IBM's Chef Watson meer dan handig keukenprinsje

Dat IBM's supercomputer Watson subliem jeopardy speelt en geweldig kan schaken, wisten we al. Dat zijn alter-ego Chef Watson fantastische recepten kan schrijven, heeft sterrenkok Onno Kokmeijer van het Okura Hotel onlangs bewezen. Dat Watson de e-commerce op z'n kop gaat zetten, is een boude bewering die Retail Consultant Jerry Stam van IBM wel aandurft.

Watson, exponent van zelflerende computersystemen, herkent spraak, begrijpt de context van complexe vraagstukken en geeft ook nog eens braaf antwoord. Stam: "Met zelflerende computersystemen kunnen we klanten veel beter helpen. De technologie wordt gebruikt om artsen te helpen bij het opstellen van diagnoses en behandelplannen voor kankerpatiënten. De computer observeert, interpreteert, evalueert en maakt beslissingen. Zulke functionaliteiten integreren we in toenemende mate ook in webshops."

Dat laatste kunnen we constateren op de website van The North Face. De computer helpt bij het plannen van je reis naar bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland, geeft informatie over het gebied, het seizoen en wat je nodig hebt aan equipment. Zulke technologie stelt webwinkels in staat te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van de klant, die gepersonaliseerde antwoorden wil. Webshops die daarin mee willen, moeten dit kunnen bieden.

Stam: "In de Twinkle Top 100 zien we dat grote spelers steeds groter worden. De anderen haken af. Je handhaven in de top vraagt om personalisatie, klanten centraal stellen en naadloos communiceren, via welk kanaal dan ook. Gelukkig worden oplossingen met abonnementen in de cloud steeds laagdrempeliger aangeboden. Zo kunnen kleine retailers toch aanhaken op belangrijke ontwikkelingen en klanten op alle contactmomenten goed bedienen. En dat gaat verder dan het scherm van je smartphone, iPad of desktop. Communicatie gaat zich uitstrekken tot in de huiskamer. Het boodschappenlijstje wordt straks gemaakt met stemcommando's, of door het scannen van barcodes." Want een scherm is ook maar een scherm, vindt men bij IBM.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Grootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Journalist en oud-Rotterdammer Ton Verheijen zocht het uit en spreekt zich uit.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »

Virtuele restaurants leunen sterk op slimme software

Sterrenkok Ron Blaauw heeft het virtuele restaurant ontdekt. En niet alleen hij. Virtuele restaurants zijn trending. “De slag wordt gewonnen door beste chef met beste software.”

Lees artikel »

Burgers boos over hoogbouwplannen

Veel gemeentes moeten 'verdichten' en jagen burgers in de gordijnen met hoogbouw. Wat kunnen bouwers doen die de hoogte in gaan en burgers te vriend willen houden?

Lees artikel »

Proef met golfenergie op Texel belooft nogal wat

Uitvinder Erwin Croughs heeft een droom: golfenergie omzetten in elektriciteit. De eerste stap is gezet. Met een subsidie van 2,8 miljoen euro is een pilot gestart voor de kust van Texel.

Lees artikel »

Criminaliteit voorspellen in zenuwcentrum Securitas

In Securitas Operations Center, het Nederlandse zenuwcentrum van de Zweedse beveiligingsmultinational, worden klanten en objecten 24/7 beveiligd. Een reportage.

Lees artikel »

Futuroloog over softskills en virtuele oncologen

De ene futuroloog is de andere niet. Onlangs luisterde ik naar een presentatie van Christian Kromme. En ik was onder de indruk. Hierbij een extract van zijn betoog over tech-trends.

Lees artikel »

Nieuwe auto komt (iets) vaker uit de webshop

Volvo en BMW hebben al stappen gezet. Amazon broedt op plannen en Alibaba heeft vending machines waaruit nieuwe auto’s tevoorschijn komen als kroketten uit de muur. En wij hebben Auto.nl.

Lees artikel »

Samen innoveren in oude RDM-fabriek Heijplaat

Dankzij RDM Makerspace kon de ANWB een slimme fietsverzekering ontwikkelen en Damen Shipyards een scheepsschroef printen in 3D. Een reportage.

Lees artikel »