Apollo 13 Game wijst IT’ers Dunea de weg

Waterbedrijf Dunea kiest voor serious gaming om IT'ers te leren procesgerichter te werken. In de Apollo 13 Game, gebaseerd op ITIL V3, gaan stress en fun samen op. "De astronaut is onze klant."

In Space Expo in Noordwijk beëindigen 36 IT'ers van waterbedrijf Dunea puffend de ochtendsessie van de Apollo 13 Game. Trainer Eppo Luppes van Getronics Consulting Educational Services wil nog evalueren en richt zich tot cursist Jaap Korving: "Hoe vond je het gaan? Drie woorden graag." De cursist denkt niet lang na: "Aan drie letters heb ik al genoeg." Ha ha, die Jaap. Zo gaat het wel vaker bij serious gaming. Collega's leren elkaar op een ongedwongen manier beter kennen. Samen een educatief spel spelen (lees: een project oefenen) is goed voor de teamspirit maar kan ook behoorlijk stressvol zijn. Je neemt je verantwoordelijkheid want je wilt je teamgenoten natuurlijk niet laten vallen. Zeker niet als je samen naar de maan vliegt.

Drie trainers van Getronics sturen vandaag drie teams van 12 mensen aan. De trainers spelen de rol van astronaut. Ze briefen de incidenten door naar het team op aarde, de Mission Control. De opdracht luidt: breng Apollo 13 veilig aan de grond. De teams moeten hun budget in de gaten houden (ze krijgen elk 220 miljoen dollar), de rollen verdelen, anticiperen op situaties aan boord, reflecteren op het spelproces en reflecteren op de Dunea-situatie.

Tijdens het spel wordt de legendarische vlucht uit 1970 gesimuleerd. De astronauten Lovell, Swigert en Haise werden op 11 april 1970 gelanceerd om onderzoek te doen in het Fra Mauro-gebergte, daar foto's te maken en met een lading maanstenen terug te komen. De vlucht verliep uiterst moeizaam. Al bij de start viel een motor uit. Tijdens de vlucht explodeerde een zuurstoftank. Die diende niet alleen om te ademen maar was ook bestemd voor elektriciteitsproductie. Na de ontploffing liet James Lovell weten: "Houston, we've had a problem out here." Hij keek naar buiten en vervolgde: "We are venting something out into the ... into space. It's a gas of some sort." Het was zuurstof uit de tweede en enige overgebleven zuurstoftank.

Op 322.000 kilometer van de aarde zaten Lovell, Swigert en Haise in de nesten. Zuurstof en elektriciteit werden steeds schaarser. Om het uit te houden moest onder meer de verwarming uit, waardoor de temperatuur zakte tot het vriespunt. Ook ontstonden er problemen met de luchtzuivering, die was berekend op twee astronauten. Filters werden vervangen met karton en plakband. Er volgden een paar bloedstollende dagen. Handmatig stuurde de bemanning Apollo 13 terug. Koerscorrectie werd uitgevoerd aan de hand van de sterren en de stand van de aarde. Deze ‘geslaagde' operatie leidde ertoe dat de raket op 17 april 1970 bij Samoa de Stille Oceaan in zeilde. De astronauten waren moe en ziek, maar leefden alledrie nog, dankzij de goede samenwerking met de Mission Control.

De Apollo 13 Game is gebaseerd op ITIL V3. Het is een intensieve training van één dag waarin ITIL-concepten en processen door de interactiviteit van het spel worden ervaren. De Dunea-medewerkers ontwerpen zelf processen, die na elke ronde worden geëvalueerd en geoptimaliseerd. Alle 24 fases van de vlucht (en het spel) worden betrokken op ITIL. In elke fase moeten er moeilijkheden worden overwonnen.

"Mensen ik krijg alleen maar ruis door." Trainer Jeroen Moolhuijsen is ontevreden over team twee. Een buitenstaander ziet meteen waar het aan schort. De samenwerking verloopt chaotisch. Er wordt vanalles geroepen maar nauwelijks gecommuniceerd. Sommige teamleden zeggen helemaal niets, terwijl dat wel van hen wordt verwacht. "Kolere!" Marc de Visser, salesmanager van Getronics Consulting Educational Services, bekijkt het allemaal met een brede grijns: "Primair gedrag zien we graag. Daarop is het goed feedback geven."

Serious gaming is als onderwijsvorm aan een flinke opmars bezig. Ook vandaag zien we weer waarom: je kunt je er niet aan onttrekken. Trainer Eppo Luppes geeft nog een ander geheim prijs: "De metafoor werkt perfect in games. Doordat je als cursist een rol speelt, ga je meer vanuit je eigen natuur werken. Dat is heel wonderlijk en leidt tot een ongekende betrokkenheid. Een game herinneren mensen zich jaren later nog, een klassikale cursus zijn ze vaak na een week al vergeten."

Uiteindelijk doel is dat de Service Desk en de afdelingen Technisch Beheer en Functioneel Beheer van Dunea beter inzicht krijgen in elkaars processen en efficiënter gaan werken. Frans van Velzen, hoofd Functioneel Systeembeheer: "Dunea moet procesmatiger gaan werken. Daarin speelt ITIL een belangrijke rol. Vanwege ITIL lopen processen nu dwars door de afdelingen heen terwijl we vroeger alles binnen de afdelingen hielden. Ons financiële systeem communiceert tegenwoordig met tien andere systemen. Die complexiteit en onderlinge afhankelijkheid maakt procesbeheer noodzakelijk. Dit spel wijst ons de weg ernaartoe. De astronaut is onze klant. Tijdens het spelen leren we dat verantwoordelijkheden niet meer hiërarchisch bepaald zijn maar procesmatig. Het is niet meer per definitie de leidinggevende die de knopen doorhakt. Als mensen problemen zien, moeten ze bereid zijn uit hun rol te stappen. Dat proces maken we bij Dunea nu ook mee. Binnen een half jaar denken we onze transitie te hebben voltooid."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

"Installatiebedrijven, hou vooral die achterdeur dicht"

Van de instromende jongeren in de installatiebranche vertrekt 55 procent binnen twee jaar. Dramatisch! Directeur Sven Asijee van Wij Techniek moet de exodus stoppen.

Lees artikel »

Onbewerkt en biologisch voedsel écht (niet) beter

Door corona en problemen in slachthuizen is de consument scherp op voedselveiligheid. Toch biedt ook lokaal, onbewerkt en biologisch voedsel geen enkele garantie.

Lees artikel »

Op welke technologie zet kleine retailer zijn centen?

Hoe ziet een kleine retailer het verschil tussen een nutteloze hype en een onmisbare technologische doorbraak? Een verhaal over beacons, bitcoins, blockchain en bankmakerij.

Lees artikel »

Stedentransformatie: van grauwgrijs naar frisgroen

Slim toegepaste vegetatie in steden werkt positief op klimaatopgave, biodiversiteit, watermanagement en verkoeling in hete zomers. Hoe vergroenen we onze steden?

Lees artikel »

Digitale zelfhulp zonder pil of psychiater in opkomst

Huisartsen hebben door de coronacrisis minder tijd voor depressies, sociale fobieën en eenzaamheid. Gelukkig zijn er apps voor zelfhulp bij psychische klachten.

Lees artikel »

Zelfsturende teams bij bouwer BINX Smartility

Wie krijgt de schuld? Van de vechtcultuur in de bouwsector lusten de honden geen brood. Bij BINX Smartility in Groenlo hebben ze daar iets op gevonden: zelfsturende teams.

Lees artikel »

Toekomst arbeidsmarkt volgens Wim de Ridder

Google for Jobs komt eraan, wederom een revolutie op de arbeidsmarkt. Waar gaat het naartoe? We vragen het aan visionair Wim de Ridder. "Ik vrees de surveillance-economie."

Lees artikel »

Allergrootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Als oud-Rotterdammer zocht ik het uit. Met de nodige nostalgie.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »