IBM's Chef Watson meer dan handig keukenprinsje

Dat IBM's supercomputer Watson subliem jeopardy speelt en geweldig kan schaken, wisten we al. Dat zijn alter-ego Chef Watson fantastische recepten kan schrijven, heeft sterrenkok Onno Kokmeijer van het Okura Hotel onlangs bewezen. Dat Watson de e-commerce op z'n kop gaat zetten, is een boude bewering die Retail Consultant Jerry Stam van IBM wel aandurft.

Watson, exponent van zelflerende computersystemen, herkent spraak, begrijpt de context van complexe vraagstukken en geeft ook nog eens braaf antwoord. Stam: "Met zelflerende computersystemen kunnen we klanten veel beter helpen. De technologie wordt gebruikt om artsen te helpen bij het opstellen van diagnoses en behandelplannen voor kankerpatiënten. De computer observeert, interpreteert, evalueert en maakt beslissingen. Zulke functionaliteiten integreren we in toenemende mate ook in webshops."

Dat laatste kunnen we constateren op de website van The North Face. De computer helpt bij het plannen van je reis naar bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland, geeft informatie over het gebied, het seizoen en wat je nodig hebt aan equipment. Zulke technologie stelt webwinkels in staat te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van de klant, die gepersonaliseerde antwoorden wil. Webshops die daarin mee willen, moeten dit kunnen bieden.

Stam: "In de Twinkle Top 100 zien we dat grote spelers steeds groter worden. De anderen haken af. Je handhaven in de top vraagt om personalisatie, klanten centraal stellen en naadloos communiceren, via welk kanaal dan ook. Gelukkig worden oplossingen met abonnementen in de cloud steeds laagdrempeliger aangeboden. Zo kunnen kleine retailers toch aanhaken op belangrijke ontwikkelingen en klanten op alle contactmomenten goed bedienen. En dat gaat verder dan het scherm van je smartphone, iPad of desktop. Communicatie gaat zich uitstrekken tot in de huiskamer. Het boodschappenlijstje wordt straks gemaakt met stemcommando's, of door het scannen van barcodes." Want een scherm is ook maar een scherm, vindt men bij IBM.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

"Installatiebedrijven, hou vooral die achterdeur dicht"

Van de instromende jongeren in de installatiebranche vertrekt 55 procent binnen twee jaar. Dramatisch! Directeur Sven Asijee van Wij Techniek moet de exodus stoppen.

Lees artikel »

Onbewerkt en biologisch voedsel écht (niet) beter

Door corona en problemen in slachthuizen is de consument scherp op voedselveiligheid. Toch biedt ook lokaal, onbewerkt en biologisch voedsel geen enkele garantie.

Lees artikel »

Op welke technologie zet kleine retailer zijn centen?

Hoe ziet een kleine retailer het verschil tussen een nutteloze hype en een onmisbare technologische doorbraak? Een verhaal over beacons, bitcoins, blockchain en bankmakerij.

Lees artikel »

Stedentransformatie: van grauwgrijs naar frisgroen

Slim toegepaste vegetatie in steden werkt positief op klimaatopgave, biodiversiteit, watermanagement en verkoeling in hete zomers. Hoe vergroenen we onze steden?

Lees artikel »

Digitale zelfhulp zonder pil of psychiater in opkomst

Huisartsen hebben door de coronacrisis minder tijd voor depressies, sociale fobieën en eenzaamheid. Gelukkig zijn er apps voor zelfhulp bij psychische klachten.

Lees artikel »

Zelfsturende teams bij bouwer BINX Smartility

Wie krijgt de schuld? Van de vechtcultuur in de bouwsector lusten de honden geen brood. Bij BINX Smartility in Groenlo hebben ze daar iets op gevonden: zelfsturende teams.

Lees artikel »

Toekomst arbeidsmarkt volgens Wim de Ridder

Google for Jobs komt eraan, wederom een revolutie op de arbeidsmarkt. Waar gaat het naartoe? We vragen het aan visionair Wim de Ridder. "Ik vrees de surveillance-economie."

Lees artikel »

Allergrootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Als oud-Rotterdammer zocht ik het uit. Met de nodige nostalgie.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »