Apollo 13 Game wijst IT’ers Dunea de weg

Waterbedrijf Dunea kiest voor serious gaming om IT'ers te leren procesgerichter te werken. In de Apollo 13 Game, gebaseerd op ITIL V3, gaan stress en fun samen op. "De astronaut is onze klant."

In Space Expo in Noordwijk beëindigen 36 IT'ers van waterbedrijf Dunea puffend de ochtendsessie van de Apollo 13 Game. Trainer Eppo Luppes van Getronics Consulting Educational Services wil nog evalueren en richt zich tot cursist Jaap Korving: "Hoe vond je het gaan? Drie woorden graag." De cursist denkt niet lang na: "Aan drie letters heb ik al genoeg." Ha ha, die Jaap. Zo gaat het wel vaker bij serious gaming. Collega's leren elkaar op een ongedwongen manier beter kennen. Samen een educatief spel spelen (lees: een project oefenen) is goed voor de teamspirit maar kan ook behoorlijk stressvol zijn. Je neemt je verantwoordelijkheid want je wilt je teamgenoten natuurlijk niet laten vallen. Zeker niet als je samen naar de maan vliegt.

Drie trainers van Getronics sturen vandaag drie teams van 12 mensen aan. De trainers spelen de rol van astronaut. Ze briefen de incidenten door naar het team op aarde, de Mission Control. De opdracht luidt: breng Apollo 13 veilig aan de grond. De teams moeten hun budget in de gaten houden (ze krijgen elk 220 miljoen dollar), de rollen verdelen, anticiperen op situaties aan boord, reflecteren op het spelproces en reflecteren op de Dunea-situatie.

Tijdens het spel wordt de legendarische vlucht uit 1970 gesimuleerd. De astronauten Lovell, Swigert en Haise werden op 11 april 1970 gelanceerd om onderzoek te doen in het Fra Mauro-gebergte, daar foto's te maken en met een lading maanstenen terug te komen. De vlucht verliep uiterst moeizaam. Al bij de start viel een motor uit. Tijdens de vlucht explodeerde een zuurstoftank. Die diende niet alleen om te ademen maar was ook bestemd voor elektriciteitsproductie. Na de ontploffing liet James Lovell weten: "Houston, we've had a problem out here." Hij keek naar buiten en vervolgde: "We are venting something out into the ... into space. It's a gas of some sort." Het was zuurstof uit de tweede en enige overgebleven zuurstoftank.

Op 322.000 kilometer van de aarde zaten Lovell, Swigert en Haise in de nesten. Zuurstof en elektriciteit werden steeds schaarser. Om het uit te houden moest onder meer de verwarming uit, waardoor de temperatuur zakte tot het vriespunt. Ook ontstonden er problemen met de luchtzuivering, die was berekend op twee astronauten. Filters werden vervangen met karton en plakband. Er volgden een paar bloedstollende dagen. Handmatig stuurde de bemanning Apollo 13 terug. Koerscorrectie werd uitgevoerd aan de hand van de sterren en de stand van de aarde. Deze ‘geslaagde' operatie leidde ertoe dat de raket op 17 april 1970 bij Samoa de Stille Oceaan in zeilde. De astronauten waren moe en ziek, maar leefden alledrie nog, dankzij de goede samenwerking met de Mission Control.

De Apollo 13 Game is gebaseerd op ITIL V3. Het is een intensieve training van één dag waarin ITIL-concepten en processen door de interactiviteit van het spel worden ervaren. De Dunea-medewerkers ontwerpen zelf processen, die na elke ronde worden geëvalueerd en geoptimaliseerd. Alle 24 fases van de vlucht (en het spel) worden betrokken op ITIL. In elke fase moeten er moeilijkheden worden overwonnen.

"Mensen ik krijg alleen maar ruis door." Trainer Jeroen Moolhuijsen is ontevreden over team twee. Een buitenstaander ziet meteen waar het aan schort. De samenwerking verloopt chaotisch. Er wordt vanalles geroepen maar nauwelijks gecommuniceerd. Sommige teamleden zeggen helemaal niets, terwijl dat wel van hen wordt verwacht. "Kolere!" Marc de Visser, salesmanager van Getronics Consulting Educational Services, bekijkt het allemaal met een brede grijns: "Primair gedrag zien we graag. Daarop is het goed feedback geven."

Serious gaming is als onderwijsvorm aan een flinke opmars bezig. Ook vandaag zien we weer waarom: je kunt je er niet aan onttrekken. Trainer Eppo Luppes geeft nog een ander geheim prijs: "De metafoor werkt perfect in games. Doordat je als cursist een rol speelt, ga je meer vanuit je eigen natuur werken. Dat is heel wonderlijk en leidt tot een ongekende betrokkenheid. Een game herinneren mensen zich jaren later nog, een klassikale cursus zijn ze vaak na een week al vergeten."

Uiteindelijk doel is dat de Service Desk en de afdelingen Technisch Beheer en Functioneel Beheer van Dunea beter inzicht krijgen in elkaars processen en efficiënter gaan werken. Frans van Velzen, hoofd Functioneel Systeembeheer: "Dunea moet procesmatiger gaan werken. Daarin speelt ITIL een belangrijke rol. Vanwege ITIL lopen processen nu dwars door de afdelingen heen terwijl we vroeger alles binnen de afdelingen hielden. Ons financiële systeem communiceert tegenwoordig met tien andere systemen. Die complexiteit en onderlinge afhankelijkheid maakt procesbeheer noodzakelijk. Dit spel wijst ons de weg ernaartoe. De astronaut is onze klant. Tijdens het spelen leren we dat verantwoordelijkheden niet meer hiërarchisch bepaald zijn maar procesmatig. Het is niet meer per definitie de leidinggevende die de knopen doorhakt. Als mensen problemen zien, moeten ze bereid zijn uit hun rol te stappen. Dat proces maken we bij Dunea nu ook mee. Binnen een half jaar denken we onze transitie te hebben voltooid."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Wetenschappers zijn het niet helemaal eens over wat burn-out nou precies is maar ‘mentale en emotionele uitputting’ komt aardig in de buurt. Dat je daardoor niet of slecht functioneert lijkt een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »

Uitstervend beroep: natuursteenbewerker

Voor steenhouwers is er in heel Nederland nog één opleiding, die jaarlijks een handjevol vakmensen aflevert voor de hele branche. Bij restauratiebedrijf Slotboom Steenhouwers staan klanten in de rij. “Jemig, bestaat dat vak nog?”

Lees artikel »

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games als League of Legends en Call of Duty speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken. Dat kan nieuw talent opleveren.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken (om geen burn-out te krijgen) is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »