Generatie Einstein niet zo 'business minded'

Uit een recent onderzoek van Universiteit Twente blijkt dat Linkedin het meest interessant is voor recruiters van IT-bedrijven. Deze en andere conclusies zijn op 17 maart tijdens het congres Emerce E-HRM gepresenteerd door universitair docent Martijn van Velzen van de Faculteit Management & Bestuur.

We hadden al een vermoeden, en dat vermoeden is nu door Universiteit Twente bevestigd: generatie Y -ofwel Einstein, gemiddelde leeftijd 23 jaar- gebruikt sociale netwerken vooral ‘voor de leuk' en veel minder voor baanoriëntatie of het aanknopen van zakelijke contacten. Deze en andere conclusies zijn op 17 maart tijdens het congres Emerce E-HRM gepresenteerd door universitair docent Martijn van Velzen van de Faculteit Management & Bestuur. Van Velzen voerde het onderzoek uit samen met Tanya Bondarouk (universitair hoofddocent) en René Klerks (student Business Administration). Voor recruiters van IT-bedrijven zijn er wijze lessen uit te trekken.

De onderzoekers vroegen 225 jongeren (voor het grootste deel Nederlandse studenten met een bijbaan) naar hun gebruik van sociale netwerksites. Daaruit bleek -het zal niemand verbazen- dat Hyves (68 procent) en Facebook (68 procent) het meest populair zijn, gevolgd door Linkedin (37 procent) en Twitter (34 procent). Van de respondenten bleek 96 procent online actief te zijn en 15 procent op zoek naar een baan. Van alle respondenten (zowel actieve baanzoekers als niet-actieve baanzoekers) prefereert 52 procent Linkedin voor baanoriëntatie. Facebook (22 procent), Hyves (15 procent) en Twitter (3 procent) volgen op dit onderdeel op gepaste afstand.

De laatste drie worden door Van Velzen ‘hedonistische' netwerksites genoemd ofwel ‘gericht op plezier'. Van Velzen: "Dat lijkt een open deur maar wordt door ons onderzoek nu wetenschappelijk bevestigd. Voor recruiters en marketeers is het goed om te weten dat ze zich op hedonistische sites niet moeten opdringen. Jongeren verwachten bijvoorbeeld niet dat Starbucks daar mensen werft. Starbucks, de lieveling van de massa, wordt geacht er iets te melden over nieuwe koffiesmaken, de muziek die ze in de winkels draaien en de goede doelen die ze steunen. Ook gangbare bedrijven als Albert Heijn of HEMA kunnen zich redelijk zorgeloos op hedonistische netwerksites begeven. Voor een bedrijf als Getronics is dat anders. Getronics is redelijk onbekend, en zeker geen allemansvriend. Getronics moet heel goed nadenken over wat ze op Hyves of Facebook doen. Recruiten lijkt me daar voor hen zeker niet verstandig."

In deel twee van het onderzoek werd geïnventariseerd hoe vijftig grote bedrijven zich profileren op sociale netwerksites (waaronder ook minder bekende als Lunastorm, Bebo en het Chinese RenRen) en hoe generatie Y vacatureinformatie en gebruikersgemak beoordeelde. De netwerksites van onder andere Apple, Dell, Getronics, Google, IBM en Microsoft werden bekeken. Ook KPN, T-Mobile, Ziggo en de IT-dienstverleners Accenture, Deloitte en KPMG werden in het onderzoek betrokken.

Met name de laatste drie bleken zich heel slim en imagobewust te profileren.
Uit het onderzoek blijkt dat generatie Y online minder actief is dan we dachten. Er wordt vooral veel passief ‘geconsumeerd'. Van Velzen: "De frequentie waarmee jongeren hun profiel updaten, gericht zoeken naar informatie, vragen posten en informatie uploaden is zeer bescheiden. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de gemiddelde score met betrekking tot de frequentie van de verschillende activiteiten op Linkedin als voorkeursnetwerk voor het zoeken naar baaninformatie. Op een schaal van 1 tot 5 (tussen nooit en altijd) wordt gemiddeld een 3 gescoord. Dit betekent dat respondenten op Linkedin ‘soms' zoeken naar baangerelateerde informatie. Met deze bescheiden score is Linkedin ook nog eens koploper van alle sociale netwerksites."

Uit een recent onderzoek van Stepstone onder 837 bedrijven blijkt dat maar liefst de helft sociale netwerken gebruikt voor recruitment. Wat voegt het onderzoek van Universiteit Twente daaraan toe? Wat is het belangrijkste nieuws voor recruiters? Van Velzen: "Een recruitmentboodschap op een netwerksite uitzetten is voor een deel de controle verliezen. Dat hoeft niet erg te zijn, het kan ook een verrijking zijn. Hoe dan ook: je hebt het niet helemaal in de hand. Verder moeten recruiters zich realiseren dat ze op elk site een breed publiek aanspreken. Het is geen narrowcasting. Als recruiters teveel een popi jopi-verhaal brengen, zullen de vijftigplussers zich er niet meer in herkennen. Ook belangrijk om te weten is dat elke site haar eigen karakter heeft. Facebook is sophisticated, heel goed voor community building en het tonen van de bedrijfscultuur. Twitter is een teaser. En Hyves, de SBS6 onder de netwerksites, kan nuttig zijn om lager en middelbaar opgeleid personeel te bereiken."

Al met al moeten organisaties heel goed weten wat ze willen op sociale netwerksites voordat ze eraan beginnen, stelt Van Velzen: "Met een krantenadvertentie overtikken ben je er niet. Het is meer dan een gimmick of communicatiekanaal, het is een podium. Social media vragen om een doordachte inbedding in de HRM-strategie. Web 2.0 (en daarmee HRM 2.0) biedt gebruikers de mogelijkheid om content te genereren. Marketeers hebben daar al langer ervaring mee. Zij zijn al gewend Facebook te gebruiken voor employer branding. Ook de recruitmentboodschap moet daarop aansluiten."

Wat Van Velzen in de IT opvalt is dat recruiting for the job aan vervanging toe is en wordt ingehaald door recruiting for the organisation: "Dat komt door de krapte op de arbeidsmarkt. Recruiters moeten op sociale netwerksites dus veel meer laten zien dan alleen een vacature met functie-eisen. Jongeren willen ook worden geïnformeerd over doorgroeimogelijkheden, ze willen de bedrijfscultuur leren kennen en alles horen over bedrijfsuitjes, inclusief testimonials en filmpjes van medewerkers. Van IT-bedrijven wordt een realistic job preview verwacht, een eerlijk en compleet beeld van hun organisatie. Het gaat erom dat gewekte verwachtingen ook echt kunnen worden waargemaakt."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Mentale begeleiding voor jonge schaatstoppers

‘Niet zeuren’ is de norm in topsport. In de schaatswereld komt men daarvan terug. Coaches Jetske Wiersma (KNSB) en Wouter van der Ploeg (RTC Noord) geloven heilig in mentale begeleiding van schaatstalenten.

Lees artikel »

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Een burn-out wordt wel omschreven als ‘mentale en emotionele uitputting’. Dat je daardoor niet of slecht functioneert is een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »

zeldzaam ambacht: natuursteenbewerker

Voor steenhouwers heeft Nederland nog één opleiding, die jaarlijks een handjevol vakmensen aflevert. Bij Slotboom Steenhouwers staan klanten in de rij. “Jemig, bestaat dat vak nog?”

Lees artikel »

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »