IBM's Chef Watson meer dan handig keukenprinsje

Dat IBM's supercomputer Watson subliem jeopardy speelt en geweldig kan schaken, wisten we al. Dat zijn alter-ego Chef Watson fantastische recepten kan schrijven, heeft sterrenkok Onno Kokmeijer van het Okura Hotel onlangs bewezen. Dat Watson de e-commerce op z'n kop gaat zetten, is een boude bewering die Retail Consultant Jerry Stam van IBM wel aandurft.

Watson, exponent van zelflerende computersystemen, herkent spraak, begrijpt de context van complexe vraagstukken en geeft ook nog eens braaf antwoord. Stam: "Met zelflerende computersystemen kunnen we klanten veel beter helpen. De technologie wordt gebruikt om artsen te helpen bij het opstellen van diagnoses en behandelplannen voor kankerpatiënten. De computer observeert, interpreteert, evalueert en maakt beslissingen. Zulke functionaliteiten integreren we in toenemende mate ook in webshops."

Dat laatste kunnen we constateren op de website van The North Face. De computer helpt bij het plannen van je reis naar bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland, geeft informatie over het gebied, het seizoen en wat je nodig hebt aan equipment. Zulke technologie stelt webwinkels in staat te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van de klant, die gepersonaliseerde antwoorden wil. Webshops die daarin mee willen, moeten dit kunnen bieden.

Stam: "In de Twinkle Top 100 zien we dat grote spelers steeds groter worden. De anderen haken af. Je handhaven in de top vraagt om personalisatie, klanten centraal stellen en naadloos communiceren, via welk kanaal dan ook. Gelukkig worden oplossingen met abonnementen in de cloud steeds laagdrempeliger aangeboden. Zo kunnen kleine retailers toch aanhaken op belangrijke ontwikkelingen en klanten op alle contactmomenten goed bedienen. En dat gaat verder dan het scherm van je smartphone, iPad of desktop. Communicatie gaat zich uitstrekken tot in de huiskamer. Het boodschappenlijstje wordt straks gemaakt met stemcommando's, of door het scannen van barcodes." Want een scherm is ook maar een scherm, vindt men bij IBM.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Burn-out onder techneuten komt steeds vaker voor

Wetenschappers zijn het niet helemaal eens over wat burn-out nou precies is maar ‘mentale en emotionele uitputting’ komt aardig in de buurt. Dat je daardoor niet of slecht functioneert lijkt een open deur. Het goede nieuws? Een burn-out is te voorkomen.

Lees artikel »

Uitstervend beroep: natuursteenbewerker

Voor steenhouwers is er in heel Nederland nog één opleiding, die jaarlijks een handjevol vakmensen aflevert voor de hele branche. Bij restauratiebedrijf Slotboom Steenhouwers staan klanten in de rij. “Jemig, bestaat dat vak nog?”

Lees artikel »

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games als League of Legends en Call of Duty speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken. Dat kan nieuw talent opleveren.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken (om geen burn-out te krijgen) is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »