ASN Bank: half duurzaam half dirty

Je hebt weleens van die momenten dat er even iets knapt. Bij mij gebeurde dat vorige week. Als spaarder bij de ASN Bank (sinds 2008) las ik in de media dat de helft van de inleg van spaarders helemaal niet naar duurzame projecten gaat maar linea recta naar moedermaatschappij SNS Reaal. Het geld wordt gebruikt om de hypotheken van SNS Bank te financieren. Oef!

Toen in 2008 de kredietcrisis in volle hevigheid losbarstte, besloot ik mijn zuurverdiende spaarcentjes over te hevelen van ABN Amro naar een betere bank, een bank die haar klanten serieus neemt, een bank die verstandige dingen doet met geld. Ik twijfelde tussen de ASN Bank en Triodos. Aangezien een kennis van me, die bij de ASN Bank werkte, me geruststellend liet weten dat de ASN Bank een eigen bankgarantie heeft en een eigen beleid, koos ik voor de eerste. Eventuele verstrengeling van belangen met de door mij niet hooggeachte moedermaatschappij zette ik uit mijn hoofd.

Het geloof in de goede zaak werd sterker. Mijn vertrouwen in duurzame idealen werd gevoed door krachtige reclamecampagnes. Op radio en tv en in het huisblad Ideaal kreeg ik als klant steeds weer lieve woordjes ingefluisterd. Dat bleef hangen. De ASN Bank... dat is toch die bank van wind en zon en biomassa? Van beginnende fietsenmakers uit India? Sympathieke cacaoboertjes uit Malawi? Idealistische startups met hippe brillen en duurzame dromen? Mannen en vrouwen met hun hart op de juiste plaats. Het beeld was op mijn netvlies gekrast. Goed reclamebureau! Over financieren van de hypotheken van de SNS Bank heb ik nooit iets gelezen. Misschien heb ik de point gemist, of de kleine lettertjes.

Ondertussen was ik een gretige consument van economisch en financieel nieuws en waren de problemen bij moedermaatschappij SNS Reaal me natuurlijk niet ontgaan. Ik wist dat de SNS Bank afgelopen zomer besloot te gaan zoeken naar een oplossing samen met de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. En dan weet je het wel. Goldman Sachs is een bank die ‘zoveel mogelijk geld verdienen aan klanten' als beleid heeft en is vergeten dat ‘klanten zo goed mogelijk helpen' de primaire taak hoort te zijn van elke (!) dienstverlener. Wat dit betreft kan ik de Tegenlicht-documentaire ‘Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland' uit 2012 aanraden. Die geeft een onthutsend beeld van de handel en wandel van directeur Lloyd Blankfein en zijn succesvolle crew.

SNS Reaal en Goldman Sachs, ik vond het een onaangename combi, zo dicht op de huid van mijn duurzame ASN Bank. Rare berichten over de ASN Bank verschenen er ondertussen niet. En ik ging er maar liever niet naar op zoek ook. Ik wilde het eigenlijk allemaal niet weten. Tot ik vorige week met de neus op de feiten werd gedrukt. In de Volkskrant las ik een bericht waaruit bleek dat een flink deel van de inleg linea recta naar de SNS Bank gaat om de vastgoedpoot te stutten. Als de SNS Bank nou verstandige dingen met het geld zou doen, was dit nog wel te pruimen, maar het ging hier over the same old dirty story: onverantwoord bestuur. Zoals we weten is het meestal de belastingbetaler die de plooien dan weer glad mag strijken.

Als klant van de ASN Bank voel ik me misleid. Ik heb inmiddels contact opgenomen met de afdeling communicatie, nu niet als klant maar als participerend journalist. Ik liet hen weten dat ik een ingezonden stuk wilde in hun huisblad Ideaal. Lang hoefde ik niet op een reactie te wachten. Communicatiemanager Monique Messelink mailde me diezelfde dag nog: "Ik kan mij uw zorg en vragen voorstellen. Ik wil echter aangeven dat wij met volle overtuiging invulling geven aan onze duurzame missie.
Daarmee doen wij dus inderdaad goede dingen met uw geld. Dingen die bijdragen aan deze missie. Deze zijn vastgelegd in transparante criteria en issuepapers."

Messelink liet fijntjes weten mijn aanbod een stuk te leveren aan Ideaal zeer te waarderen. Maar helaas, Ideaal bood geen ruimte voor ingezonden stukken met persoonlijke ervaringen. Messlink: "Wel zullen wij uiteraard de komende tijd extra aandacht besteden aan de actuele ontwikkelingen en wat dat voor u als klant betekent. Wij zijn ervan overtuigd dat wij daarmee een nuttige bijdrage aan de duurzame samenleving leveren en hopen dat namens u ook in de toekomst te kunnen blijven doen."

Die had ik zelf ook kunnen verzinnen. Wàt een slappe hap! Ik noem het hogere misleidingskunst.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Op welke technologie zet kleine retailer zijn centen?

Hoe ziet een kleine retailer het verschil tussen een nutteloze hype en een onmisbare technologische doorbraak? Een verhaal over beacons, bitcoins, blockchain en bankmakerij.

Lees artikel »

Stedentransformatie: van grauwgrijs naar frisgroen

Slim toegepaste vegetatie in steden werkt positief op klimaatopgave, biodiversiteit, watermanagement en verkoeling in hete zomers. Hoe vergroenen we onze steden?

Lees artikel »

Digitale zelfhulp zonder pil of psychiater in opkomst

Huisartsen hebben door de coronacrisis minder tijd voor depressies, sociale fobieën en eenzaamheid. Gelukkig zijn er apps voor zelfhulp bij psychische klachten.

Lees artikel »

Zelfsturende teams bij bouwer BINX Smartility

Wie krijgt de schuld? Van de vechtcultuur in de bouwsector lusten de honden geen brood. Bij BINX Smartility in Groenlo hebben ze daar iets op gevonden: zelfsturende teams.

Lees artikel »

Toekomst arbeidsmarkt volgens Wim de Ridder

Google for Jobs komt eraan, wederom een revolutie op de arbeidsmarkt. Waar gaat het naartoe? We vragen het aan visionair Wim de Ridder. "Ik vrees de surveillance-economie."

Lees artikel »

Allergrootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Als oud-Rotterdammer zocht ik het uit. Met de nodige nostalgie.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »

Virtuele restaurants leunen sterk op slimme software

Sterrenkok Ron Blaauw heeft het virtuele restaurant ontdekt. En niet alleen hij. Virtuele restaurants zijn trending. “Slag wordt gewonnen door de beste chef met de beste software.”

Lees artikel »

Burgers boos over hoogbouwplannen

Veel gemeentes moeten 'verdichten' en jagen burgers in de gordijnen met hoogbouw. Wat kunnen bouwers doen die de hoogte in gaan en burgers te vriend willen houden?

Lees artikel »