Rumor around the brand: vijf tips

Veel zakenlui noemen het free publicity. Snelle marketeers die zichzelf héél erg goed vinden, hebben het over rumor around the brand. Hoe u het ook noemt, publiciteit genereren voor uw merk of bedrijf is een vak apart. Vijf tips.

Wees verzekerd van een goed verhaal. Lost u een menselijk, maatschappelijk of bedrijfsmatig probleem op? Bent u uniek of enig in uw soort? Wordt er vaak over uw bedrijf of concept gesproken op verjaardagsfeestjes? Is uw aanpak interessant voor meer dan 50.000 Nederlanders? Hoort u mensen weleens zeggen: Had ik dit zelf maar bedacht? Mooi. U bent in het bezit van een goed verhaal. Zorg dat u het kunt dromen (of laat het uitschrijven door een copywriter) en verspreid het, elke keer weer, op de markt, in de lift, op Facebook en Twitter of tijdens de jaarlijkse netwerkborrel. Een goed verhaal verdient zichzelf terug.

Haak in op de actualiteit. Welke bedrijven en/of ondernemers halen de publiciteit? Degenen die slim inhaken op wat leeft in de maatschappij. Klein voorbeeld. Eind vorig jaar werd er in Amsterdam steen en been geklaagd over de ruimtevretende ‘hummerfiets', de fiets met brede krat op de voordrager, die in de fietsparkeergarage ruimte inneemt voor twee. Amsterdam is crowded met yuppen, en dus met hummerfietsen. In fietsenstalingen zijn de bakbeestjes zelfs zó nadrukkelijk aanwezig dat de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer besloot bredere fietsrekken te gaan plaatsen. ‘Wat is dat nou weer voor een bezopen idee', dachten ze bij marktleider Basil, producent van smalle dragers en smalle fietstassen. ‘Geldverspilling!' Basil deed een persbericht uitgaan met als strekking dat met smalle dragers en kratten helemaal geen fietsenrekken hoeven te worden vervangen. Het persbericht werd breed opgepakt. Free publicity.

Denk een kwartslag verder door. Een goed bedrijf heeft altijd troefkaarten achter de hand. Neem nou installatiebedrijven die gericht zijn op duurzaamheid en energiebesparing. Ze besparen geld en energie voor hun klanten, en als ze de weg weten in Subsidieland, kunnen ze allerlei extra financiële voordeeltjes uit het vuurslepen voor hun opdrachtgevers. ‘Wacht 's effe', dachten ze bij Van Hout Installateurs en Adviseurs in Veldhoven. ‘Daar gaan wij wat mee doen.' Op de website van het bedrijf worden bezoekers verwelkomd met een teller kostenbesparing, die staat op 33,9 miljoen euro, een teller fiscaal voordeel (47,3 miljoen) en een teller rendement op investeringen (11,4 procent). Wat de klant wil horen is soms van een onthutsende eenvoud.

Weet wat de media willen. Journalisten zijn lui, behalve als ze nieuws ruiken. Maar wat is nieuws? Nieuws is datgene wat a) relevant is voor veel mediaconsumenten, b) tot menselijke proporties is teruggebracht, c)) emoties oproept zoals ontroering, verontwaardiging of boosheid en d) afwijkt van het gangbare. Deze definitie druist nogal in tegen de definitie van Wikipedia. Volgens Wikipedia omvat nieuws ‘alle informatie van een zeker algemeen belang die tot dusver aan publieke waarneming onttrokken was'. Niets is minder waar. De media willen gemakkelijk te verteren verhalen die verbazen, verbijsteren, ontroeren of shockeren. Als u zulke verhalen levert, doet u uzelf een groot plezier. U creëert rumor around the brand.

Strik een bekende Nederlander. Het maakt niet uit wat u verkoopt, een bekende Nederlander als ambassadeur doet wonderen. Ook voor kleine bedrijven zijn er voldoende mogelijkheden. SWOP, een concept om kleding groener te maken, strikte ooit Hermann Wijffels, die het SWOP publiekelijk omarmde. Voetballer Evgeniy Levchenko, polderceleb Arie Boomsa en zwemmer Tom Vangeneugden lopen weg met de gestreepte, geblokte, gebloemde en geruite sokken van Effio. Fosk Mirrors, een Friese producent van robuuste spiegels, nodigde enkele profvoetballers van Heerenveen uit om de oersterke de spiegels aan gruzelementen te trappen -wat niet lukte. Uiteraard was de fotograaf ter plekke.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Extreem veel IT'ers raken overwerkt en opgebrand

Uit recente studies blijkt dat IT'ers vijf keer meer kans hebben op een burn-out dan andere professionals. Gaat de IT-sector ten onder aan het eigen succes? "Durf eens te falen."

Lees artikel »

Nanoknutselen in de cleanroom van TU Delft

Het Else Kooi Lab van de TU Delft is een cleanroom van wereldformaat. Op 20 maart mocht de pers naar binnen. "De volgende stap? Deeltjes isoleren op atomair niveau op één chip."

Lees artikel »

Hoe gaan we dat doen, samenwerken met bots?

Volgens leiderschapsgoeroe Joseph Folkman stelt AI nieuwe eisen aan managers. Ze moeten kunnen samenwerken in hybride teams met bots en mensen die (soms) meer weten dan zij.

Lees artikel »

“Wat gezondheid is mag iedereen zelf bepalen”

Noord-Limburg wil de gezondste regio van Nederland worden en heeft grootse plannen. Het klinkt aantrekkelijk maar een burgerraadslid uit Horst aan de Maas heeft felle kritiek.

Lees artikel »

Securityproject Melissa hackt Russische hackers

Na Deadbolt en Genesis Market werd onlangs de hackersgroep Qakbot opgerold, mede dankzij het cybersecurityproject Melissa. Arwi van der Sluijs is er trots op en vertelt.

Lees artikel »

Pfas-zaak Dordrecht zet forever chemicals op radar

Het gevaar van pfas voor de volksgezondheid is niet meer te bagatelliseren door de recente rechtszaak tegen Chemours in Dordrecht. Maar pfas is here to stay. Hoe nu verder?

Lees artikel »

Het wonder van geperst, verhit en gefilterd gras

Start-up Grassa claimt meer eiwit uit gras te kunnen halen dan de koe. Gras is niets minder dan een wonderplantje volgens directeur Rieks Smook: "Er kan zoveel méér met gras."

Lees artikel »

Moleculair bioloog over gedrag en kwantumfysica

Moleculair bioloog en therapeut Lianne Hermers gebruikt de kwantumfysica om bewustzijnskracht te ontdekken. Haar cliënten lossen mentale problemen zelf op zonder pillen.

Lees artikel »

Overvolle binnensteden hunkeren naar fresh air

Bedrijfsbussen op diesel mogen vanaf 2025 veel Nederlandse stadscentra niet meer in. Met elektrische steps, cargo-bikes en (bak)fietsen vinden monteurs hun weg in de binnenstad.

Lees artikel »

Google wil onze medische data, maar wat willen wij?

Care Studio van Google Health heeft aangekondigd in de VS patiëntendossiers te willen gaan beheren. Huisarts Huib Rutten ziet risico's: "De regie moet altijd bij de patiënt blijven."

Lees artikel »