Paasmarketing Hema: de kracht van het woord

Het paarsrode pakje in mijn hand liet aan duidelijkheid niets te wensen over. ORIGINELE ISRAELISCHE MATZES, stond erop. Israelisch zonder puntjes. Op de verpakking las ik dat het krackertje was gemaakt van tarwemeel en water. Verder niks. Lekker zuiver! Geen smaakversterkers, E481 of andere ellende. Grappig! Ik associeerde de Hema namelijk helemaal niet met matzes. Daar moest je toch voor in de speciaalzaak zijn?

Afijn, ik wilde het pakje terugleggen -ben namelijk niet zo van de impulsaankopen- maar draaide het toch nog even om. Mijn oog viel op een tekst: DE MATZES WORDEN GEBAKKEN ONDER SUPERVISIE VAN DE OPPERRABIJN VAN GIVATAYIM. Mijn knieën werden week. Onmiddelijk verdween mijn verzet tegen de aanschaf van een product waarvoor ik niet gekomen was. Het leek wel of ik naar adem stond te happen, in elk geval was ik volkomen van mijn stuk gebracht door deze totaal onverwachte mededeling. Niks Keuringsdienst van Waren, niks Mededingingsautoriteit, TNO of KNMI. Deze boodschap kwam rechtstreeks tot ons van de Opperrabijn. KOSHER VOOR PESACHGEBRUIK, las ik verder. Toe maar. Supervisie. Opperrabijn. Kosher. Pesach. Givatayim. De woorden buitelden over elkaar heen en versmolten tot een mooi avontuur in een ver vakantieland.

Dit product moest ik om de een of andere reden hebben. Als door een insect gebeten zocht ik naar de dichtstbijzijnde kassa. De interpretaties in mijn hoofd bleven maar pruttelen. Givatayim... dat kon nooit ver van Jeruzalem zijn. Met een grijns van onoverwinnelijkheid sloot ik aan in de rij. Deze mooie voorjaarsdag had een onverwachte wending gekregen nu ik dit waardevolle cadeau in ontvangst ging nemen. De Opperrabijn had me gevonden. De cassière lachte me toe. Ook al kwam ik zelf dan niet uit de Joodse traditie: het leven was mooi. Geen twijfel mogelijk. Gretig ritste ik mijn portemonnee open.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Grootste hackathon wereldwijd in Groningen

Dit voorjaar vond in de Groninger Suikerfabriek ’s werelds grootste hackathon voor blockchain en AI plaats. Zo’n 1.500 ‘hackers’ gingen aan de slag met maatschappelijke thema’s.

Lees artikel »

Mijn visie op hoogbouw in toch gezellig Rotterdam

Rotterdam bouwt momenteel extreem hoge woontorens. Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de stad? Journalist en oud-Rotterdammer Ton Verheijen zocht het uit en spreekt zich uit.

Lees artikel »

Eerste steen Amsterdams outletcenter in SugarCity

De eerste steen van ATSO (Amsterdam The Style Outlets) werd gelegd op 21 juni. De voorbereidingen waren complex: “We moesten eerst een nieuw stuk polder creëren.”

Lees artikel »

Virtuele restaurants leunen sterk op slimme software

Sterrenkok Ron Blaauw heeft het virtuele restaurant ontdekt. En niet alleen hij. Virtuele restaurants zijn trending. “De slag wordt gewonnen door beste chef met beste software.”

Lees artikel »

Burgers boos over hoogbouwplannen

Veel gemeentes moeten 'verdichten' en jagen burgers in de gordijnen met hoogbouw. Wat kunnen bouwers doen die de hoogte in gaan en burgers te vriend willen houden?

Lees artikel »

Proef met golfenergie op Texel belooft nogal wat

Uitvinder Erwin Croughs heeft een droom: golfenergie omzetten in elektriciteit. De eerste stap is gezet. Met een subsidie van 2,8 miljoen euro is een pilot gestart voor de kust van Texel.

Lees artikel »

Criminaliteit voorspellen in zenuwcentrum Securitas

In Securitas Operations Center, het Nederlandse zenuwcentrum van de Zweedse beveiligingsmultinational, worden klanten en objecten 24/7 beveiligd. Een reportage.

Lees artikel »

Futuroloog over softskills en virtuele oncologen

De ene futuroloog is de andere niet. Onlangs luisterde ik naar een presentatie van Christian Kromme. En ik was onder de indruk. Hierbij een extract van zijn betoog over tech-trends.

Lees artikel »

Nieuwe auto komt (iets) vaker uit de webshop

Volvo en BMW hebben al stappen gezet. Amazon broedt op plannen en Alibaba heeft vending machines waaruit nieuwe auto’s tevoorschijn komen als kroketten uit de muur. En wij hebben Auto.nl.

Lees artikel »

Samen innoveren in oude RDM-fabriek Heijplaat

Dankzij RDM Makerspace kon de ANWB een slimme fietsverzekering ontwikkelen en Damen Shipyards een scheepsschroef printen in 3D. Een reportage.

Lees artikel »