ASN Bank: half duurzaam half dirty

Je hebt weleens van die momenten dat er even iets knapt. Bij mij gebeurde dat vorige week. Als spaarder bij de ASN Bank (sinds 2008) las ik in de media dat de helft van de inleg van spaarders helemaal niet naar duurzame projecten gaat maar linea recta naar moedermaatschappij SNS Reaal. Het geld wordt gebruikt om de hypotheken van SNS Bank te financieren. Oef!

Toen in 2008 de kredietcrisis in volle hevigheid losbarstte, besloot ik mijn zuurverdiende spaarcentjes over te hevelen van ABN Amro naar een betere bank, een bank die haar klanten serieus neemt, een bank die verstandige dingen doet met geld. Ik twijfelde tussen de ASN Bank en Triodos. Aangezien een kennis van me, die bij de ASN Bank werkte, me geruststellend liet weten dat de ASN Bank een eigen bankgarantie heeft en een eigen beleid, koos ik voor de eerste. Eventuele verstrengeling van belangen met de door mij niet hooggeachte moedermaatschappij zette ik uit mijn hoofd.

Het geloof in de goede zaak werd sterker. Mijn vertrouwen in duurzame idealen werd gevoed door krachtige reclamecampagnes. Op radio en tv en in het huisblad Ideaal kreeg ik als klant steeds weer lieve woordjes ingefluisterd. Dat bleef hangen. De ASN Bank... dat is toch die bank van wind en zon en biomassa? Van beginnende fietsenmakers uit India? Sympathieke cacaoboertjes uit Malawi? Idealistische startups met hippe brillen en duurzame dromen? Mannen en vrouwen met hun hart op de juiste plaats. Het beeld was op mijn netvlies gekrast. Goed reclamebureau! Over financieren van de hypotheken van de SNS Bank heb ik nooit iets gelezen. Misschien heb ik de point gemist, of de kleine lettertjes.

Ondertussen was ik een gretige consument van economisch en financieel nieuws en waren de problemen bij moedermaatschappij SNS Reaal me natuurlijk niet ontgaan. Ik wist dat de SNS Bank afgelopen zomer besloot te gaan zoeken naar een oplossing samen met de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. En dan weet je het wel. Goldman Sachs is een bank die ‘zoveel mogelijk geld verdienen aan klanten' als beleid heeft en is vergeten dat ‘klanten zo goed mogelijk helpen' de primaire taak hoort te zijn van elke (!) dienstverlener. Wat dit betreft kan ik de Tegenlicht-documentaire ‘Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland' uit 2012 aanraden. Die geeft een onthutsend beeld van de handel en wandel van directeur Lloyd Blankfein en zijn succesvolle crew.

SNS Reaal en Goldman Sachs, ik vond het een onaangename combi, zo dicht op de huid van mijn duurzame ASN Bank. Rare berichten over de ASN Bank verschenen er ondertussen niet. En ik ging er maar liever niet naar op zoek ook. Ik wilde het eigenlijk allemaal niet weten. Tot ik vorige week met de neus op de feiten werd gedrukt. In de Volkskrant las ik een bericht waaruit bleek dat een flink deel van de inleg linea recta naar de SNS Bank gaat om de vastgoedpoot te stutten. Als de SNS Bank nou verstandige dingen met het geld zou doen, was dit nog wel te pruimen, maar het ging hier over the same old dirty story: onverantwoord bestuur. Zoals we weten is het meestal de belastingbetaler die de plooien dan weer glad mag strijken.

Als klant van de ASN Bank voel ik me misleid. Ik heb inmiddels contact opgenomen met de afdeling communicatie, nu niet als klant maar als participerend journalist. Ik liet hen weten dat ik een ingezonden stuk wilde in hun huisblad Ideaal. Lang hoefde ik niet op een reactie te wachten. Communicatiemanager Monique Messelink mailde me diezelfde dag nog: "Ik kan mij uw zorg en vragen voorstellen. Ik wil echter aangeven dat wij met volle overtuiging invulling geven aan onze duurzame missie.
Daarmee doen wij dus inderdaad goede dingen met uw geld. Dingen die bijdragen aan deze missie. Deze zijn vastgelegd in transparante criteria en issuepapers."

Messelink liet fijntjes weten mijn aanbod een stuk te leveren aan Ideaal zeer te waarderen. Maar helaas, Ideaal bood geen ruimte voor ingezonden stukken met persoonlijke ervaringen. Messlink: "Wel zullen wij uiteraard de komende tijd extra aandacht besteden aan de actuele ontwikkelingen en wat dat voor u als klant betekent. Wij zijn ervan overtuigd dat wij daarmee een nuttige bijdrage aan de duurzame samenleving leveren en hopen dat namens u ook in de toekomst te kunnen blijven doen."

Die had ik zelf ook kunnen verzinnen. Wàt een slappe hap! Ik noem het hogere misleidingskunst.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Mentale begeleiding voor jonge schaatstoppers

‘Niet zeuren’ is de norm in topsport. In de schaatswereld komt men daarvan terug. Coaches Jetske Wiersma (KNSB) en Wouter van der Ploeg (RTC Noord) geloven heilig in mentale begeleiding van schaatstalenten.

Lees artikel »

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Een burn-out wordt wel omschreven als ‘mentale en emotionele uitputting’. Dat je daardoor niet of slecht functioneert is een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »

zeldzaam ambacht: natuursteenbewerker

Voor steenhouwers heeft Nederland nog één opleiding, die jaarlijks een handjevol vakmensen aflevert. Bij Slotboom Steenhouwers staan klanten in de rij. “Jemig, bestaat dat vak nog?”

Lees artikel »

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »