Houtprinter Timberprint.nl een kei in e-commerce

Printen op hout verovert Nederland. Anderhalf jaar geleden had nog niemand van de techniek gehoord. Inmiddels zijn er ruim dertig aanbieders (waaronder HEMA). Het begon allemaal in het Overijsselse Nieuwleusen, waar Raymon Koggel van Alvasi Reclame wat experimenten deed en de aandacht trok van de redactie van Boer Zoekt Vrouw. "Sindsdien is het booming. Plankgas!"

Eikenhout, geperst bamboe, vurenhout, multiplex en de West-Afrikaanse houtsoort ayous zijn ontdekt door ’s lands meest innovatieve printbedrijven. En dat is eigenlijk niet zo vreemd. Hout staat voor sfeer en emotie. Elke houtsoort heeft zijn eigen karakter, elke plank zijn eigen unieke patroon van noesten en vlammen. Met name portretten krijgen daardoor extra karakter. Waar een olijke kleuter goed uitkomt op whitewash vuren, wordt een doorleefde vijftiger (met baard) pas echt stoer op eiken.

Het vernieuwende procédé komt uit de koker van Raymon Koggel (26), eigenaar van Alvasi Reclame uit Nieuwleusen. Anderhalf jaar geleden maakte hij “zomaar wat ontwerpjes” op hout. Die trokken toevallig de aandacht van Blue Circle, de productiemaatschappij van het tv-programma Boer Zoekt Vrouw. Blue Circle vroeg Koggel de vijf boeren die een speeddate kregen allemaal uit te printen op hout. Dat viel in de smaak en het regende vervolgens telefoontjes. Koggel besloot een tweede bedrijf te beginnen naast Alvasi Reclame: Timberprint.nl.

Bordjes printen
Al op zijn 16ste wist Raymon Koggel dat hij ondernemer wilde worden. Na een jaartje Grafisch Lyceum hield hij zijn studie voor gezien. Hij runde een tijdje een internet-textieldrukkerij en besloot In 2007 voor zichzelf een kleine Roland-printer te kopen. Alvasi Reclame was geboren. Koggel: “Ik ging bordjes printen voor langs voetbalvelden hier in de buurt. Als iemand me erover aansprak, was de connectie gelegd. Zou ik misschien de auto kunnen doen? De huisstijl? De gevel? Ik vraag altijd door. Soms komen ze hier voor een stickertje van 150 euro en wordt het uiteindelijk een project van een ton.”

Wat er ook maar moet gebeuren, volgens Koggel kan het altijd mooier, sneller, goedkoper en efficiënter. Zijn aanpak blijkt te werken. Aan opdrachtgevers heeft het hem nooit ontbroken en steeds opnieuw moest er weer een grotere printer worden aangeschaft. In november 2011 kocht hij de huidige Jetrix Flatbed FQ 3015 (bereik: 3.050 x 1.500 x 100 mm). Tegelijkertijd nam hij nieuw personeel in dienst en verhuisde hij naar een groter pand in Nieuwleusen. Koggel: “Dat was een grote stap. Ik vertrouwde er maar op dat het werk bleef komen. Dat is ook gebeurd, voor Alvasi Reclame èn voor Timberprint.nl, dat in de maand april 8.300 unieke bezoekers had en een omzet van 17.500 euro draaide. Leuk voor erbij, toch?”

Leuk zeker, maar printen op hout is niet zonder risico. Hout is een natuurproduct dat ‘werkt’. Sommige houtsoorten zuigen inkt op als een spons. Hout kan onvoorspelbaar reageren op vocht en hitte, gaan uitzetten, bobbelen of barsten. In een grote print met meerdere planken naast elkaar kunnen er hoogteverschillen optreden van soms wel enkele centimeters. Dat maakt het printen lastig.

Koggel: “Je loopt het risico de printkoppen te raken tijdens het printen. Zo’n FQ 3015 heeft 12 Q-classe koppen van 2.400 euro per stuk. Een beschadiging loopt al snel in de tienduizenden euro’s. Om het risico te beperken, printen wij het hele paneel ineens. Ook printen we altijd op dezelfde dag dat we het paneel getimmerd hebben, om de werking van het hout in de hand te houden. Om die reden willen we ook alle apparatuur zelf in huis hebben. We hebben onze eigen zaagmachines. Zo houden we grip op de snelheid en kwaliteit van de hele productielijn.”

Automatisering
Het succesvolle businessmodel van Timberprint.nl blijft niet onopgemerkt. Op 26 maart 2014 stond Koggel in Huis ter Duin in Noordwijk op het podium tussen ‘grote jongens’ als Bol.com, Wehkamp en Coolblue tijdens de uitreiking van de Thuiswinkel Awards 2014. Timberprint.nl ging met 32.700 euro naar huis in de categorie ‘beste startende webwinkel’. De jury vond Koggel ‘een bevlogen ondernemer’ met een webshop die verdomd goed in elkaar zit.

De award noemt hij “een trampoline, geen springplank” voor het hele team, dat steeds groter wordt. Bij Alvasi Reclame werken inmiddels zeven mensen, bij Timberprint.nl staan er twee op de loonlijst. Dat twee medewerkers tientallen houtprints per dag kunnen afleveren is volgens Koggel grotendeels toe te schijven aan de verregaande automatisering. De computer neemt bestellingen aan, zet ze klaar in de printer, geeft klantorders, beheert het kleurenbeleid en snijdt foto’s bij. Alleen timmeren, printen, verzenden en de kwaliteitscontrole is nog handwerk.

Op Timberprint.nl voert de klant zelf de maten en gewenste houtsoort in. Op basis daarvan berekent de computer een totaalprijs. Vijf minuten nadat de klant heeft betaald, is het bestand printklaar, de orderbon uitgeprint en de factuur verwerkt in de administratie. Om dit complexe systeem in de lucht te houden moeten 22 servers (“deels lokaal en deels in de cloud”) met elkaar communiceren, weet Koggel te vertellen. Alle nuttige en nutteloze kengetallen zitten in zijn hoofd.

Automatisering is overigens nooit voltooid. De volgende droom is volautomatische inkoop. Nu moeten de medewerkers nog zelf de voorraden van materialen, papier, schroeven, nietjes en hout in de gaten houden. Ergens eind dit jaar neemt de computer dit over. Ook dat vergt een investering van enkele tonnen.

Wow-effect
Koggel: “Wat een computer doet, hoeven de medewerkers niet te doen. Zulke automatisering is duur, dat klopt, maar daar staat efficiency en schaalvergroting tegenover. Een computer doet in vijf minuten één order, in zes minuten vijf orders en in zeven minuten twintig orders. Afgelopen maandag hebben wij 35 timberprints gemaakt. Dat red je nooit zonder computer.”

Koggel wil vooral "mooie dingen maken" en elke klant "een wow-effect" laten beleven als die een pakketje thuis ontvangt. Het is zijn businessmodel in a nutshell. Koggel: "Als je dat maar lang genoeg volhoudt krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect." Het klinkt als een Cruijffiaanse tegeltjeswijsheid. De inspiratie voor al deze dadendrang vindt hij overigens niet bij het orakel uit Betondorp maar in de vuistdikke ‘ondernemersbijbel' die altijd naast zijn computer ligt, de biografie van Steve Jobs.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Burgers boos over hoogbouwplannen

Veel gemeentes staan voor een stevige verdichtingsopgave en ontkomen niet aan hoogbouw. Maar de weerstand groeit onder burgers. Wat kunnen bouwers doen die de hoogte in gaan en burgers te vriend willen houden?

Lees artikel »

Proef met golfenergie op Texel belooft nogal wat

Uitvinder Erwin Croughs heeft een droom: golfenergie omzetten in elektriciteit. De eerste stap is gezet. Met een subsidie van 2,8 miljoen euro is een pilot gestart voor de kust van Texel.

Lees artikel »

Criminaliteit voorspellen in zenuwcentrum Securitas

Het Securitas Operations Center in Geldrop is het Nederlandse zenuwcentrum van de Zweedse beveiligingsmultinational Securitas. Van hieruit worden klanten en objecten 24/7 beveiligd. Een reportage.

Lees artikel »

Futuroloog over softskills en virtuele oncologen

De ene futuroloog is de andere niet. Onlangs luisterde ik naar een presentatie van Christian Kromme. En ik was onder de indruk. Hierbij een extract van zijn betoog over tech-trends.

Lees artikel »

Nieuwe auto komt (iets) vaker uit de webshop

Volvo en BMW hebben al stappen gezet. Amazon broedt op plannen en Alibaba heeft vending machines waaruit nieuwe auto’s tevoorschijn komen als kroketten uit de muur. En wij hebben Auto.nl.

Lees artikel »

Baanbrekend innoveren in oude RDM-fabriek

Dankzij RDM Makerspace kon de ANWB een slimme fietsverzekering ontwikkelen en Damen Shipyards een scheepsschroef printen in 3D. Een reportage.

Lees artikel »

Afgeschermde blockchain lijkt een tijger van papier

Dat de public blockchain baanbrekend is, zien we aan de opkomst van cryptovaluta. In de slipstream ontstaan projecten met ‘private blockchain’. "Daarmee kun je de waarheid toch weer verdraaien."

Lees artikel »

Vastgoedwereld ontdekt gezonde gebouwen

Op 30 oktober tijdens het congres 'Gezonde gebouwen, gezonde marges' gaf Lara Muller van Blue Building Institute een presentatie over gezonde gebouwen. Een interview.

Lees artikel »

Mentale begeleiding helpt jonge schaatstoppers

‘Niet zeuren’ is de norm in topsport. In de schaatswereld komt men daarvan terug. Coaches Jetske Wiersma en Wouter van der Ploeg geloven in mentale begeleiding van schaatstalenten.

Lees artikel »

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Een burn-out wordt wel omschreven als ‘mentale en emotionele uitputting’. Dat je daardoor niet of slecht functioneert is een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »