Generatie Einstein niet zo 'business minded'

Uit een recent onderzoek van Universiteit Twente blijkt dat Linkedin het meest interessant is voor recruiters van IT-bedrijven. Deze en andere conclusies zijn op 17 maart tijdens het congres Emerce E-HRM gepresenteerd door universitair docent Martijn van Velzen van de Faculteit Management & Bestuur.

We hadden al een vermoeden, en dat vermoeden is nu door Universiteit Twente bevestigd: generatie Y -ofwel Einstein, gemiddelde leeftijd 23 jaar- gebruikt sociale netwerken vooral ‘voor de leuk' en veel minder voor baanoriëntatie of het aanknopen van zakelijke contacten. Deze en andere conclusies zijn op 17 maart tijdens het congres Emerce E-HRM gepresenteerd door universitair docent Martijn van Velzen van de Faculteit Management & Bestuur. Van Velzen voerde het onderzoek uit samen met Tanya Bondarouk (universitair hoofddocent) en René Klerks (student Business Administration). Voor recruiters van IT-bedrijven zijn er wijze lessen uit te trekken.

De onderzoekers vroegen 225 jongeren (voor het grootste deel Nederlandse studenten met een bijbaan) naar hun gebruik van sociale netwerksites. Daaruit bleek -het zal niemand verbazen- dat Hyves (68 procent) en Facebook (68 procent) het meest populair zijn, gevolgd door Linkedin (37 procent) en Twitter (34 procent). Van de respondenten bleek 96 procent online actief te zijn en 15 procent op zoek naar een baan. Van alle respondenten (zowel actieve baanzoekers als niet-actieve baanzoekers) prefereert 52 procent Linkedin voor baanoriëntatie. Facebook (22 procent), Hyves (15 procent) en Twitter (3 procent) volgen op dit onderdeel op gepaste afstand.

De laatste drie worden door Van Velzen ‘hedonistische' netwerksites genoemd ofwel ‘gericht op plezier'. Van Velzen: "Dat lijkt een open deur maar wordt door ons onderzoek nu wetenschappelijk bevestigd. Voor recruiters en marketeers is het goed om te weten dat ze zich op hedonistische sites niet moeten opdringen. Jongeren verwachten bijvoorbeeld niet dat Starbucks daar mensen werft. Starbucks, de lieveling van de massa, wordt geacht er iets te melden over nieuwe koffiesmaken, de muziek die ze in de winkels draaien en de goede doelen die ze steunen. Ook gangbare bedrijven als Albert Heijn of HEMA kunnen zich redelijk zorgeloos op hedonistische netwerksites begeven. Voor een bedrijf als Getronics is dat anders. Getronics is redelijk onbekend, en zeker geen allemansvriend. Getronics moet heel goed nadenken over wat ze op Hyves of Facebook doen. Recruiten lijkt me daar voor hen zeker niet verstandig."

In deel twee van het onderzoek werd geïnventariseerd hoe vijftig grote bedrijven zich profileren op sociale netwerksites (waaronder ook minder bekende als Lunastorm, Bebo en het Chinese RenRen) en hoe generatie Y vacatureinformatie en gebruikersgemak beoordeelde. De netwerksites van onder andere Apple, Dell, Getronics, Google, IBM en Microsoft werden bekeken. Ook KPN, T-Mobile, Ziggo en de IT-dienstverleners Accenture, Deloitte en KPMG werden in het onderzoek betrokken.

Met name de laatste drie bleken zich heel slim en imagobewust te profileren.
Uit het onderzoek blijkt dat generatie Y online minder actief is dan we dachten. Er wordt vooral veel passief ‘geconsumeerd'. Van Velzen: "De frequentie waarmee jongeren hun profiel updaten, gericht zoeken naar informatie, vragen posten en informatie uploaden is zeer bescheiden. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de gemiddelde score met betrekking tot de frequentie van de verschillende activiteiten op Linkedin als voorkeursnetwerk voor het zoeken naar baaninformatie. Op een schaal van 1 tot 5 (tussen nooit en altijd) wordt gemiddeld een 3 gescoord. Dit betekent dat respondenten op Linkedin ‘soms' zoeken naar baangerelateerde informatie. Met deze bescheiden score is Linkedin ook nog eens koploper van alle sociale netwerksites."

Uit een recent onderzoek van Stepstone onder 837 bedrijven blijkt dat maar liefst de helft sociale netwerken gebruikt voor recruitment. Wat voegt het onderzoek van Universiteit Twente daaraan toe? Wat is het belangrijkste nieuws voor recruiters? Van Velzen: "Een recruitmentboodschap op een netwerksite uitzetten is voor een deel de controle verliezen. Dat hoeft niet erg te zijn, het kan ook een verrijking zijn. Hoe dan ook: je hebt het niet helemaal in de hand. Verder moeten recruiters zich realiseren dat ze op elk site een breed publiek aanspreken. Het is geen narrowcasting. Als recruiters teveel een popi jopi-verhaal brengen, zullen de vijftigplussers zich er niet meer in herkennen. Ook belangrijk om te weten is dat elke site haar eigen karakter heeft. Facebook is sophisticated, heel goed voor community building en het tonen van de bedrijfscultuur. Twitter is een teaser. En Hyves, de SBS6 onder de netwerksites, kan nuttig zijn om lager en middelbaar opgeleid personeel te bereiken."

Al met al moeten organisaties heel goed weten wat ze willen op sociale netwerksites voordat ze eraan beginnen, stelt Van Velzen: "Met een krantenadvertentie overtikken ben je er niet. Het is meer dan een gimmick of communicatiekanaal, het is een podium. Social media vragen om een doordachte inbedding in de HRM-strategie. Web 2.0 (en daarmee HRM 2.0) biedt gebruikers de mogelijkheid om content te genereren. Marketeers hebben daar al langer ervaring mee. Zij zijn al gewend Facebook te gebruiken voor employer branding. Ook de recruitmentboodschap moet daarop aansluiten."

Wat Van Velzen in de IT opvalt is dat recruiting for the job aan vervanging toe is en wordt ingehaald door recruiting for the organisation: "Dat komt door de krapte op de arbeidsmarkt. Recruiters moeten op sociale netwerksites dus veel meer laten zien dan alleen een vacature met functie-eisen. Jongeren willen ook worden geïnformeerd over doorgroeimogelijkheden, ze willen de bedrijfscultuur leren kennen en alles horen over bedrijfsuitjes, inclusief testimonials en filmpjes van medewerkers. Van IT-bedrijven wordt een realistic job preview verwacht, een eerlijk en compleet beeld van hun organisatie. Het gaat erom dat gewekte verwachtingen ook echt kunnen worden waargemaakt."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Extreem veel IT'ers raken overwerkt en opgebrand

Uit recente studies blijkt dat IT'ers vijf keer meer kans hebben op een burn-out dan andere professionals. Gaat de IT-sector ten onder aan het eigen succes? "Durf eens te falen."

Lees artikel »

Nanoknutselen in de cleanroom van TU Delft

Het Else Kooi Lab van de TU Delft is een cleanroom van wereldformaat. Op 20 maart mocht de pers naar binnen. "De volgende stap? Deeltjes isoleren op atomair niveau op één chip."

Lees artikel »

Hoe gaan we dat doen, samenwerken met bots?

Volgens leiderschapsgoeroe Joseph Folkman stelt AI nieuwe eisen aan managers. Ze moeten kunnen samenwerken in hybride teams met bots en mensen die (soms) meer weten dan zij.

Lees artikel »

“Wat gezondheid is mag iedereen zelf bepalen”

Noord-Limburg wil de gezondste regio van Nederland worden en heeft grootse plannen. Het klinkt aantrekkelijk maar een burgerraadslid uit Horst aan de Maas heeft felle kritiek.

Lees artikel »

Securityproject Melissa hackt Russische hackers

Na Deadbolt en Genesis Market werd onlangs de hackersgroep Qakbot opgerold, mede dankzij het cybersecurityproject Melissa. Arwi van der Sluijs is er trots op en vertelt.

Lees artikel »

Pfas-zaak Dordrecht zet forever chemicals op radar

Het gevaar van pfas voor de volksgezondheid is niet meer te bagatelliseren door de recente rechtszaak tegen Chemours in Dordrecht. Maar pfas is here to stay. Hoe nu verder?

Lees artikel »

Het wonder van geperst, verhit en gefilterd gras

Start-up Grassa claimt meer eiwit uit gras te kunnen halen dan de koe. Gras is niets minder dan een wonderplantje volgens directeur Rieks Smook: "Er kan zoveel méér met gras."

Lees artikel »

Moleculair bioloog over gedrag en kwantumfysica

Moleculair bioloog en therapeut Lianne Hermers gebruikt de kwantumfysica om bewustzijnskracht te ontdekken. Haar cliënten lossen mentale problemen zelf op zonder pillen.

Lees artikel »

Overvolle binnensteden hunkeren naar fresh air

Bedrijfsbussen op diesel mogen vanaf 2025 veel Nederlandse stadscentra niet meer in. Met elektrische steps, cargo-bikes en (bak)fietsen vinden monteurs hun weg in de binnenstad.

Lees artikel »

Google wil onze medische data, maar wat willen wij?

Care Studio van Google Health heeft aangekondigd in de VS patiëntendossiers te willen gaan beheren. Huisarts Huib Rutten ziet risico's: "De regie moet altijd bij de patiënt blijven."

Lees artikel »