven."

Lees artikel »